norco89 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hei. Har tenkt på å kjøpe et komplett hjemmestudio. det eg trenger er: -Mikser (inkl. lydkort). -Studiomic. -Studiomonitorer? -Kabler. -Div stativ. -? Hadde tenkt på et komplett sett...noe å anbefale? max 15000 NOK. Mvh. toen Lenke til kommentar
bobb Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Hei. Har tenkt på å kjøpe et komplett hjemmestudio. det eg trenger er: -Mikser (inkl. lydkort). -Studiomic. -Studiomonitorer? -Kabler. -Div stativ. -? Hadde tenkt på et komplett sett...noe å anbefale? max 15000 NOK. Mvh. toen Et komplett hjemme studio kan være så mangt. Du må nok gi litt mer informasjon om hva du tenker å gjøre. Med dette mener jeg: Skal du ta ta opp et helt band? En visegruppe? Et kor? Alene med gitar og mikrofon? Alene, med bare elektroniske instrumenter? Behov for f.eks mikser vil bare være tilstedet hvis du skal mikse utenfor programvaren du tenker å benytte. Mange lydkort har mengder med innganger (og utganger) så antall samtidige lydkilder du ønsker å ta opp setter premissene for hvilket lydkort du trenger. Studiomonitorer bør tilpasses studioet, og er kanskje noe du bør prøve deg frem til. Det viktigste ar nok å gjøre dette samtidig når du "fikser" akustikken i studioet. Det finnes mange akustikk forbedrende produkter på markedet. Det er liten vits med dyre monitorer hvis rommet ikke låter optimalt. Mikrofonvalg er også en utfordring. Heldigvis ser det ut til at det er mulig å finne "universal" mikrofoner for en billig penge. Men igjen, her må du nok informere om hva du skal bruke mikrofonene til (sang, gitar, blåseinstrumenter, hele kor etc?) 15.000 er en grei sum, og hvis du har en god PC (eller mac) vil du komme godt i mål hvis alt er nøye gjennomtenkt. Det man oftest taper på i dette gamet, er at man kjøper dyrt ting man tror man trenger, og selger det billig når man oppdager at man egentlig ikke hadde behov for tingen allikevel. Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Tenkte å ta opp musikk fra band. Bor på hybel, og hadde tenkt dette som til hobby, ved siden av basspillingen. Så akustikken er ikkje så veldig nøy(?) Eksempel på et komplett sett: http://www.sound1.com/portal/asp/produktde...Produkt_ID=4106 Lenke til kommentar
bobb Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Tenkte å ta opp musikk fra band.Bor på hybel, og hadde tenkt dette som til hobby, ved siden av basspillingen. Så akustikken er ikkje så veldig nøy(?) Eksempel på et komplett sett: http://www.sound1.com/portal/asp/produktde...Produkt_ID=4106 Kanskje ikke akkurat hva du er ute etter, men et alternativ til det du er ute etter vil være en HD opptaker. Tipper at du ikke skal ha hele bandet på hybelen :-) Ser på Finn.no en Korg D3200 for 6000. Kompleterer du med et lite gjeng mikrofoner, har du et glimrende mobilt hjemmestudio du kan ta med til øvingslokalet for opptak. Ønsker du å gjøre ytterligere mixing, kan sporene importeres til f.eks Cubase eller Logic etc via USB. Jeg tror nok også jeg ville gått for et godt headset i stedet for studiomonitorer hvis det er en hybel du bor på. Det er ikke alltid lett å spille høyt på en hybel, og akustikken er ikke alltid den beste. Derfor tror jeg at det er bedre å mixe i et godt headset enn i en "dårlig" hybel. Man må vel uansett lære utstyret sitt å kjenne for beste resultat. Hvis du derimot har en laptop, kan det nok være en ide med en kombinert mixer/lydkort. Det er mange å velge mellom, og du trenger ikke bruke en formue for å få et godt resultat. Sjekk f.eks Yamaha MW12CX til 3700,- (se procom.no under studioutstyr) God mikser, Cubase medfølger (tilpasset av Yamaha) Procom har også kampanjepriser på Røde NT-1A (2000,- pr stk) Putt deretter på et sett M-Audio LX4 2.1 System til 2700,- og du har penger til overs for stativer og ledninger etc. Som tidligere nevnt bør du uansett prøve å visualisere hvordan du ser for deg at du skal bruke utstyret før du kjøper for å unngå de store (dyre) tabbene. At utstyret er fleksibelt og enkelt å utvide senere kan være noe å tenke på også. Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Takker for svar, men det som er tingen er at eg tenkte å ta med utstyret når bandet eg spiller i skal ha øving, Og eg tenker å ha det med meg i seinere tid. Eller bør eg vente til å ha fått en større plass å ha det? MvH toen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå