mortenlm Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei! Kan noen fortelle meg om dette er et greit oppsett for en filserver? Den skal være oppe 24/7. Har en server gående nå, men etter å ha gått i to år begynner den å bli litt ustabil. Den har PATA disker, og jeg vil derfor bytte hele maskinen. Planen er å sette opp den nye serveren i RAID5, og hvis jeg har skjønt det riktig, vil jeg ha lagringskapasitet på 750GB... Stemmer det? Forøvrig planlegger jeg å kjøre Linux på den, Ubuntu eller Fedora... Innspill ang. dette mottas med takk. Mvh Morten Mørch Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Ser du har valgt forholdsvis rimlige deler. Dette er nok deler som ikke vil tåle kontinuerlig kjøring like bra som litt dyrere varianter som er laget for det. Men om evt. nedetid ikke er kritisk for deg, og du har bare planer om å bruke den alene (ikke mange som skriver og leser på likt) så er dette helt greie deler. Derimot om du skal ha mange som leser/skriver på likt vil ikke sata disker være ideele. Da må du nok ta en titt på SCSI disker. Du sier at du ønsker å bytte ut hele maskinen, jeg vil bare minne deg på/nevne det at du får jo kjøpt SATA kontrollere. Slik at du kan bruke SATA harddisker på den gamle hardwaren... Du sparer jo litt penger der, som du ikje kan bruke på mer diskplass eller noe annet "fett" Lenke til kommentar
mortenlm Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Som feks. denne? Du er inne på noe der. Og heller bruke pengene på det man allerede har... Det jeg tenker på nå, er å installere f.eks. ovennevnte kontroller, og de nevnte SATA-diskene. Jeg benytter da en av de eksisterende PATA-diskene til OS, og SATA-diskene til lagring med RAID5. Pr. idag er det maks to av gangen som leser/skriver til serveren, og jeg tror ikke det blir fler med det første. Så kommer nytt spørsmål: Er det behov for mye minne på en filserver? Det eneste problemet med serveren nå, er at den slår seg av med jevne mellomrom... Er det noen måte å finne ut hva som gjør at det kutter ut? Tenker da på om det er CPU, RAM eller HD som sørger for dette? Kjører forøvrig Windows Server 2003 nå, kan kanskje hende at den har skylda, da CPU kanskje er litt liten... Mener den er på 800 MHz. Husker ikke helt, men tror det sitter 512 Mb RAM i den også... Så kanskje bytte ut CPU, oppgradere minne og bytte OS er tingen? Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Ja, som den. Du får noen SATA kontakter i den. At den "faller" ut er en ganske åpen betegnelse på ett problem. Har du forsøkt å feilsøkt for å finne ut av det? Viser error loggen på systemet noen feilmeldinger? Kan det være strømforsyningen som er dårlig, har du sjekket volt på den ? Kjører prossesor viften godt, er den ren for støv? Minne og CPU er ikke all verdens viktig, om du bruker denne til privat bruk vell å merke. Lenke til kommentar
mortenlm Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg tror jeg fant problemet... ca 1,5 kg støv i kjøleribba til prossessoren bl.a. (burde vel kanskje klart å tenke ut det selv.) Så har jeg vært litt uheldig og studert HK'et. Kortet er av typen MSI K8N Neo-FSR, med 2 SATA-kanaler. Vil det si at jeg kan koble til 4 disker, og evnt. kjøre et software-RAID 5? Kortet støtter RAID 0+1, men jeg har fått med meg såpass at onbord RAID-kontrollere ikke er noe å satse på... Kunne også tenke meg RAID 5 med tanke på plassbruk og sikkerheten. Lese/skrivehastigheter er ikke like kritisk, så lenge systemet er bortimot stabilt... Som sagt skal OS på serveren være Linux, og maskinene som skal jobbe mot den har linux, xp og vista. Mener å ha lest at et SW-RAID er den enkleste løsningen da...? Ang. PSU tror jeg kanskje det kan være en idé å bytte ut den, da 350W kan bli lite til 5 disker, DVD-brenner ++ Den er forøvrig av merket Enhance... Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 SATA har vell bare en kontakt ? Så du kan bare bruke to disker på det HKet? Software raid 5 er nok greist i ditt alternativ. Men du må jo da overvåke/følge med på serveren. Slik at du får rettet diskfeil så snart det oppstår. Ettersom diskfeil 2 kan være forholdvis dramatisk for dataen din. Om strømforsyningen begynner å bli noen år, og i tillegg har kjørt døgnet rundt siste perioden. Så ville jeg nok tatt å byttet ut den ja. De har en viss levetid, og siste levetimene oppleves gjerne maskinen som varm, ustabil og skrur seg av med jevne mellomrom etter å ha stått på en stund. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Derimot om du skal ha mange som leser/skriver på likt vil ikke sata disker være ideele. Da må du nok ta en titt på SCSI disker. Du skal nok opp i ganske mye dataoverføring før du blir nødt til å gå over til SCSI, men det spørs jo om du har 10 personer som skal streame DVD-er over nettet, eller om man kun deler enkle dokumenter og musikk. Uansett tror jeg SCSI er totalt overkill, medfører unødvendig støy og for ikke å snakke om prisforskjellen. Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Som jeg spesifiserte Izte, så er SCSI aktuelt om følgende problemstilling inntreffer: "mange som leser/skriver på likt" Lenke til kommentar
mortenlm Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 SATA har vell bare en kontakt ? Så du kan bare bruke to disker på det HKet? Tenkte om SATA har samme prinsippet som IDE, med mulighet for 2 disker pr kabel. Det er mulig jeg er på feil jorde her... PSUen har gått i omtrent 22000 timer, så tror den blir byttet, ja. 500W, eller blir det overkill? Derimot om du skal ha mange som leser/skriver på likt vil ikke sata disker være ideele. Da må du nok ta en titt på SCSI disker. Du skal nok opp i ganske mye dataoverføring før du blir nødt til å gå over til SCSI, men det spørs jo om du har 10 personer som skal streame DVD-er over nettet, eller om man kun deler enkle dokumenter og musikk. Uansett tror jeg SCSI er totalt overkill, medfører unødvendig støy og for ikke å snakke om prisforskjellen. Tror SCSI blir unødvendig dyrt, ja. Det er som sagt for øyeblikket 2 stk. som deler dokumenter og noe musikk, men sjelden samtidig likevel. Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 2 stk greier nok SATA uten noe problem SATA har for meg ikke kjent samme prinsippet som IDE, der har du bare en kontakt fra SATA disk til HKet.. Ingen mulighet for flere tilkoblinger. Men du har jo da anledning til å kjøpe ett SATA kort, som sagt tidligere Lenke til kommentar
mortenlm Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Da blir det nok et kontroller-kort, ja... Ang. PSU: Noen som kan peke meg mot en PSU som er brukbar, stabil og tåler 24/7 i noen år? Trenger da en med 20-pins kontakt Har tittet litt på Corsair VX 450W, men er litt usikker når det gjelder valg av PSU... Når det gjelder valg av disker, har jeg selv en forkjærlighet for Seagate, men Samsung Spinpoint har fått gode referanser i div. tester, og er litt billigere... Noen som har erfaring med det ene eller det andre? Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Personlig går jeg for Wesern Digital når anledningen byr seg, men det er nok en dårlig uvane jeg har blitt for glad i... http://www.hardware.no/artikler/stortest_a...disker/22139/12 Corsair har alltid laget godt minne, så jeg regner med kvaliteten også følger med dem på psu fronte. Med 450 watt så skal du ha litt å kjøre diskene dine på. En PSU vil nok aldri greie 24/7 i "noen" år på god last. Derimot kan du forvente ca. 1,5 år på 4-5 disker når du kjører den døgnet rundt. Er mine erfaringer på den fronten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå