AlecTBM Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Jeg sitter i Ubuntu 7.10 når jeg prøver å koble meg til. og feilmelding får når jeg prøver å åpne home mappa eller en annen delt mappe ikke til å forstå: Filnavnet «alexander» indikerer at denne filen er av type «x-directory/smb-share». Inholdet i filen indikerer at filen er av type «konfigurasjonsfil for skrivebordet». Det kan være en sikkerhetsrisiko for systemet å åpne denne filen. Ikke åpne filen med mindre du har opprettet filen selv eller mottatt den fra en kilde du stoler på. For å åpne må du endre filtypen til «konfigurasjonsfil for skrivebordet» for så å åpne filen på normal måte. Alternativt kan du bruke «Åpne med»-menyen for å velge et spesifikt program for filen. Og her er smb.conf: [global] workgroup = automasjon password server = None guest ok = no guest account = nobody security = user invalid users = root browsable = yes [homes] comment = Home browseable = no read only = no create mode = 0755 guest ok = no Jeg kobler meg til som brukeren alexander. Har planer om et litt større felles og privat område for filer. Så hvis noen vet om noen bedre alternativer enn samba, så er jeg åpen. Endret 5. mars 2008 av AlecTBM Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Ingen som har vært borti dette før? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Ikke vært borti noe liknende, nei. Men et alternativ til samba for "Linux-til-Linux" er nfs (som jeg selv bruker)... Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 NFS går nok ikke her nei. Blir hovedsakelig windowsmaskiner som kommer til å bruke nettverket. Men også enkelte Linux maskiner Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Nå funker det. Jeg måtte faktisk mounte mappene. Men i windows så funka dette helt fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå