Gå til innhold

Hjelp til og lage treningsprogram.

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til og sette opp program som gir meg større muskler, mindre fett og bedre kondisjon.

Skal trene 5 ganger i uken (trener fra før a da).

Jeg trenger gode forslag til et godt treningsprogram.

Takk for al hjelp :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 ganger i uken er i meste laget! det holder mer enn nok å bare trene 3 dager pr uke. du vil aldri få store muskler dersom dem ikke får kommet seg igjen etter en økt. for hver gang du trener, så brytes musklene dine ned. etterpå når du er ferdig, startes det en gjennoppbyggelsesprosess for å bygge dem opp igjen, pluss litt ekstra. dette tar som regel litt tid, så om du konstant trener, vil det bare ta lengere tid for å bygge deg opp. ganske engelt pga at musklene ikke får tid nok til å restruere skikkelig.

Jeg trener selv 3 ganger i uken..har utviklet ett eget program sammen med en instruktør jeg hadde for 3 år siden..

- mange syns det er teit, men dog.. det virker! jeg trener hele kroppen hver økt. starter med bryst, (benk,curl,skråbenk) for å så gå over til armene..(biceps og triceps curls, og med frihandtler)

etter det, kaster jeg meg løs på skuldrene, øvre og nedre del av ryggen (nedtrekk,curl,osv) før jeg så runder av det hele med å varme opp beina ca 15 min på mølla, og så trene legger, lår osv..

Etter en slik økt, som normalt tar 2 timer...er du rimelig svett!! og det med god samvittighet:new_woot:

Lenke til kommentar
5 ganger i uken er i meste laget! det holder mer enn nok å bare trene 3 dager pr uke. du vil aldri få store muskler dersom dem ikke får kommet seg igjen etter en økt. for hver gang du trener, så brytes musklene dine ned. etterpå når du er ferdig, startes det en gjennoppbyggelsesprosess for å bygge dem opp igjen, pluss litt ekstra. dette tar som regel litt tid, så om du konstant trener, vil det bare ta lengere tid for å bygge deg opp. ganske engelt pga at musklene ikke får tid nok til å restruere skikkelig.

Jeg trener selv 3 ganger i uken..har utviklet ett eget program sammen med en instruktør jeg hadde for 3 år siden..

- mange syns det er teit, men dog.. det virker! jeg trener hele kroppen hver økt. starter med bryst, (benk,curl,skråbenk) for å så gå over til armene..(biceps og triceps curls, og med frihandtler)

etter det, kaster jeg meg løs på skuldrene, øvre og nedre del av ryggen (nedtrekk,curl,osv) før jeg så runder av det hele med å varme opp beina ca 15 min på mølla, og så trene legger, lår osv..

Etter en slik økt, som normalt tar 2 timer...er du rimelig svett!! og det med god samvittighet:new_woot:

Jeg syns personlig at der er alt for mye og trene i 2 timer, og trene hele kroppen på en gang. Jeg trener maks to muskelgrupper om gangen og trener maks 45 minutter. Trener da hele kroppen 1 gang i uka, untatt bryst og triceps. De kjøres 2 ganger i uka.

Når du trener så lengre enn 2 timer er dine anaboler, eller hormoner eller hva det er lavere enn det de var før du begynnte å trene, og de er størst ved ca 35 minutter. Mange mener at kroppen etterhvert vender seg til programmet, så etter en stund vil du få mindre effekt av programmet, så det anbefales å skifte programm etter ca 2 mnd.

Så det er ike nødvendigvis at 5 ganger i uka er for mye trening for olek101, han skal jo trene kondis å. Han kan gå for en 3 splitt, og trene kondis 2 ganger i uka

Lenke til kommentar

Åhei! Går fint å trene styrke 5 ganger i uka, absolutt ikke for mye. Hvis du trener hele kroppen blir det for mye, men det er noe som heter å dele opp kroppen og trene forskjellige muskler hver dag. Ca 2-3 mnd etter jeg begynte å trene var det en liten periode jeg trente styrke 7-8 ganger i uka.

Likevel siden trådstarter skal trene bedre kondis og mindre fettprosent må han jo selvfølgelig trene endel kondisjon.

Det spørs veldig hva du prioriterer mest egentlig. Vil du helst få lavere fettprosent eller bygge muskler? Vil du gå opp eller ned i vekt?

Lenke til kommentar

Vel, uten at du har sagt så veldig mye om programmet ditt benhav, så høres det helt rævva ut.

Trådstarter, sleng deg på f.eks stronglifts 5x5 (stronglifts.com) og legg til kardio, så går det seg nok til etterhvert.

(Edit)

Det er forresten satt opp til 3 dager i uka. Hele kroppen hver gang.

Du har 2 forskjellige "program". Program A og B, disse varieres hver uke. ABA/BAB osv osv.

Nøkkelen til programmet er knebøy, som trenes hver eneste gang. Ingen annen øvelse trener hele kroppen din samtidig like bra som den øvelsen.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Vel, uten at du har sagt så veldig mye om programmet ditt benhav, så høres det helt rævva ut.

Trådstarter, sleng deg på f.eks stronglifts 5x5 (stronglifts.com) og legg til kardio, så går det seg nok til etterhvert.

(Edit)

Det er forresten satt opp til 3 dager i uka. Hele kroppen hver gang.

Du har 2 forskjellige "program". Program A og B, disse varieres hver uke. ABA/BAB osv osv.

Nøkkelen til programmet er knebøy, som trenes hver eneste gang. Ingen annen øvelse trener hele kroppen din samtidig like bra som den øvelsen.

For meg fungerer det veldig bra skal jeg si deg! har gått en god del opp både i kroppsvekt og antall kilo på vektene siden jeg startet dette for ca 3 mnd siden. startet med max 60 i benk. i dag tar jeg 85..og det er etter min mening fremskritt..men er vel kanskje individuelt hvordan det fungerer for noen ;)

Lenke til kommentar

Benhav: Selvfølgelig er bra fremskritt skal ikke si noe på det. Likevel kan du gjøre veldig mye galt og alikevel få god framgang den første tiden. Bare du får inn teknikk, balanse og selvtillit så kan man komme langt på det. Det er det samme som jeg hadde en gjennomsnittlig økning på de øvelsene jeg kjørte med 30% første mnd jeg trente, så 20% økning neste mnd og 20% tredje måned. Det sier seg selv at jeg ikke har 20-30% økning i styrke hver mnd men den første tiden handler mer om å bli vant til øvelsen, få inn teknikken og vite at du er i stand til å løfte vekta.

Prøver ikke ødelegge for deg, bare sier at du skal være forsiktig å anbefale ett program som funker for deg når du bare har trent 3 mnd. Det er mulig å ha den økningen du har hatt uten å gå opp i styrke i det hele tatt, selv om du sannsynlig har blitt ihvertfall litt sterkere. Det er det samme som hvis du prøver en ny øvelse så allerede etter å ha kjørt den øvelsen 5-10 ganger så har man hatt enorm økning. Dette er siden musklene har tidligere ikke vært vant med den øvelsen og på kort tid har blitt vant med den bevegelsen (handler mye om muskelkoordinasjon). Musklene har en utrolig evne å tilpasse seg nye utfordringer på kort tid.

Jeg har snart trent i 8mnd og alikevel har jeg langt fra topp teknikk på mange av øvelsene jeg kjører. Selv om jeg trener med 3 ganger så tunge vekter i de fleste øvelsene nå enn når jeg begynte så sier det seg selv at jeg ikke har blitt 3 ganger så sterk. Selv om jeg har hatt stor framgang er jeg veldig forsiktig å anbefale spesielt programmet mitt og heller henviser til programmer som er gjennomprøvd av folk som har trent i mange, mange år.

Trådstarter, hvis du spesifiserer litt mer hva du er ute etter så kan vi prøve å hjelpe deg litt mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syntes spm mitt passer godt her...

Driver og lager et styrkeprogram nå, og lurer på ossen jeg skal fordele musklene ut over de 2 dagene?

Ser denne fordelingen grei ut?:

- Bryst/Tri/Rygg

- Ben/Bi/Skulder/Mage

Har hatt et 3 dagers program, men skal gå over til 2.

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg tatt tri/rygg/skuldre og bi/bryst/mage. Det er vel slik jeg liker å gjøre det.

Det blir litt "opp ned".

Når du trener bryst, trener du også triceps. Når du trener rygg, trener du også biceps. Ergo bør disse ligge på samme dag i en split.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...