superfant Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 HEi, jeg har et par spørsmål.. Jeg skal snart bestille meg vannkjøling bestående av ei dangerden2-2 blokk, vannkjølt gpu, eheim 1250, 2 stk 172 watt peltier og to stk radiatorer,et 120 watt peltier i vannntanken alt sammen fra http://www.dangerden.com Og jeg lurte på om noen hadde en ide om hvordan jeg skulle fått kjølesystemet mitt til å starte ca 10 sekunder før PC-en startet på samme bryteren. Også lurte jeg på om en taisol cgk 760 holder til å kjøle ned det 120 watt peltierelmentet i vanntanken? Siden det ikke blir noe spesiell belastning på det så burde jo dette gå bra? PS. Jeg har en ekstern strømforsyning på 600 watt i 18 volt til å drive peltierelementene... Dette håper jeg skal klare å kjøle ned min duron 750@1065 (142*7,5)mhz til en god del kuldegrader.... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Du kan bruke et tidsrele Lenke til kommentar
blackice Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Superfant hvor har du fått tak i strømforsyning på 18volt? Er den veldig dyr? Tittet rundt etter noe lingnende, fant bare ut at mascot hadde, men det blir dyrt! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 hæ? Peltier i vanntanken? Den må du forklare litt bedre. Du kan jo ikke legge et peltier element inni vanntanken. For ikke å snakke om at dersom du gjorde det så ville du varme opp vannet mer enn du kjøler det ned. Peltier bruker strøm til å lage en side varm og en side kald, men den varme siden vil bli varmere enn den kalde blir kald. Hvorvidt ribba er god nok har jo da ikke noe å si(vifta vil selvsagt ikke gå under vann), for hvis den er god nok så vil den jo slippe varmen inni vannet og da sliter du etter en stund. Hva pokker mente du egentlig med å ha et peltier i vanntanken og hvorfor skal du bruker så sykt mye penger på å kjøle en CPU til 500kr? Lenke til kommentar
blackice Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Tror han mente å sette peltierelement på utsiden med den kalle siden inn mot vanntanken, Da kan han bruke vifta til å kjøle peltierelementet mens det kjøler ned vannet litt. Lenke til kommentar
superfant Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Strømfosyningen har jeg bygd selv med kompnenter kjøpt fra elfa. Hele strømforsyningen kom på 600 kroner med sikring på primær og sekundærside,transformatoren selfølgelig, sikrikngsholdere, kondensator, powerknapp og indikeringslys, men nå ser jeg at den transformatoren har gått opp i pris til over 600 kroner uten moms så skal du ha så kraftig strømforsyning kommer det nok på ca 1000 kroner skal dun kjøpe en nå. Jeg mente å ha den kalde siden på peltierelementet koblet til en kjøleribbe som igjen går inni vanntanken og en kjøleribbe på utsiden av kabinettet med en vifte på til å kjøle ned peltierelementet. Leste noe om det her på forumet en gang.... Jeg skal oppgradere med ny prossesor etter at alt av kjøling er kjøpt inn, må jo ha noe å prøve meg fram på først:) Dessuten kostet prosessoren bare 400 kroner når jeg kjøpte den.. Den har ANDA stepping og kjører helt stabilt på 1065 mhz med taisol cgk760 nå med vcore på 1,85 volt, har også planer om å voltmodde i den nærmeste framtid.. Men tilbake til spørsmålet mitt, er det noen som har peiling på hvordan jeg skal få til at kjølinga starter ca 10 sekunder før PC-en?(på samme bryter) Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Er det en mulighet får å få kobblingskjema for strømforsyningen din? Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 ja det kunne eg og tenkt meg! Er det noen der ute som har, eller vett om ei side med koblingsjema for PSU? Lenke til kommentar
kaktus_ Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Quote: Men tilbake til spørsmålet mitt, er det noen som har peiling på hvordan jeg skal få til at kjølinga starter ca 10 sekunder før PC-en?(på samme bryter) Som Børge Bakken tidligere har nevnt, kan du bruke et tidsrelé. Dette kjøper du på elfa, og på reléet finner du en "bryter" som kan holde strømmen fra 0-60 sek. PS: Vi er alle veldig interresert i et koblingsskjema for psu'en din, samt en oversikt over delene du brukte. Skal jo mekke vannkjøling til våren vettu. :smile: _________________ Hvem er det som hyler på kjøkkenet? Det er bare kokken som pisker kremen [ Denne Melding var redigert av: kaktus_ på 2002-01-14 20:39 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Som Bøgge B. sier kan du bruke et tidsrelé. Men hva er egentlig hensikten? Om du er engstelig for at CPU / pelt, etc skal bli for varme før ting kommer igang, kan du antagelig ta det med ro. Det vil gå adskillige sekunder før varmen nærmer seg faregrensen, og innen den tid er nok sirkulasjonen forlengst igang :smile: Lenke til kommentar
superfant Skrevet 14. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2002 Jeg brukte det koblingsskjemaet her jeg: http://www.nordichardware.com/guider/agg/index.php Jeg brukte en transformator på 600 watt i 18 volt, en likeretter på 50 ampere, sikring+ sikringsholder på sekunder og primærside, 2 stk kondensatorer på 4700µF, en powerbryter og et indikasjonslys som viser at den står på. Byggde den inn i en boks av sponplater og lakerte den og satte inn plexiglass, blei egentlig ganske kult... PS: Jeg kjøpte alle delene hos elfa. Kom på 600 kroner totalt. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Trenger du kjøling på den strømforsyninga? Har lyst til å få et system som er så og si støyfritt. Tenkte og kjøre alle 12V komponenter (HD, CDR-ROM o.s.v) på den. Lenke til kommentar
superfant Skrevet 16. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2002 Jeg har en kjøleribbe på likeretteren (likeretteren må ha kjøling) og en 8*8 cm vifte til å blåse inn luft i strømforsyningen for sikkerhets skyld. Tror ikke du egentlig trenger noen vifte, bare en ganske stor kjøleribbe til likeretteren. Du må IKKE bruke en strømforsyning av denne typen til å drive cdromer, harddisker OSV, fordi spenningen svinger med 1-2 volt og du må belaste strømforsyningen ganske hardt for å få den til å komme ned til 12 volt. Til harddisker og cdromer trenger du jo også 5 volt ikke sant.... Lenke til kommentar
moda1701 Skrevet 19. januar 2002 Del Skrevet 19. januar 2002 Det skal vere mulig å la være å bruke vifte på likeretteren men da må du ha en kjøleribbe som kan gi fra seg ca 27 W Pr diode((I=pu=60018=33,3) P Diode er U diode * I diode (0,6-0,8V * 33,3A = 26,6W) Denne kjøleribben tror jeg ville blitt veldig dyr vis du ikke skulle hatt noe kjølevifte på likeretteren. Når det gjelder peltier elementer så er det lite å hente ved å ha en spenningen på 18 V. Det blir produsert veldig mye mer varme i forhold til kjøling. http://www.nordichardware.com/artiklar/pel...ltier/index.php Men hvis du har veldig god kjøling på varmsiden så kan dette bli morsomt å prøve da. :smile: Levetiden på peiltier ellemetet vil synke noe ettersom du har en rippel på 2 V (husker ikke helt formlen for utreging av rippelmen den er avhengig av belastningen) og en spenning på 18 V. Som mange tidligere har sagt ville jeg også brukt et tidsrelé for å starte kjølingen 10 sekunder før resten av PC-en. mvh Morten Dahl Lenke til kommentar
Shroomer Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Likeretterdiodene tåler litt varme og da kan kjøleribben gjerne bli litt varm. En vifte som går på 5-6V burde funke fint og uansett er det sinnsykt bedre en ingen vifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå