Gå til innhold

Musikk: Min musikk (Nytt album) - Experimental, funk, jazz, progressive

Anbefalte innlegg

Hei,

Er blitt en stund siden jeg ble ferdig med mitt første album, Frivolous, så jeg tenkte jeg kunne slenge det ut her for kritikk.

Hele albumet kan høres på: http://www.last.fm/music/Christian+Meinhold/Frivolous

Alt er snekret i mitt lille hjemmestudio, som består av en mikser, tre keyboard og Reason. Jeg spiller alle instrumenter selv via syntheseizers og en MIDI-kontroller (inkludert trommer, men bruker et par ferdige beats her og der). Har bla. brukt et Korg Triton Pro, M-Audio 88ES og et Casio CTK-900 samt. en haug med såkalt "ReFills" til Reason.

Det går en slags "rød tråd" igjennom hele albumet. Jeg skal prøve å forklare litt under.

Coverart:

frivolous.jpg

Når det gjelder selve albumnavnet, Frivolous, synes jeg det passer nokså bra:

1 a: of little weight or importance b: having no sound basis (as in fact or law) <a frivolous lawsuit>

2 a: lacking in seriousness b: marked by unbecoming levity

Coverarten kan dere selv få lov å tolke.

Tracklist:

(Alle tittelnavn er klikkbare)

1. El Meco (Get Drunk)

-- Jazzinspirert og har i tilleg et funk-preg over seg. veldig progressiv (har bla. en bass-solo) og en del fancy greier. Symboliserer en fest.

2. Foreplay

-- Veldig glad sang, også jazzinspirert. Denne låten symboliserer at "her går alt bra, vi er godt på vei; Foreplay"

3. Sex

-- Relativt kort sang (det er meningen ;)) med saksofon og piano. Veldig fornøyd med saksofonlyden jeg har fått til her. Gjett hva den symboliserer?

4. Hangover

-- Her prøver jeg å få selve "hangover-feelingen" med. De intense brass-lydene skal symbolisere kvalme, og det heavye partiet i midten drar selve "kvalmen" enda lengre ut, før den går over til rolig piano; Hangoveren begynner smått å forsvinne.

5. Skies With Contrast

-- Denne står du fritt til å tolke som du vil. Legg merke til gitarlyden, er veldig fornøyd med denne - synes den høres veldig realistisk ut.

6. False Happiness

-- Her prøver jeg å få til en slags "film score", men dette er ikke noe jeg har så veldig god greie på. Skal symbolisere usikkerhet og "tenke mye".

7. You Creep Me (The Hell) Out

-- Veldig eksperimental sang med et par freaky lyder. Denne skal symbolisere .. det finner du vel ut selv? Slutten her er VELDIG inspirert av Frank Zappa. Nytes best med masse bass på :p

8. Rewind (Here We Go Again)

-- Min favoritt, den jeg har brukt desidert mest tid på og er mest fornøyd med. Veldig inspirert av Dream Theater, og skifter stil mange ganger. Har bla. ultra-raske synth-soloer, skikkelig god-jazz og noen veldig heavy riff.

Albumet er egentlig ikke gjennomtenkt, det er bare resultatet av masse, masse eksperimentering og knoting i mitt hjemmestudio på fritiden. Hadde vært gøy å høre hva dere andre synes om det :) Ingen av låtene har jeg heller brukt noe særlig "god" tid på, og bare spilt inn det som falt meg inn der og da. Merker nå i ettertid det er en del jeg ville ha forandret på, men det får nå være..Hehe.

-- loathsome

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er uten tvil flink, men "El Meco (Get Drunk)" blir litt for mye heismusikk for min del. "Foreplay" høres ut som bakgrunnsmusikken til en promoteringsvideo av f.eks. et kjørekurs fra starten av 90-tallet :p

Men, ikke misforstå! Dette er artig musikk og ikke minst vellagd! Det er veldig imponerende å høre på når man vet litt bakgrunnsinformasjon sånn som vi gjør. Det er spesielt fascinerende at du har lagd alt selv osv, men musikken grenser som hintet til til det parodiske. Ikke negativt, kanskje det var ment sånn, uansett er det underholdende nok å høre på. Realistisk gitarlyd i "Skies with Contrast", ja. Nå er ikke jeg en gitarist selv, men jeg hadde ikke trodd noe annet, i alle fall. "False Happiness" er vakker, kanskje litt for mye synthish hell, men bare litt. Liker padene og den ambiente atmosfæren. Liker den litt gangsterjazzaktige stemningen i "You Creep Me (The Hell) Out", men det blir for mye zappatiske touches her og der. Siste låta er desidert mest gjennomarbeidet, ja :)

Alt i alt: Godt å høre sein-80-talls-/tidlig-90-talls synthmelodier og stemning. Minner meg om Frank Gambale og ikke minst Yngwie Malmsteens' harrygalskap, kanskje med en dæsj Steve Vai.

Endret av cun
Lenke til kommentar

var 3 som utmerka seg etter å ha hørt fort igjennom:

Hengover: likte veldig godt delene med gitar/synth/slowbass (er en stor fan av slow bass) og piano/gitar. er ikke så veldig fan av funk, så starten og slutten kunne for min del blitt kuttet ;) hadde du fokusert mer på midten og gjort den lenger hadde du hatt en ganske feit sang etter min mening, kanskje til å med fått noen til å slenge på en god vocal ? =)

False Happiness: syns det hørtes ut som et ganske greit soundtrack fra en film. vakker melodi som nevnt over =)

Rewind (Here We Go Again): er lett å høre at du har lagt ned mest tid i denne. syns dem fleste overgangene funket ganske bra. feite riff, veldig bra balanse mellom metal og det klassiske preget og synth, tempoet var akkurat passe. var lett å høre at den va inspirert av dream theatre, men jeg ble faktisk ganske imponert, digger den ;=) skal jeg utsette noe så må det være den nest siste delen hvor dette funk partiet kommer igjen. kanskje det bare er meg og funk =) men 2 tommel totter opp for meg =)

de fleste av sangene bærer litt preg av at du ikke har lagt ned så veldig mye tid i dem, men synes absolutt du har noe spennende gående. er imponert over at du har spilt inn instrumentene selv og snekret sammen dette på "gutterommet". syns du skal fortsette med dette, du er definitivt flink =)

Endret av Krabba
Lenke til kommentar

Takk for en fin kommentar, Krabba. Ja, "Rewind" er kraftig Dream Theater-inspirert.

de fleste av sangene bærer litt preg av at du ikke har lagt ned så veldig mye tid i dem, men synes absolutt du har noe spennende gående.

Det kan stemme, hele greia er som sagt veldig eksperimental (jeg har aldri drevet med musikkskapning e.l. før, dette er første forsøk)

Men takk igjen for en flott respons! ;)

Lenke til kommentar
Takk for en fin kommentar, Krabba. Ja, "Rewind" er kraftig Dream Theater-inspirert.

de fleste av sangene bærer litt preg av at du ikke har lagt ned så veldig mye tid i dem, men synes absolutt du har noe spennende gående.

Det kan stemme, hele greia er som sagt veldig eksperimental (jeg har aldri drevet med musikkskapning e.l. før, dette er første forsøk)

Men takk igjen for en flott respons! ;)

bare hyggelig, kosli at du posta det ut på forumet. syns det er veldig bra for et første forsøk, post gjerne igjen når du har noe nytt på lager :)

et lite tips fra min side er å jobbe litt me hangover uten funken i starten og slutten, og lage en full versjon av den. kanskje gjøre de to delene i midten litt lenger, og skifte litt frem og tilbake på dem utover i sangen ? syns det ligger en go del potensiale der.

ps: etter å hørt rewind noen ganger så har jeg fått den litt på hjernen, hehe:p

Endret av Krabba
Lenke til kommentar

Dette var bra saker, Lothsome! Synes Foreplay tok seg opp kraftig på slutten, spesielt den litt dempede soloen i bakgrunnen var bra. Synes det burde ligget høyere i lydbildet, for det er vanskelig å fokusere på den.

