Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

HJELP! Er jeg schizofren?!

Gjest Guest_DUDEN_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_DUDEN_*

Jeg får mistanker om at jeg er schizofren eller har en eller annen psykisk lidelse. Jeg for ofte for meg at personer rundt meg kan leste tankene mine. Av og til, spesielt på skolen, kan jeg sitte å bli flau over tankene mine pga. at jeg tror at folk kan lese dem. Jeg vet jo at ingen andre enn jeg selv vet hva jeg tenker men..... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha! :p Slik tenker jeg og noen ganger, men innerst inne vet jeg at folk ikke kan lese tankene mine. Og hvis noen kan (:p) så er de sikkert vant med mange sjuke tanker, og bryr seg ikke så mye xD haha

Jeg tror ikke det er så unormalt...

Du er ikke schizofren.

Lenke til kommentar

Åh! Det samme tenker jeg Alkaline... Men best og holde "kjeft" nær familien da (slike tanker).

Hadde slike tanker mye sterkere når jeg var mindre. 10-14 år...

+ Noen små tvangstanker som og ikke tråkke på kommlokk.

PS: Har også falt gjennom et da jeg var 2-4 år.. Stod med dritt opptil halsen. Heldig at den var tømt noen dager før...

Edit: Tror Teflonpanna der nede svei litt om innlegget mitt. Rettet litt på det. Håper det ikke sitter fast da...

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

Uhm, tror ikke det er så normalt å tro at folk kan lese tankene dine altså. Det høres mer ut som et schizofrent trekk spør du meg. Uansett, leger er de som kan diagnosere sånne ting, ikke folk på et forum basert på 3 setninger. Hvis du er bekymret burde du gå til legen, better safe than sorry. Det spørs litt hvor mye du tror det da, er du helt overbevist om at andre kan lese tankene dine eller vet du innerst inne at de ikke kan det?

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Du har i allefall en slags form for tvangstanker, men om det er så unormalt tror jeg ikke det. Jeg har noen ganger slike tanker også.

Men schizofreni er ganske komplisert psykisk lidelse. De fleste med diagnosen er vel heller overbevist om at noen leser tankene deres, og ikke tror at folk kan gjøre det, men vet innerst inne at det ikke er mulig, som du gjør.

Er det et stort problem for deg at du tror at folk kan lese tankene dine, så får du snakke med en lege /psykolog. Men tvangstanker til en viss grad er vanlig.

Lenke til kommentar

Det at du skriver om det, og opplever det som noe unormalt, tyder på at du mest sannsynlig ikke er schizofren. Schizofrene, eller folk med andre psykiske plager er ofte ikke klar over at deres handlinger/tanker er irrasjonelle.

Jeg tror egentlig at du har en kombinasjon av litt paranoia, og kanskje du egentlig selv er litt flau over hva du tenker. Men scizofreni tror jeg neppe du har

Lenke til kommentar
Gjest Guest_meg_*

Ikke schizofren nei! :p Det er helt normalt å ha sånne tanker.. Samme med de fleste tvangstanker, som å ikke tråkke på streker osv.. Dette er ikke farlig så lenge det ikke går ut over livet ditt! Som hvis du alltid skal telle alt i rommet, og ikke får gjort noe, og dette går ut over deg.. Samme gjelder problemet ditt vil jeg tro! Så lenge dette ikke ødelegger for deg, og ikke gjør at du dropper ting osv. er det best å la det gå!

Hvis dette ødelegger for deg der i mot, snakk med rådgiver eller lignende på skole, jobb eller lignende, ring til hjelpetelefoner, spør, eller rett å slett oppsøk en lege! Men dette er nok en helt menneskelig og normal situasjon!

Som Sonja84 skriver vet heller ikke schizofrene at dem feiler det noe, og du sier at du vet det, så da er vel den okay! ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_meg_*

Har samme problemet, JÆVELIG iriterende!

Kan ikke tenke det man vil hele tiden. Men vet inerst inne at det ikke går ann, men vil ikke ta sjansen.

Si fra hvis du finner en løsning, hehe.... :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...