Gå til innhold

Hjelp! Jeg får meg N95

Anbefalte innlegg

Har nå bestilt meg en N95-2 og får den i posten om et par dager. Har et lite spørsmål rundt GPS delen av mobilen. Har nå en HP hw6915, med GPS som fungerer strålende for mitt bruk. Har hørt at N95 sin GPS fungerer litt annerledes, og blandt annet bruker en del GPRS trafikk. Stemmer dette?

Btw, N95-2 har vel mulighet for å installere 3. parsprogrammer, noen som har noen tips til bra programmer å legge inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå bestilt meg en N95-2 og får den i posten om et par dager. Har et lite spørsmål rundt GPS delen av mobilen. Har nå en HP hw6915, med GPS som fungerer strålende for mitt bruk. Har hørt at N95 sin GPS fungerer litt annerledes, og blandt annet bruker en del GPRS trafikk. Stemmer dette?

Btw, N95-2 har vel mulighet for å installere 3. parsprogrammer, noen som har noen tips til bra programmer å legge inn?

Jeg har ikke N95, men N82. Det skal jo være omtrent samme telefon, bare ikke skyvedesign.

GPSen bruker svært små mengder data fra GSM-nettet som støtte til satelittinfoen. Det gir mye raskere fix - som regel under et halvt minutt. Jeg tror ikke at dataene fra GSM-nettet koster penger, og i tilfelle er det ikke noe å bekymre seg for.

På min N82 fulgte Nokia sitt navigerigsprogram med på telefonen - går ut fra at det er samme på N95. For å få rutebeskrivelser (med tale) må man abonnere. 3 mnd gratis prøveperiode. Jeg synes det virker som et godt program. Man bør hente ned kart (gratis) fra Nokia før bruk for å slippe kostbar nedlasting av kartinfo via GPRS under turen. Man kan da søke og finne plasser på kartet, men for å få ruteinfo må man altså ha nevnte abonnement. Tror det koster ca 600 kroner for tre års bruk. Til den prisen vil man kanskje heller satse på programvare fra dedikerte GPS-leverandører? Jeg har ikke førstehånds kjennskap til slike alternative Symbian-programmer, men ville ha sjekket Garmin sin løsning. Har hørt rykter om at den kan håndtere topografiske kart også.

I bilen bruker jeg i stedet Nav4All - et gratis 3. parts javaprogram med enklere grafikk, men som fungerer helt greit. Her får du en sørlandsdame som leser ruten for deg! Ruteinfo lastes ned via GPRS, men det er snakk om små datamengder og ikke mange kroner selv ved hyppig bruk.

Et annet fritt javaprogram som kan være morsomt å prøve er Trekbuddy. Her kan man legge inn egne kart, feks turkart. Ulempen er at det er kronglete å finne ut hvordan kartene skal legges inn på mobilen. Når man vel har funnet ut av det, er det et artig program å ha med på tur i skogen.

På mobilen ligger i utgangspunktet også Nokia sitt program som logger fart og lengde etc på løpe-, ski eller sykkelturen. Også et fint program.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Du kan selv velge om du vil deaktivere/aktivere den nettverksbaserte GPS typen. Så vidt jeg vet laster den ned 3-4 kB med data, med andre ord er det snakk om noen få øre i pris. Dersom dette blir for "dyrt" kan den altså deaktiveres og du kan velge å kun bruke den vanlige GPS enheten i mobilen.

Dersom du bruker Nokia sitt program til navigering, betaler du for å laste ned karter du IKKE har lagret på telefonen fra før, men disse kan du selvfølgelig legge inn på forhånd med Nokia Maps Loader og du vil da ikke betale noe som helst.

Du kan bruke TomTom, men programmet støtter ikke den integrerte GPSen. Kun Bluetooth GPS. Heldigvis er TomTom den eneste leverandører som ikke har lagt inn støtte for dette enda. Alle andre programmer som jeg vet om støtter nå integrert GPS. Selv bruker jeg Route66, men Nokia sin egen er slett ikke verst den heller. Kanskje til og med bedre enn Route66, dersom man abonnerer på stemmestyrt navigering.

Lenke til kommentar

Anbefaler virkelig Garmin Mobile XT med City Navigator NT 2008 kart.

Det fungerer helt supert på min N95 8GB. Den eneste fordelen med Nokia Maps er at denne har en god del flere POI's, men er jevnt over mye svakere ellers. Garmin Mobile XT har derimot fotoboksvarsling som man kan abbonnere på gratis!

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Utrolig mye bra svar. Får N95'en en av de neste dagene. Blir spennende å prøve ut dette her. Takk for all info!

Edit: Må innrømme at jeg trodde GPRS delen var litt mer enn et par kb.

Endret av AyeGee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...