Gå til innhold

hvordan trene magemuskler bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Liker sit ups på ball jeg da, blir ikke så hardt for ryggen og merker det rimlig godt også....

sånn trim/yoga ball? er det bare å ligge oppå å ta situps?

jepp sånn fitnessball, ligger bare oppå og tar situps, får gått litt lengre ned også, men vetke hvor bra dette er for ryggen, men liker ballen, synts den funker bedre enn situps på benk, men kan være smak og behag..

Lenke til kommentar

Want Great Abs? Then Do Your Squats!

- Charles Poliquin

Abdominal specialization for athletes? It could happen, but the abs actually have very little potential for strength increases when compared to other muscles like calves. Along with the grip, the abdominals are the least likely to improve with training. Some of these guys can claim all these poundages used in ab training, but it's actually the psoas doing the work. If you truly isolate the abs, after six to eight weeks an athlete will plateau the rest of his life. Research has shown that the most coordinated athletes master the most difficult abdominal exercises in six to eight weeks. The only things that increase abdominal improvement are squatting and deadlifting.

squat.jpg

Lenke til kommentar

Blir litt vel mye posterior chain på bare squats og deadlifts, noe som f.eks. Boyle og andre ikke helt "die-hard" coacher peker ut... Men at situps generelt er ubrukelig er de enige i.

Medisinball kast i bakke er en flott måte å utvikle anterior chain på, men vær klar for litt rare blikk fra andre på gymmet når du lager mye lyd og kaster ball som en sinnatagg. :D

Personlig så mener jeg at ab wheel rollouts fra stående er møkkvanskelig og trener abs som bare det.

Lenke til kommentar

Benhev er veldig god magetrening, men det blir fort lett, og er knotete å feste vekter på. Hvis du kan bruke kabel og feste kabelen til føttene på et vis er dette en super øvelse for magen. (Liggende beinhev, hvor du ligger på rygg og fører beina oppover mens du holder dem samlet og rett.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kjørt litt Curl-up den siste tiden.

Kjenner det utrolig godt, og jeg kan kontrollere hvor jeg kjenner det tar ved å regulere høyden fra nakken/skuldrene til bakken.

Kjørte i starten 5x8 sec med et åndedrag når du er nede å hviler. Dette gjorde jeg 5 ganger på hver knebøy (90 graders vinkel på kneet, bytter på kne etter hvert sett, kaller det knebøy nå). Men ble sykt mye å kjøre det så masse flere ganger i uka så jeg gikk ned til 5x8 og 3 ganger på hver knebøy.

Ligg på rygg med sammenrullet matte under korsryggen (du kan også legge begge håndflatene under korsryggen), 90 grader bøyde knær, og føttene flatt på golvet. Kontraher magemusklene og løft kun overkroppen (nakke/skuldre) og albuene 5-10cm fra golvet. Hold i 8 sekunder, senk ned igjen, kort pause, og gjenta. Denne vil primært stimulere rectus abdominis, eller ”six-packen” på godt norsk... Mange overaktiverer hoftebøyerne når de trener mage – tradisjonelle situps er nesten en ren hoftebøyerøvelse faktisk. For å unngå dette og i tillegg sette bekkenet i en bedre posisjon, strekk ut ene beinet, og forsøk å presse hælen i gulvet med det bøyde beinet. Bytt fot når du har tatt for eksempel 5 reps, og ta 5 til.

Hva syntes dere om den kontra de andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...