Skies With Contrast minnet til tider sterkt om Pink Floyd. Fin gitarlyd.

False Happines hadde vært perfekt i en krigsfilm der personene skal planlegge et angrep. Generalene står rundt er bord og skiserer opp en plan. Stemmene høres ikke, men scenen preges av uro, men beslutsomhet. Litt mørkt rom med en lystråle som står nedover. Kameraet beveger seg rolig rundt personene og beveger seg svakt oppover. Ved det første plinget går kameraet til en utendørscene og man ser soldatene på marken utenfor. Lyse bilder, masse sol, en smule heltedyrkelse! Generalen skriker uten lyd! Harde ansiktsutrykk! Soldatene jubler på trommeslaget. Samhold, beslutsomhet og styrke preger bildene. Soldatene trenes hardt. Møkk, litt smerte. Så tas låta opp et hakk og planen begynner. Mennene beveger seg lydløst gjennom mørk skog i rimelig raskt tempo. Låte skulle gjerne fortsatt i den litt dystre stemningen litt til, for nå kom jeg ikke på mer. :!:

En meget god sang i hvert fall. Aner ikke hvorfor jeg "ser for meg" dette, men jeg gjorde nå det. :p

Endret av Sono
Lenke til kommentar

El Meco setter meg med en gang i rolig-modus, i alle fall nå på utpå kvelden (les natta). Det blir kanskje litt for rolig for meg, men den er rolig og fin!

Foreplay fikk meg til å trekke på smilebåndene, fordi sangen er en gladsang. Og fordi den har litt samme oppbygging som demo-sangen innebygd i keyboardet i stua. Og det er ikke negativt (da demo-sanger setter standarden for hva keyboardet skal klare). Likte gitar-innslagene i denne sangen.

Skies with Contrast minner veldig mye om "Black Magic Woman", og den er fin.

False Happiness er en sang som uten tvil kunne vært bakgrunnsmusikk i en film, der en helt gjør seg klar til å kjempe. Jeg ser for meg helten alene, mens han tenker hva hans neste trekk burde bli. Synes du traff målet med tenke-musikk, da dette definitivt er musikk som kan få følelser i sving.

You Creep me (the Hell) out-sangen likte jeg! En skikkelig konsertsang med bra soloer og gitar-riff. Men en ting: Når du først inkluderer en cymbal, kunne du kanskje få inn en (svak) skarptromme, eventuelt spilt med visper? Bare en idé. :) Tror i alle fall det er den sangen jeg likte best, med Hangover på en god andreplass.

For å gå litt i detaljer, noen av instrumentene i sangene kan minne om MIDI-lyd (eller kalles dette synth-lyd?), og det kunne kanskje blitt forbedret ved å legge inn andre lyder med mer klang. Men dette er ingen stor nedgang, dette var noe jeg merket meg etter flere minutter med lytting!

Konklusjonsmessig et bra album med varierte (90-talls inspirerte?) sanger

Jeg stemmer for at du står på videre ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

5. Skies With Contrast

-- Denne står du fritt til å tolke som du vil. Legg merke til gitarlyden, er veldig fornøyd med denne - synes den høres veldig realistisk ut.

http://www.musiclab.com/downloads/listen/index.htm (last ned sangen der det står.)

RealStrat Melody audio demo 1045k

By Daniel Seguin, RealGuitar-RealStrat duo.

Dette er utrolig latterlig jeg har ikke ord for det, du har regelrett lastet ned en sang fra nettet upploadet det på siden din og skrytt av at du er fornøyd med lyden. :no:

Og du tar deg betalt for sangene ågså, sykt....

Endret av Spirith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...