desverre Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg trenger ny linse på min d50. har idag en sigma dc 18-200 1:3,5-6,3D. Denne linsen er bare fin og bruke i sollys! Jeg trenger en linse som det går ann og ta bilder uten og ha med stativet hele tiden. Mitt bruksområde er fra ca 18 mm til ca 75-100 mm. Jeg tar mye bilder av blomster og roser samtidig som jeg tar endel inne bilder. Jeg syns den "Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro HSM for Nikon" virket interesang, men har hørt at den tar "soft" bilder som ikke er skikkelig skarpe. Er det sant eller er eg helt på skauen no? og finnes det andre objektiver som kan være av interesse til ca 3k? Sverre Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC er vel kjent for å ikke være optimal ved f/2.8 så det vil neppe hjelpe deg mye i dårlig lys. Hvis du finner fram et bilde som du hadde problemer med så er det fort gjort å regne ut hva du trenger av lysstyrke for å få kort nok lukkertid. Det er mulig du slipper unna med et objektiv som er konstant f/2.8, hvis ikke må du ha stabilisator eller gå over til fastobjektiver. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Kitlinsa 18-70 og kitlinsa er jo ikke så dårlig, og den går unna for en lapp på foto.no tenker jeg med litt pruting Ellers hadde jeg nok gått for en tamron 17-50 f2.8 jeg personlig da. Lenke til kommentar
desverre Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Ok da kan jeg gå for 18-70 lit linsen (som jeg kan kjøpe brukt) og kansje ein 50mm som "inne linse"? Er det noe spesielt jeg må tenke på med fast opptikk? (har ikke brukt det før) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg trenger ny linse på min d50. har idag en sigma dc 18-200 1:3,5-6,3D. Denne linsen er bare fin og bruke i sollys! Jeg trenger en linse som det går ann og ta bilder uten og ha med stativet hele tiden. Mitt bruksområde er fra ca 18 mm til ca 75-100 mm. Jeg tar mye bilder av blomster og roser samtidig som jeg tar endel inne bilder.Jeg ville gått for Tamron 17-50 f/2.8 jeg, og evt. spart litt til et makroobjektiv (antar det er blomstene du bruker ca 75-100mm mest til). Tamron 17-50 vil være god nok til det meste, også en del blomsterbilder, men dersom du vil ha de "skikkelige" blomsterbildene, vil f.eks. en Tamron 90mm f/2.8 makro gjøre susen. Den vil også være finfin til portretter. Er det noe spesielt jeg må tenke på med fast opptikk? (har ikke brukt det før)Nei, det er en ting mindre å tenke på - zooming. Du må dog bli flinkere til å flytte deg når du skal ha et annet utsnitt. På den annen side blir du lett mer bevisst på komposisjon, spesielt hvis du tenker litt på det i tillegg (og gjerne leser litt på forhånd). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Du bør spørre deg selv om 50mm er den rette brennvidden for deg. For de aller fleste er 50mm for trangt for generell innebruk. Se eventuelt på Nikons 35mm f/2 eller Sigmas 30mm f/1.4. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) 18-70 vil heller ikke hjelpe deg i dårlig lys. Hvis du vil ha en normalzoom med god lysstyrke bør du nok opp på Sigma eller Tamron sin variant med fast blender f/2.8. De koster begge rundt 3000. Du kommer riktignok ikke så langt opp i mm som du ønsker, men du får ikke både i pose og sekk uansett. Edit: Oi! Tre innlegg på ett minutt... Endret 3. mars 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Har selv Tamron 17-50/2.8 og er veldig fornøyd med den. Har også Nikon 50/1.8 og selv om den etter anskaffelsen av Tamron'en er i mindre bruk (hadde bare kit-en tidligere) er den flott hvis det er veldig lite lys, du har enda mer å gå på da. Er nok litt "trang" inne hvis man skal ha med flere personer f.eks., men til portretter inne er den knallfin. Bør helst blendes ned et par hakk for optimal skarphet, men har tatt mange bilder som iallfall jeg oppfatter som skarpe og fine på f1.8. Dof'en blir selvsagt liten, men så lenge du har fokuset rett er ofte ikke det noe problem. Til rundt 1000-lappen er det et meget godt kjøp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå