MrMStone Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei. Jeg har fått tilbud om boliglån i 2 forskjellige banker, forholdsvis ganske like, men alikevel ikke helt like. Hadde trengt noen kommentarer slik at jeg klarer å avgjøre det som er best: Lånet er på 2,2 mill. Fokus Bank: Rente 6,4 nom, 6,62 eff. 25 år. 14850 kr. i terminbeløp, hvorav ca 3000 kr er avdrag. Handelsbanken: Rente 6,5 nom. 6,76 eff. 30 år. 13900 kr i terminbeløp, hvorav ca 2000 kr er avdrag. Det hadde vært deilig å ha det på 30 år, siden det da blir 1000 kr mindre i måneden, men det vil vel uansett være smartest å velge tilbudet fra Fokus Bank her? Totalt sett betaler man ca 500000 kroner mer i renter i Handelsbanken hvis man beholder lånet ut løpetiden (noe vi ikke kommer til å gjøre, skal selge om to-tre år). Noen tips til meg? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Når tidsperspektivet ditt er så kort som 2-3 år ville jeg nok gått for Fokus sitt tilbud, og deretter satt den overskytende 1000-lappen inn på et fond med lik risiko som eiendomsinvestering med kort horisont. Lenke til kommentar
IRRupt Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei Rent økonomisk bør man velge det lånet med lavest effektive rente gitt samme ant terminer pr år, mao Fokus Bank. Hva slags type lån er dette? Førstehjemslån? Lenke til kommentar
PENGERiLOMMA Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Rent økonomisk sett er Fokus bank det beste alternativet. Men du bør jo vurdere den livssituasjonen du er nå. Dersom du har trangt budsjett nå, men utsikter til høyere lønn i fremtiden grunnet jobbrelatert efaring, kan det med lavest avdrag være best. Dersom du derimot har en jobb/utdanning hvor det er relativt liten økning i lønn i forhold til erfaring, og du har god råd nå pga for eksempel at du ikke har familie/barn, så kan det være greiest å satse på det som har høyst avdrag. Et lån er jo noe en skal leve lenge med, så en må prøve å planlegge det etter dagens situasjon og fremtidens utsikter Lenke til kommentar
KS Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 For det første: - Skal du sammenligne effektiv rente på et lån mot et annet må løpetiden være den samme! - Lengre løpetid = lavere eff. rente - Hvis du går til Fokus og ber om 30 år, vil den eff. rente være enda noe lavere - Jeg kan ikke skjønne at det er en aktuell problemstilling å vurdere Handelsbanken fremfor Fokus fordi Handelsbanken gir deg 30 år. Alle banker tilbyr 30 år. Banker generelt er mer enn happy til å tilby deg lengre løpetid fordi det tjener banken på. Spør Fokus om et nytt tilbud på 30 år! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå