Gå til innhold

Den store tråden om Flyvning - For ekte flyentusiaster!

Galexon

Anbefalte innlegg

På den FS04-serveren jeg har nevnt et par ganger her (flightsim.no-serveren) måtte jeg en gang lande en Boeing 737 på instrumenter. Det var krevende, men heldigvis fikk jeg veiledning fra en annen nordmann. Han hadde en addon som gav ham mye navigerings-informasjon, og som dermed gjorde at han kunne veilede meg i forhold til "heading", "altitude" og "airspeed". Var ganske morsomt når jeg fikk det til.

Fløy da fra Sola (ENZV, SVG) til Roma (LIRA). Turen tok drøye 5 timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-97590
På den FS04-serveren jeg har nevnt et par ganger her (flightsim.no-serveren) måtte jeg en gang lande en Boeing 737 på instrumenter. Det var krevende, men heldigvis fikk jeg veiledning fra en annen nordmann. Han hadde en addon som gav ham mye navigerings-informasjon, og som dermed gjorde at han kunne veilede meg i forhold til "heading", "altitude" og "airspeed". Var ganske morsomt når jeg fikk det til.

Fløy da fra Sola (ENZV, SVG) til Roma (LIRA). Turen tok drøye 5 timer.

Hørtes ut som en hyggelig tur. Men oppfordrer deg til å begynne med VATSIM! Går med de fleste FS-versjoner.

Du kan lese meir på vatsim.net, eller evt spørre meg viss det er noe du lurer på.

Flyr ca daglig på VATSIM, og stortrives. Masse hygglige flygeledere, spesielt i norge. Er det noe du ikkje forstår eller lignende, spør og ikkje la det gå forbi og tro det går fint.

Lenke til kommentar

Min plan for framtiden er å bli avioniker.

Går elektro VG1 nå, og har vært utplassert 2 ganger dette skoleåret på Andøya hos forsvaret.

Altså der de norske Orion flyene er stasjonert.

Har søkt meg inn på VG2 Flyfag i Bodø til høsten, gleder meg til det.

Ang. jagerflykjøp for Norge, er det viktig å huske på at media spyr på med betraktelig modifisert fokus på saken.

"Det fulle bildet" er det ikke vi borgere eller media som har, det er politikerene, pluss at forsvaret nok ikke er uoppdatert heller.

I media står det nesten bare ting som:

"Gripen kan fly fortere enn JSF. JSF har større våpenkapasitet enn Gripen", og så videre i *Ædda-Bædda*.

Informasjonen fra media, er bare smakebiter på hva dette handler om.

Blir spennende å se hva det blir til, personlig har jeg ingen klar favoritt av de 2 kandidatene.

Lenke til kommentar

Går elektro VG1 nå, og har vært utplassert 2 ganger dette skoleåret på Andøya hos forsvaret.

Høres ganske spennende ut! Har du tenkt å bli jagerpilot eller? Og tilbys VG2 Flyfag bare i Bodø? Selv går jeg nå VG2 Allmenn i Bergen, med realfag som hovedlinje og fysikk som privatist. Satser på å komme inn i luftforsvaret neste høst eller første inntaking etter sommeren 09

Ang. jagerflykjøp for Norge, er det viktig å huske på at media spyr på med betraktelig modifisert fokus på saken.

"Det fulle bildet" er det ikke vi borgere eller media som har, det er politikerene, pluss at forsvaret nok ikke er uoppdatert heller.

I media står det nesten bare ting som:

"Gripen kan fly fortere enn JSF. JSF har større våpenkapasitet enn Gripen", og så videre i *Ædda-Bædda*.

Informasjonen fra media, er bare smakebiter på hva dette handler om.

Blir spennende å se hva det blir til, personlig har jeg ingen klar favoritt av de 2 kandidatene.

Helt enig med deg her! Men valget faller nok på JSF der vi har et godt og tett sammarbeid enda. Men kan ikke si det sikkert. JAS Gripen har jo en del avtaler utenom som sikrer arbeidsplasser samt en del bonusgoder som er kjekke og ha, altså god smøring for å få Norge til å kjøpe. Er heller ikke sikker på hvilket fly "jeg vil ha" :p JSF har vel de beste forutsetningene for å bli valgt, men nå står det jo ikke bare på flyet. Mens JAS Gripen har de ekstra bonusgodene, derimot er kanskje Gripen "the better looking" men har ikke like stort arbeidsområde og fart osv... Faktiskt så greier jeg ikke å bestemme meg for hvilket fly jeg liker best. Så mange faktorer som spiller inn at det blir umulig å sette de opp mot hverandre. Men ønsker vel egentlig at vi tar JSF slik at utdanningen tar sted i USA.

Lenke til kommentar
I dag fløy jeg min første solotur på Luftforsvarets Flygeskole. Man det var kult! :new_woot:

Rå følelse å lande alene... :love:

Hvilken flytype fikk du fly? Ikke tilfeldigvis noe SAAB? Safari? Safir? Eller var det jet? :) Sulten på informasjon som du sikkert skjønner;P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Lykke til videre med uttaket! ;-)

PS: Ikke behandle Safiren din slik en stakkar gjorde på Sola for noen år tilbake...Han malte asfalten hvit (eller gul?) med hjula inne... Propellakselen måtte sendes til ny-dreeing.. Var visstnok en dyr opplevelse...

TH

Lenke til kommentar

Høres ganske spennende ut! Har du tenkt å bli jagerpilot eller? Og tilbys VG2 Flyfag bare i Bodø? Selv går jeg nå VG2 Allmenn i Bergen, med realfag som hovedlinje og fysikk som privatist. Satser på å komme inn i luftforsvaret neste høst eller første inntaking etter sommeren 09

Nei, jeg har ikke tenkt til å bli jagerpilot. Jeg har tenkt til å bli avioniker (flytekniker), altså blir jeg vedlikeholdsmann på den elektriske siden.

Så kan jeg fikse autopiloten for pilotene, sånn at de kan ta kaffe :p

Har nok ikke godt nok syn til å bli jagerpilot. Bruker ikke briller eller tillsvarende, men har ikke "perfekt ukorrigert syn", som det norske forsvaret har som ett av kravene.

Flyfag tillbys i Bodø, i Bardufoss, på Sola og på Skedsmo.

Men flyfag er en linje for flyvedlikehold, og ikke en linje du går for å bli for eksempel pilot.

For å bli pilot må du ha generel studiekompetanse og så søke deg til forsvaret.

Gleder meg i alle fall til neste skoleår. Kjenner at jeg er litt lei av å koble stikkontakter, montere lysarmaturer osv, når det er fly jeg skal holde på med.

Men jeg må ha denne elektrobiten først, før jeg kan gå søke meg til flyfag. Og på elektro VG1 er de praktiske fagene relatert helt andre yrker.

EDIT: Rettet en mulig fremtidig misforståelse.

Endret av LG_91
Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt til å søke meg inn på Bardufoss.

Det er den skolen som rent geografisk ligger nærmest mitt bosted, men jeg ska gå avionikk etter flyfag, og da må jeg flytte fra Bardufoss og til en annen flyfagskole i alle fall.

Så da kan jeg jo bare søke meg inn på en skole på VG2, som også har det programmet jeg skal ta som VG3. Bardufoss har ikke avionikk VG3, men det andre programområdet.

Så da ble det Bodø.

Lenke til kommentar

Hvis noen skal begynne med Vatsim anbefaler jeg virkelig å bruke produkter fra PMDG eller PIC (Pilot In Command). Det viktigste er at det er FMC i flyet. Det gjør det mye enklere å gjøre beregninger og lage ruter du skal fly. Du slipper også å bruke så mye kart for å navigere deg gjennom de forskjellige approacene og departurene.

Man også lære seg å fly med instrumenter, altså ikke manuelt! Som jeg har sagt før bør man drive en stund i singleplayer og "få inn" språket som atc bruker og lære forskjellige prosedyrer.

Lykke til... :cool:

..........................................................................................

Her er forresten et bilde jeg tok på Kjeller på søndag :)

IMG_0287-1.jpg?t=1211992496

LN-WND

Endret av Even92LN
Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Ja, sleng dere på VATSIM folkens! Bare å spørre viss det er noe som helst dere lurer på om VATSIM!

Kjøpte meg faktisk nylig Flight1 sitt MD-82 som eg trives veldig godt med.

Kjøpte også Flight1 sitt ATR 72-500.

Begge inneholder selvsagt FMC.

Og kjempefint bilde Even!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...