Mannen med ljåen Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg har kommet over en kasse med gramofonplater hos bestemor. De ser ut til å inneholde litt av hvert innen danseband, men ikke i stil med DDE. De ser SVÆRT gamle ut. Beskrivelse: De er tykkere, tyngre og MYE hardere enn de platene jeg tidligere har sett. (Pink Floyd osv.) De jeg fant hos bestemor er som laget av stein. Noen av dem er knust, men ikke alle. En av dem er mindre enn de andre. Bå baksiden er det inngravert med svære bokstaver langs kanten: GRAMOPHONE RECORD hvis jeg ikke husker feil. I midten er det inngravert en naken gutt med vinger og en diger fjærpenn (engel?). Platene er trykt i England, men ikke utstyrt med årstall. Alt dette er etter husken, jeg har ikke platene der jeg sitter og skriver dette. Innholdet ser ut til å være litt danseband, polka osv. Fant ingen navn som jeg gjenkjente. Men musikerne ble omtant som Herr Fornavn Etternavn, altså en nokså gammeldags skrivemåte. Husker en av dem het Adolf til fornavn. Husker ikke detaljene, men spør gjerne om du lurer. Det jeg vil vite er hvor gamle de er. Kan de spilles på moderne elektrisk platespiller, eller må jeg reparere den gamle sveivegrammofonen med trakt som også ligger på loftet? Mange av dem er fulle av støv og noe som likner sand. Hvordan vasker jeg dem uten å lage (flere) riper? Det eneste jeg vet om dem er at de lå i mine besteforeldres hus, og at en av dem hadde min avdøde bestefars navn påskrevet med penn på etiketten i midten av plata. Jeg følte meg som en arkeolog da jeg fant dem. Disse skal tas godt vare på! Lenke til kommentar
fhl Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Det er sikkert 78-plater: steinkaker. Noen moderne spillere kan brukes, f.eks. denne sammen med en tilpasset pickup. Frode Endret 3. mars 2008 av fhl Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Den elektriske platespilleren min kan ikke rotere så fort. Synd. Men takk for at du hjalp meg å aldersbestemme dem. Da er de laget på 50-tallet eller tidligere. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Hvis noen enda husker denne tråden: Jeg fant en grammofon på loftet og klarte uten problemer å spille av platene. Jeg filmet det med mobilen. Hvis dere liker Over The Rainbow, last ned dette filmklippet: Over The Rainbow.mp4 (4 megabytes) Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Den filmen gir ihvertfall begrepet "hakk i plata" en ny mening... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå