Gå til innhold

Kan jeg ha hund?


Anbefalte innlegg

Jeg har vokst opp med hund, og etter at den hunden gikk bort for et par år siden har tankene støtt og stadig dreid seg rundt det å anskaffe meg hund selv. Men før jeg gjør det vil jeg være sikker på at min livssituasjon tillater at jeg tar meg av hunden på en god måte.

 

Jeg har en vanlig 8-4 jobb, og min forlovede jobber turnus. Det er med andre ord som regel mennesker i leiligheten, noe som vel er et pluss. Når det gjelder aktivitetsnivå så er vi noen sofapoteter begge to, men vi er begge to klar over at vi burde komme oss ut mer - og i så henseende vil vel kanskje en hund være påskuddet som trengs.

 

Nå VET jeg at det er mye jobb å ha hund, og jeg er innstilt på å ta i et tak. Men er dette nok? Hvor enn lyst jeg har på hund, lar jeg heller være å anskaffe en hvis jeg ikke er helt sikker på at jeg er i stand til å ta skikkelig vare på den.

 

Og hvilke raser er eventuelt å anbefale for sofapoteter? En jeg kjenner som har drevet litt med hund sier at alle hunder venner seg til det aktivitetsnivået de får - og at vektproblematikken løses med riktig foring. Men så godt som alt jeg leser av litteratur sier at noen raser simpelthen krever mer aktivitet enn andre.

 

Posten ble litt mer rotete og ustrukturert enn hva jeg hadde tenkt meg, men jeg håper problemstillingen kom igjennom. Jeg er glad i dyr generelt, og tar ikke lett på dyrehold - selv om det skulle innebære at jeg selv ikke når opp til kravene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hvor stor du hund ønsker.

Mange mastiffer er late og nøyer seg med normal tur, du har fuglehunder som er energibomber og småhunder som kan løpe maraton.

 

Så lenge du har erfaring med hund, og er innstilt på hva som trengs, så ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal skaffe deg en :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det som er sagt med at du skal ikke skaffe deg hund for å endre livsstilen din, men heller skaffe en hund som passer med den livsstilen du har. Så ikke skaff f. eks en Flatcoated Retriever om dere har forhåpninger om at DEN kommer til å dra dere ut i all slags vær. Det er lett å være lat, og det finnes løsninger for å fjerne rastløse hunder fra synsfeltet.

 

Når det er sagt, finnes det nok mange raser som vil passe dere. Ikke alle hunder krever flere timer fysisk eller psykisk trening hver dag! Men, selvfølgelig fortjener alle hunder (og forsåvidt andre husdyr også) å bli holdt i god fysisk form, og spesielt ikke være overvektig!

Mulig jeg misforstod, men virket som om det du har lest har fortalt deg at dersom du går så lite tur at hunden blir feit, er det bare å fore den mindre? Det syns jeg hørtes ikke spesielt bra ut :p

Men på resten av innlegget virket tankene dine fornuftige.

 

Hva slags typer hunder liker dere da? Pels, stor liten, glatthåra, bartehunder, søøøte hunder?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

 

Nei, jeg hadde ikke tenkt å bruke hunden som en katalysator for livsstilsendring. ;) Tanken var mer den at så lenge vi begge egentlig står med tåa på utsida av døra allikevel, så vil kanskje en hund være puffet ut døren vi trenger. Men det er aldri snakk om å kjøpe inn noen energibombe som trenger timesvis med trim flere ganger om dagen.

 

Og når det gjelder det med trim og foring - det var ikke riktig så ille som at "hvis du går så lite tur at hunden blir feit, så er det bare å fore den mer". Poenget til han jeg snakket med var at uansett hva slags hund du har, så vil den venne seg til det aktivitetsnivået den får i familien, og at vekten reguleres først og fremst med riktig foring. Filosofien her er sikkert analog med sånn det er hos mennesker: energiinntaket skal reguleres til å samsvare med energiforbruket. Jeg vet ikke hvor godt filosofien hans passer med det psykiske aspektet - noen hunder vil kanske lide psykisk hvis de ikke får nok trim?

 

Når det gjelder hundetyper, så er vel kort- eller strihårede mellomstore til små hunder å foretrekke. Ikke de helt minste som chihuahua, og ikke så store som rottweiler, schæfer og den gjengen der. ;) Hunden jeg vokste opp med var en border collie - en pelsball uten like. Fantastisk hund, men du verden for et styr med den pelsen.

Lenke til kommentar

Noen av de gamle typene Border Collie hadde jo ganske mye mer pels enn de mange glatthåra man kan se idag. Personlig syns jeg de gamle, kraftige med mørke hoder er kjempefine!

 

Ja, noen hunder vil lide om de ikke får fysisk trim. Men det er også viktig å huske på at du kan faktisk slite ut hunden din ved å trimme hjernen dens også. Går du kun tur for å gjøre den sliten, ender du jo opp med at den faktisk MÅ ha sine 1,5 timer hardkjør på tur om dagen for å klare å slappe av om kvelden. Og det er det vel ikke alle som ønsker seg.

 

Lange ører, korte ører, terrier, fluffy? :p Det er veldig, veldig mye å velge mellom.

Lenke til kommentar

Ta en titt på Bolognesen, den er ikke så stor, men har stor personlighet. Den krever ikke så mye trim, det viktigste er det sosiale fellesskapet med flokken, altså dere. Den kan klippes ned så det ikke blir så mye jobb med børsting.

Den kan godt bli med på lange turer også, eller den nøyer seg med å løpe rundt i hagen. De er meget lærevillige og veldig kjærlige :yes: . Det er ikke mange oppdrettere av rasen, men på www.bolcot.com finner du i alle fall noen av dem. Bildet er av bolognesehannen min, for tiden nedklippet.

post-149668-1204560316_thumb.jpg

Endret av elelmar
Lenke til kommentar

Synes dere hører ut til å ha tenkt så mye gjennom det jeg, at dere kan ha hund. Selv har vi to flatcoated retrievere og en luzernerstøver, og vi flyr ikke ute på tur hele tiden fordet.. men en god tur om dagen bør nå hunden få da synes jeg.. og det er jo trivelig for alle parter. Ellers er jo turnusarbeid ideelt da.. når man har hund. Jobber turnus selv og elsker det siden jeg da har fri om dagen og kan ta meg av hundene da. Rase må dere nesten finne ut av selv ut i fra deres egen personlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...