Gå til innhold

Overskrift: Mannsidealer på vei ut.

Anbefalte innlegg

Kom over en artikkel på Aftenposten, med overskriften; Mannsidealer på vei ut. Jeg er ikke en spesielt stor fan av 'mannspanelet', Jeg blir skremt over hvor politisk ukorrekt det er å være mann.

Her er idealene som tydeligvis må ut.

# Individualisme

# Forsørger-rolle

# Styrke

# Dominerende

# Ikke snakke om følelser

# Ta det som en mann

# Kontroll

# Macho

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2289293.ece

Jeg har alltid sett på styrke som en positiv ting, og det å kunne ta kontroll i situasjoner er for meg også en positiv egenskap. Kan ikke fatte hva man skal med en svak og ubesluttsom ektemann. Har dere forumbrukere noen tanker ang. temaet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sånn kan det gå, nå skal vi bli kjerringer alle sammen..

nei seriøst så tror jeg dette er noe som går over bare det får vært på moten littegranne.

Bare det at det endelig har kommet noe som heter mannspanelet viser jo at mange skjønner at "Ottar" og "Feministene" har tatt ting for langt.

Dessuten er de tradisjonelle kvinnerollen i like hardt vær. ikke like lett for dem å være husmødre uten å bli sett ned på.

Endret av hugbees
Lenke til kommentar

Jaaaaaaaa, fjern det som gjør menn til menn og forvandle alle verdens menn til puddinger.

Virker ikke som om feministene vil ha likestilling lenger, men verdensherredømme. For det kan ikke være "normale" menn som sitter i dette mannspanelet. Også snakker de om mindre vold mot kvinner, men må da finnes andre måter å gjøre dette på enn å forvandle alle menn til ekte tøffelhelter.

Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen må jo være å kastrere oss, så slipper de testosteron-styret, Men er det ikke jenter som underbevisst leter etter menn som kan beskytte de? Jeg synes at et rent mannspanel er overflødig, hvis man ikke da er intressert i menn. Det burde vel vært et kvinnepanel som sier hva de ønsker seg av menn.

Lenke til kommentar

Mannpanelet har vel ikke et gram maskulinitet sammen.

En større gjeng med jenter med utoverpenis skal vel man lete lenge etter :)

Folk kan nå oppføre seg slik de selv vil, men det at folk i det hele tatt hører på slike patetiske individer synes jeg er utrolig trist.

Lenke til kommentar

Jeg regner med ( og håper ) at Aftenpostens journalist har sitert i stykker det panelet har sagt. Hele delen om "dette er ut" er nok helt ut av kontekst.

Dette tror jeg fordi den vage delen om påtrengte roller og inividualisme står veldig i kontrast til absolutte delen om "hvilke idealer mannen ikke skal ha" og hvilke han skal ha.

Delen om individualisme og påtrengte roller støtter jeg og sikkert de fleste andre. Om jeg ønsker å være "svak" og "feminin" skal ikke et aldrende mannsbilde hindre meg fra å gjøre det, men om jeg ønsker å fikse ting med skittne verktøy og bruke en einerkvast som deodorant skal heller ikke en moderne gruppe hvanådereskvalifikasjonerer definere ( eventuelt bli feilsitert om ) at jeg heller ikke kan være det.

Det er den fine tingen med å være en mann; om noen mener noe om hvordan jeg er eller bør være kan jeg si: "blow me" og "I'll do it my way".

Lenke til kommentar

Individualisme, styrke og kontroll er jo utelukkende positive kvaliteter. Det er jo forresten ikke dermed sagt at kvinnen i et parforhold ikke kan ha disse kvalitetene, bare fordi mannen har dem?

Jeg er for å utvide den relativt snevre mannsrollen vi har idag, for idag tror jeg ofte det kan være vanskelig å være en naturlig feminin mann. Men det må jo ikke bli et press om å bli feminin for de mennene som er naturlig maskuline, det er jo ikke det spor bedre.

Lenke til kommentar

Å "ikke snakke om sine følelser", men heller "ta det som en mann" er ikke særlig lurt i lengden. Høhø.. kontroll = macho, men slike mannsidealer er ikke udelt positivt.

Kvinner bruker en annen form for vold (ord som sårer), en trykkoker vil fort i en slik situasjon ty til fysisk vold. Hvordan skal man unngå dette? (er nå slik jeg leser artikkelen).

Lenke til kommentar

Feministene har jo overtatt mannsrollen, så hva skal vi med menn? :wee:

Mannspanelet er muligens nok et prosjekt som øker stigmatisering basert på kjønn.. Jeg gir da en god beng i hvordan andre mener "jeg skal være", spesielt slike "panel". Jeg spør madammen og så gjør jeg som hun sier.

nov_06_037_1165348707.jpg

Lenke til kommentar

Innleggene i tråden bekrefter vel det panelet sier. Artikkelen går på å endre idealene menn qua menn vurderes opp mot. Flere utsagn i denne tråden bekrefter jo at folk gjør nettopp det, og presset panelet beskriver er meget reelt.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen minte meg litt om en dokumentar serie på NRK fra en tid tilbake om den norske mann (noen som husker hva den het, var laget av en utlending tror jeg).

Han nevnte de motstridende egenskapene den moderne mann skal besitten. Han skal til daglig vær myk, omsorgsfull, osv. Samtidig skal han være forsørger, sterk, matcho og berett til å forsvare familie og fedreland når det trengs.

Lenke til kommentar
Innleggene i tråden bekrefter vel det panelet sier.

Det er vel best å bruke litt mer "fakta" enn en håndfull innlegg i en tråd til å avjøre om panelets konklusjon kan bekreftes eller ikke. :wee:

Jeg vet ikke hva panelet sier (sorry, men jeg har viktigere ting å gjøre for tiden enn å lese akkurat det), men om det går noe i retning av at man bør ha Mr. Smith, The Tramp, Atticus Finch, Kal El og Christopher McCandless som idealer så er jeg fornøyd, for min egen del. Greit nok at de alle, med unntak av en, er fiktive personer (og sistnevnte i stor grad er blitt gjort til fiksjon basert på en reell person) men så er det jo så vanskelig å finne gode idealer i den virkelige verden.

Egentlig burde alles ideal være å søke etter hva McCandless søkte etter. Men så skal ikke jeg stille meg som dommer over hvilken ideal hver enkelt bør ha. Forhåpentligvis klarer hver og en å avgjøre dette selv og at vi slipper slike prosjekter som prøver å gjøre noen til sauer.

Det er litt synd at man skal ha en oppskrift på hvordan man "bør være", på bakgrunn av hva vi har hengende (eller ikke hengende) mellom bena. Får håpe panelet anbefaler alle å bryte løs fra akkurat det fengselet. Vi er vel stort sett alle fanget av normer, kjærlighet, forpliktelser, yrke osv. Bææ.

Lenke til kommentar

# Individualisme

# Forsørger-rolle

# Styrke

# Dominerende

# Ta det som en mann

# Kontroll

# Macho

Mye av dette er ikke idealer, det er rett og slett slik menn er. På godt og vondt. Det er vanskelig å gjøre noe med det når årsaken er biologisk. Mannspanelet snakker om dem som er ubekvem i en slik rolle, men disse tror jeg er i mindretall. Forslaget vil bare gjøre den andre parten ubekvem.

Løsningen er ikke å bestemme hva som er ønskede eller uønskede egenskaper. Man for akseptere folk som de er, om amn vil være tøff eller femi.

Lenke til kommentar

# Individualisme

# Forsørger-rolle

# Styrke

# Dominerende

# Ta det som en mann

# Kontroll

# Macho

Mye av dette er ikke idealer, det er rett og slett slik menn er. På godt og vondt. Det er vanskelig å gjøre noe med det når årsaken er biologisk. Mannspanelet snakker om dem som er ubekvem i en slik rolle, men disse tror jeg er i mindretall. Forslaget vil bare gjøre den andre parten ubekvem.

Løsningen er ikke å bestemme hva som er ønskede eller uønskede egenskaper. Man for akseptere folk som de er, om amn vil være tøff eller femi.

Hva av dette er biologisk? Hva baserer du det på?

Individualisme biologisk?

Styrke (forstått som å vise styrke i ulike situasjoner, ikke løfte vekter), biologisk?

Er menn dominerende av natur?

Biologiske mekanismer som hindrer menn fra å snakke om følelser?

Biologisk å "ta ting som en mann" ?

Kontrollbehov biologisk?

'Macho', et stereotypisk begrep på halvvulgær brautete oppførsel, biologisk betinget?

Jeg har rett og slett store problemer med å se at noe av dette overhodet har med biologi å gjøre. Testostoronnivå er vel et av få ting man kan vise til, men med et svakt og tvilsom unntak ved 'macho' (som jeg ser langt mer i et kulturelt lys), er det vel få av disse egenskapene som har med biologi å gjøre.

Dotten: du har rett, det er synd om man skal ha en oppskrift (normer og idealer) på hvordan menn skal være. Nettopp derfor går mannspanelet inn for å endre det. Det er godt å lese at du er enig med dem, selv om du tilforlatelig latterliggjør deres arbeid.

Lenke til kommentar
Det er godt å lese at du er enig med dem, selv om du tilforlatelig latterliggjør deres arbeid.

Du bør trene opp egenskapen å "lese mellom linjene" hvis dette er representativt for hvilket inntrykk du får av mine innlegg ;)

Om panelet sier man skal gi en god beng i kjønnsrollemønsteret og leve livet slik man føler det bør leves så er jo det flott. Men ganske utrolig at man må utnevne et panel til å komme til den konklusjonen, man kan sette på en gjenomsnittlig Disney-film for å få samme budskap (Antz, Bee Movie m.m).

Et budskap som for ordens skyld gjelder alle, uavhengig av kjønn. På skolen underviser man om dette til ungdom og forteller om gruppepress. Om dette panelet ikke har kommet frem til mer enn dette (som sagt, ikke tatt meg tid til å lese enda) så skal jeg heller vurdere å latterligjøre det, da det er som å se på en dårlig remake. Men inntil det evt.finner sted vil jeg ikke latterligjøre, selv om det ikke skulle forundre meg om du tolker mine utsagn i den retning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...