Alexander Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Kom på denne tanken mens jeg leste om valget i Russland som de klart ikke klarer å gjennomføre ordentlig på egen hånd. Og sett på verdensbasis er Russland ikke så gale i det hele tatt, så noe må gjørest. Hva om all stemming, opptelling, sikring osv blir gjennomført av en uavhengig tredjeparts organisasjon satt sammen av flere andre land? Kommer til å bli endeløse diskusjoner om i hvem sin regi dette skal gå i, hvordan det hele skal foregå (full dokumentering kan bli vannskelig hvis hemmelige valg skal forbli) osv. Men i nasjoner der demokatriet er i tvil ser jeg ingen bedre løsning enn dette. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Har man ikke valgobservatører for sånt? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Så vidt jeg har forstått det,så har ikke valgobservatørenen noe makt så uansett hvordan valget går så er det lite de kan gjøre. Det hadde vært en god løsning viss Russland hadde vært villig til å slippe inn en tredjepart for å styre valget,noe som er lite sannsynlig. Lenke til kommentar
Alexander Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Ideelt hadde dette vært en selvfølge i alle demokratier. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Kom på denne tanken mens jeg leste om valget i Russland som de klart ikke klarer å gjennomføre ordentlig på egen hånd. Og sett på verdensbasis er Russland ikke så gale i det hele tatt, så noe må gjørest. Hva om all stemming, opptelling, sikring osv blir gjennomført av en uavhengig tredjeparts organisasjon satt sammen av flere andre land? Kommer til å bli endeløse diskusjoner om i hvem sin regi dette skal gå i, hvordan det hele skal foregå (full dokumentering kan bli vannskelig hvis hemmelige valg skal forbli) osv. Men i nasjoner der demokatriet er i tvil ser jeg ingen bedre løsning enn dette. Tror nok ikke at det er slik at russland ikke klarer, men heller ikke vil. Og med forslaget ditt vil andre stater kunne ha mere kontroll over hvem som blir valgt i Russland. (Hvis det da brukes feil). Og Russland er også en suveren stat, så vi har ikke så mye vi skulle sagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå