Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ingen oppgaver starter

Anbefalte innlegg

PC-en skrudde seg av plutselig, helt uten videre. Når jeg startet den igjen, vil ingen oppgaver starte. Må kjøre i sikkerhetsmodus for i det hele tatt starte opp maskinen (ellers bare restarter den hele tiden). Jeg kommer inn i os-et, (windows xp sp2) men alt er svart og ingen oppgaver kjører (jeg kan se musepekeren). Jeg trykker ctrl+alt+del og kommer i oppgavebehandling (av og til) men ingen oppgaver er listet opp der. Får av og til feilmelding at bl.a. services.exe og lsass.exe ikke vil starte opp. Får egentlig bare masse forskjellige feilmeldinger hver gang jeg starter opp. Har også fått denne:

Windows-produktaktivering

Et problem forhindrer Windows i å kontrollere den nøyaktige lisensen på denne datamaskinen. Feilkode: 0x80090006

Hva i huleste er det som skjer?

Specs:

CPU: AMD Ahtlon 64 Processor 3500+

RAM: 2,0 GB (2x 1 GB)

Skjermkort: Radeon X1600 Series

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når ikke de to programmene kjører så er det ganske seriøst. Om du kommer deg såpass inn i windows at du kan bruke kontrollpanelet kan du se under Event Viewer i Administrative Tools etter feilmeldinger. Om du ikke kommer sålangt kan du boote inn med cd og se etter errormeldinger og minidumper, men jeg tror nesten en windows repair fra cden er det nærmste alternativet. Det er også en mulighet for at det kan være hardwarerelatert, så om du absolutt vil bevare alt som det var (du mister en del ting med repair) så kan du prøve å koblet bort alt du kan, samt teste minnet med memtest.

Lenke til kommentar
Når ikke de to programmene kjører så er det ganske seriøst. Om du kommer deg såpass inn i windows at du kan bruke kontrollpanelet kan du se under Event Viewer i Administrative Tools etter feilmeldinger. Om du ikke kommer sålangt kan du boote inn med cd og se etter errormeldinger og minidumper, men jeg tror nesten en windows repair fra cden er det nærmste alternativet. Det er også en mulighet for at det kan være hardwarerelatert, så om du absolutt vil bevare alt som det var (du mister en del ting med repair) så kan du prøve å koblet bort alt du kan, samt teste minnet med memtest.

Jeg kom såpass inn i windows én gang, men PC-en restartet seg etter et par sekund, så jeg fikk ikke tid til å bli lettet engang. Skal prøve å boote med windows CD-en nå.

Ved windows repair, hva er det som blir slettet da? Fordi sist gang jeg tok backup var i slutten av januar, og jeg har filer jeg ikke vil miste. Jeg har to fysiske disker, så kan jo koble ut den ene uten problem. Jeg har også to partisjoner på OS-hd-en, hvor bare den ene blir problematisk å miste (den uten XP). Men hva blir slettet? Er det bare innstillinger?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker i farten akkurat hva du mister ved en XP repair, men det er ihvartfall ikke filene dine. I beste fall må du installere windosoppdateringer på nytt, i verste fall stilles registeret tilbake til dagen du installerte windows, dvs. du må installere alle programmer på nytt.

lagt til: Og å koble esktradisk fra en pc som skal fikses er nok smart tenkt.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Windows Repair regner jeg med at du mener funksjonen på Windows CD-en som overskriver alle Windows Systemfiler. Ingenting blir slettet men det som kan være problematisk er om du har feks Win xp med service pack 2 og bruker en Windows-cd UTEN service pack 2 for da skriver den over filene med filer som er eldre mens innstilligene i registertet fremdeles tror du har SP2!

Ellers kan jeg si at den applikasjonen som har som oppgave å starte Services.exe OG lsass heter Winlogon.exe...kjører Winlogon.exe? (Under prosessor-fliken)

Får du samme feil om du lager en ny bruker og logger på?

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Okey, nå tar det helt av her:

Hver gang jeg starter opp, uansett om jeg starter opp vanlig, i VGA-modus eller i sikkerhetsmodus, får jeg denne meldingen:

Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Du kan reparere filen ved å starte Installere Windows fra den originale CD-ROMen. Velg 'r' i åpnings-skjermbilde for å reparere.

Jeg setter i XP-CD og kjører igang, men hver gang kommer denne meldingen opp:

Filen acpi.sys forårsaket en uventet feil <32768> på linje 5964 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\setup.c

Jeg prøver å boote Linux Ubuntu og Linux Snøfrix (som en kompis av meg hadde :p) men får da denne meldingen:

Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 01:01

Så nå får jeg aldri mer installere et OS på PC-en min lengre? :cry:

Endret av Alxy
Lenke til kommentar

Ikke bra. Den første meldingen betyr at windows ikke kan laste registeret. acpi.sys mener jeg har med strømstyring og hardwarekonfigurasjon å gjøre. Jeg tror du kan ha et valg for acpi i bios som du kan prøve å skru av, men jeg tror ikke det vil løse problemet ditt for det ligger nok et annet sted.

Jeg ser for meg to ting, enten minne (dette er det enkleste, du kan teste med memtest som jeg sa, det kjører fra dos vindu) eller at avgjørende windowsfiler på harddisken ikke er tilgjengelig lenger. Det siste tester du ved å koble disken opp som slave til en annen pc. Om du får opp disken i windows så kan du bla igjennom mapper på disken (eller bruke et program, feks. kopiere eller disksjekk). Får du noen meldinger om "ingen tilgang" eller "finner ikke filen" så er det det som er problemet. Om du har filer du ikke vil miste er det slik du må gjøre det, du bør ikke engang prøve å boote noe mer fra den disken.

Jeg er litt usikker på hvordan windows håndterte repair når du satte inn cden etter at du ble bedt om det. Når du har fått ut filene dine kan du prøve å boote fra cd, velg installer nytt, velg så repair når windows sier den har funnet en eksisterende windows installasjon.

Og om det er harddisken som er problemet og du ikke kan laste inn windows fra cd, og du heller ikke får opp noen meldinger om feil eller mangler i spesifikke drivere utenom acpi, så ligner det dessverre på reinstallasjon.

Lenke til kommentar
Ikke bra. Den første meldingen betyr at windows ikke kan laste registeret. acpi.sys mener jeg har med strømstyring og hardwarekonfigurasjon å gjøre. Jeg tror du kan ha et valg for acpi i bios som du kan prøve å skru av, men jeg tror ikke det vil løse problemet ditt for det ligger nok et annet sted.

Fant et valg for acpi standby state, men fant ingenting annet om acpi.

Jeg ser for meg to ting, enten minne (dette er det enkleste, du kan teste med memtest som jeg sa, det kjører fra dos vindu)

Vil du beskrive denne litt nærmere? Hvordan får jeg dos-vindu, og hva skal jeg skrive og se etter?

Jeg er litt usikker på hvordan windows håndterte repair når du satte inn cden etter at du ble bedt om det. Når du har fått ut filene dine kan du prøve å boote fra cd, velg installer nytt, velg så repair når windows sier den har funnet en eksisterende windows installasjon.

Problemet er at når jeg booter XP-cd-en står den og laster inn filer. Da kommer, etter et par minutter, den acpi.sys-feilmeldingen... Kommer aldri så langt at jeg får noe valg av noe slag.

Og om det er harddisken som er problemet og du ikke kan laste inn windows fra cd, og du heller ikke får opp noen meldinger om feil eller mangler i spesifikke drivere utenom acpi, så ligner det dessverre på reinstallasjon.

Hvordan kan jeg reinstallasjonere da, når ingen OS vil boote?

Lenke til kommentar

Dette er nok mest sannsynlig minnefeil siden cd'er som prøver å kjøre fra RAMDISK feiler.

Korrupt minne kan gi mange rare feilmeldinger rett og slett fordi at alle filene lastes fra harddisken inn i minnet og tolkes derfra.

Du kan prøve å kjøre Memtest86 som han sa.

Dette krever at du laster det ned og brenner det over på en bootbar cd og starter det derfra.

Ellers kan du jo alltids prøve å deaktiver avanserte-minne valg i BIOS (Shadowing osv)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får igang installasjonsprosessen når du booter fra cd er jeg enig med fenderebest at det mest sannsynlig er ram som er problemet. Du kan sjekke om det står løst i slotene.

Du kan finne guider/tutorials på hvordan du bruker memtest via google. Får å kjøre det trenger du å boote enten fra en cd eller diskett, men du booter ikke til windows. Jeg går nesten utfra at det går greit å boote til f.eks. windows 98 dos. Du kan finne ferdige bootoppsett fra bootdisk.com. Bare å laste ned.

Om det likevel skulle vise seg å være harddisk så må du partisjonere og formatere disken før du kan reinstallere på den, men personlig ville jeg ikke stolt på den disken noe mer.

lagt til: Men som jeg sa over, om du har filer du ikke vil miste er det bedre å koble disken opp som slave (ikke bootdisk) til en annen maskin først og ta kopi av det du kan ta kopi av.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...