Gå til innhold

Skru av DMA i slackware...

Anbefalte innlegg

Prøver etter mye styr å legge inn slackware på en eldre laptop. Som jeg har snakke om tidligere om feil etter hdd sjekk har jeg funnet ut det er DMA som kødder opp disken.

Hvordan skrur jeg av DMA i installasjonen i slackware? (og boot etterpå)

prøvde å:

ramdisk ide=nodma

Jeg tror det funket, men da kommer det noe nytt om å sette inn en diskett til ramdisk eller no sånt. også kommer den til kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel...

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å fikle med bios-instillingene rundt dma/pio på hd-kontrolleren?

Ja, men det er ikke mye å velge mellom :(

Når det går ann å disable dma i redhat går det vel i slackware også? Altså i redhat trykket jeg F4(-kernel) under installasjonen (helt i begynnelsen) og skrev linux ide=nodma

Lenke til kommentar

Det går ann å slå av DMA på enheter når man har kommet inn i Linux også. Hvis jeg ikke tar helt feil lyder kommandoen som følger "hdparm -d 0 /dev/hd?" der ? erstattes med bokstaven for den gjeldende enheten. Men hvis problemet ditt er at du ikke kommer inn i Linux hvis du ikke har slått av DMA hjelper dette lite.

Lenke til kommentar

Den vanlige syntaxen er vel '<bootimage> <argument1> <argument2>...'.

Slackware-cd'en skal vel kunne bootes med 'bare.i ide=nodma' for vanlig ide støtte uten dma.

Hvis det er en _gammel_ laptop med _gammel_ disk kan det være du må bruke xt.i imaget som inkluderer støtte for en del forhistoriske disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...