Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen booter ikke etter strømbrudd, BIOS finner alle HDer

Anbefalte innlegg

Problemet er at booting ikke vil skje. Har lastet ned UBCD og håpte kanskje noen har forslag til hva jeg kan gjøre for å få bootet igjen.

Finnes det programmer på UBCD som kan fikse problemet mitt. Faktisk er jeg usikker på hva problemet er. Prøvde å kjøre med windows CD, og den sier at ingen av harddiskene er formatert (0 av 2).

Jeg antar der er noe med bootsektorene til diskene? Selv er jeg egentlig blank på dette området.

For min del er ingenting på dataen uerstattelig og kunne gjerne formatert, dessverre har jeg en samboer som vil ha tilbake ting som ligger på disse diskene..

Om noen trenger mer info for å kunne hjelpe må dere bare si hvilken aplikasjon i ubcd som skal kjøres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har nok ikke noe med boot sektoren å gjøre. Får du beskjed om diskene er partisjonert, eller det bare at de sees som uformatert? Om de ikke er partisjonert kan det være partisjonstabellen som er gått, du kan isåfall reparere den, men det er det mulig du må gjøre manuelt.

Lenke til kommentar

Jeg får ingen beskjed, PCen går bare i loop fordi den ikke finner noe bootområde. Om jeg booter fra CD derimot får jeg opp 2 harddisker, og windows CDen sier begge disse diskene er RAW. Bios finner også 2 disker. Begge diskene er SATA.

Lenke til kommentar

Hvis du starter maskina og får beskjed om at ingen "boot devices" er funnet, så er det boot sektoren som er gåen (eller disken med bootsektoren er ikke lenger en del av boot sekvensen). Om du får meldingen om at "ingen harddisker er funnet" så er det enten at diskene ikke gjenkjennes i bios eller at de ikke er partisjonert/formatert, men feilmeldinger kan selvfølgelig variere så det kan fremdeles være boot sektoren. I ditt tilfelle så gjenkjennes diskene i bios, men har format RAW, noe som stemmer med at det er en feil i f.eks. partisjonstabell.

Vil også anbefale testdisk, det har vel nå også kommet i windows utgave så om du har en annen maskin kan du koble opp diskene der. Ev. kan du boote på en cd og laste testdisk sitt dos program enten fra cd eller ev. fra diskett.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Ny tilbakemelding. Kjører TestDisk 6.6 fra UBCD as we speak. Ser ut til at den finner alle partisjoner på ene harddisken så lang. (Har bare valgt search ettersom jeg ikke vet hva jeg roter med i det programmet. Regner med det blir en reboot om 10-15 min, så får jeg se om jeg får windows boot eller bootloop...

Takk for god hjelp så langt! :)

Edit:

Da er i alle fall windows oppe igjen. En av 2 harddisker er oppe. Den største harddisken hadde windows partisjonen, så var greit. Den andre disken er ikke helt med meg enda, den er fortsatt RAW. I testdisk kommer den partisjonen opp som som ok, men windows finner den ikke. Alle disker kjører filsystem NTFS.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...