Gå til innhold

Problemer med installering av iPod linux. Error: Kan ikke forandre firmware

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg når installeren til ipod linux (windows også winpod) sier at den ikke kan forandre firmwaren på ipoden? Jeg har en iPod 4G "ClickWheel". Det som skjer er:

• Bestemmer meg for å installere iPod Linux på min iPod 4G
  • laster ned installer for windows
  • Kobler spilleren til PCen via usb-kabelen
  • starter installeren
  • den finner ipoden og gjenkjenner riktig, neste
  • merker av podzilla2, tetris, calc og noen andre pakker fra serveren jeg tenker jeg trenger på spilleren, neste
  • installeren laster ned alle pakker osv.
  • helt tilslutt når det står at den skall forandre firmwaren på ipoden venter den lenge, og så kommer det opp et error vindu hvor det står at den ikke kan forandre ipodens firmware. ok
  • installeren avslutter
  • prøver en gang til
  • nå står det at ipod linux allerede er installert på enheten, og den spør om jeg vil:
    • avinstallere
    • forandre boot (ipod standard, linux standard eller boot2 (still expirenmetal) eller noe
    • legge til nye pakker eller installere på nytt

[*]jeg velger å forandre boot bare for å teste ut hva som er galt

[*]installeren kjører litt

[*]ny error: kan ikke forandre boot

prøvde å installere manuelt fra linux slax men det skjønte jeg ikke stort av. jeg skulle lage en ny partisjon med fdisk. men det var ingen partisjoner å se på ipoden (selvom det var litt musikk på den lagt inn fra itunes), derfor kunne jeg ikke velge noen, og dermed kunne jeg ikke gjøre noen ting. jeg vet ikke om det har noe med det ovenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Rart dette da. Jeg har akkurat lik iPod som deg og jeg klarte å legge inn Rockbox uten problemer. Ikke det samme programmet men jeg fikk tilgang til å legge inn ny boot-loader and the stuff!

Mulig jeg tar kjempefeil nå, men var det ikke snakk om noen firmwareupgrades fra apple som skulle gjøre det umulig å legge inn ny bootloader ++?

Lenke til kommentar

Hvordan gikk du frem for å installere linuxen? Jeg vet ikke om Rockbox fungerer bedre. Det jeg er mest intressert i er å få puttet inn iBoy slik at jeg kan spille "Zelda: Links awakening" på bussen. Jeg har gjenopprettet ipoden mange ganger. Det fungerer fortsatt ikke.

Jeg tror ikke Apple gidder å lage updates for 4G lengre. Tror du det hadde fungert bedre om jeg hadde "backdatet" den tilbake med en av updaterne på prosjektsiden?

Lenke til kommentar

Jeg fulgte bare anvisningen som var i rockbox dokumentasjonen for G4. Hvordan det er med iBoy vet jeg ikke. Du kan vel lete litt rundt på nette om "den" updaten. Ettersom vi ikke vet om den er re-el eller ikke så blir det vanskelig å si for sikkert om det er den som hindrer installasjonen.

Lenke til kommentar

Her snakker to stykker om problemet jeg forsøker å beskrive. Det virker ikke som om de kom frem til noen løsning. Man får det visst bare til hvis man kan linux kommandoer.

Det var da det hadde vært greit å ha tilgang til en maskin på avstand jeg kunne puttet ipoden inni, og styrt fra hovedmaskinen. Hmm...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...