Gå til innhold

Problemer med D300 autofokus

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Tok dette såvidt opp i tråden "Erfaringer med D300" også, men for ikke å spore helt av så lager jeg en ny tråd. Har som sagt oppdaget noe problemer med å fokusere. Dette gjelder motiver langt unna, på liten brennvidde (ikke helt inne i terminologien, men for å unngå misforståelser så mener jeg lave brennviddetall).

Ved vanlig fotografering har jeg ikke noen problemer i det hele tatt, men problemet oppstår hovedsaklig ved landskaps fotografering, der kameraet rett og slett ikke klarer å fokusere automatisk. Jeg er klar over at autofokus skal være kontrastbasert, og har forsøkt mange slags landskaper, f.eks solnedgang, snådekte fjell etc. Problemet er det samme, ingen fokus lås og kameraet nekter å ta bilde. Hvis jeg øker brennvidden, altså zoomer en god del inn så klarer kameraet å fokusere (men dette er jo ikke alltid like moro ved landskapsfoto). Dette gjelder alle fokusmetodene. Med punktfokus, eller hva det nå heter, fokus på ett enkelt punkt, så har jeg forsøkt å fokusere på områder med stor kontrast, uten at dette hjelper.

Så, er det noen andre som har opplevd lignende med D300 eller andre kameraer for den saks skyld ? Kan nevne at objektivet mitt er et nikkor 18-70mm. Vet ikke om det skal være slik, men det ytterste "løpet" på objektivet virker pittelitt løst, men mulig dette er normalt ? Kan det isåfall være et problem med objektivet, eller er det kun kameraet som kan være problemet her ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Autofokus på en speilrefleks er ikke "kontrastbasert", men fasedetekterende. I praksis oppleves de to metodene like, så det er ikke så viktig, men det er en av mine pet peeves...

2: På de fleste moderne objektiver flytter ikke fokus seg når du zoomer. Det betyr at du godt kan fokusere på 70mm, slik at du gir AF litt mer detaljer å jobbe med, og så zoome ut til det utsnittet du vil ha. Ikke en direkte løsning på problemet ditt, men i det minste en workaround.

Ifht. hvorfor du sliter med dette, så kan det være så mangt. Er det alle fokuspunktene som sliter, eller er det mest ut mot kantene? Så vidt jeg husker er de 15 kryssensoren samlet i midten på Multi-cam 3500 - dermed vil det være lettere å fokusere med disse, enn med stripesensorene ute i perifierien.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Uansett hva som er problemet, vil ikke konklusjonen være at du bør ta i bruk garantien din? Dette er ikke noe du kan reparere selv, akkurat. Håper for din skyld at du kjøpte dette over disk i butikk. Ta med både objektiv og hus for å være sikker. (Selv synes jeg det høres ut som objektivet.)

Lenke til kommentar
Uansett hva som er problemet, vil ikke konklusjonen være at du bør ta i bruk garantien din? Dette er ikke noe du kan reparere selv, akkurat. Håper for din skyld at du kjøpte dette over disk i butikk. Ta med både objektiv og hus for å være sikker. (Selv synes jeg det høres ut som objektivet.)

Var det ikke Zevs som kjøpte det i Asia et eller annet sted?

Kjedelige greier hvis det virkelig er noe feil på kameraet!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Var det ikke Zevs som kjøpte det i Asia et eller annet sted?

Kjedelige greier hvis det virkelig er noe feil på kameraet!

Du har jo en riktig så god hukommelse magneska! :-) Stemmer at jeg kjøpte kameraet i Asia ja, Honk Kong for å være eksakt. Nå skal jeg nedover igjen til sommeren, så tar det ikke så tungt om jeg må levere det inn. Jeg er jo glimrende fornøyd med kameraet på alle andre områder, i tillegg til at autofokus fungerer under alle andre forhold. Jeg har ikke noen andre jeg kjenner med nikon kameraer, så får ikke testa andre objektiv akkurat nå. Men tenkte meg å kjøpe et vidvinkel objektiv snart, så tenker da at jeg får teste et objektiv fra butikk, så får jeg se da hva som er problemet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...