Gå til innhold

AKG K701 Audiofile hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Vil en vanlig forsterker/receiver av god kvalitet gjøre samme nytten som en X-Can?

 

Nei, en forsterker av god kvalitet vil ikke gi samme kvalitet som X-Can, selv om forskjellen kanskje ikke er så dramatisk (Et eksempel: Min Denon AVC-A11XV forsterker (25.000 kr) har en veldig bra pre-amp del og det hender jeg kobler K701 til hodetelefonutgangen på denne når jeg ser på film, spiller eller ser på TV (hvis jeg ikke ønsker å forstyrre omgivelsene).

 

Jeg er ikke helt enig i at en egen hodetelefon forsterker er nødvendig, dette kommer an på hvilken forsterker du har tilgjengelig. Jeg benytter K701 via en Cary SLP-2002 forforsterker med Brimar-13D5 og russiske 6H6P(i) rør. Denne spiller bedre ut av headset utgangen enn de fleste dedikerte hodetelefon forsterkerene jeg har hørt. Dette inkludert Lehman black cube linear som vel er en av de bedre. X-Can har jeg ikke hørt.

 

... men "bra lyd" er jo en smakssak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
... prisene spenner fra 2600,- til 4500 kroner. Er det noe forskjell på disse eller er det bare slurv?

 

Har sett dem til 6990,- og det er det samme headsettet, ja. Kjøpte dem for 1500,- på eBay (vvincent audio) og de hadde merka pakka med en verdi på 86$ så jeg slapp med ca 100Kr i mva.

 

Gedingen variasjon i pris på disse.

 

Vær oppmerksom på at det finnes en kinesisk kopi (de er ikke merka med "AKG", men "ABK" eller noe..) i utenlanske butikker. Hvorvidt "kopien" er bra eller ikke aner jeg ikke, men den er mye rimeligere.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg vet at denne meldingen kommer ganske sent (og de som postet meldingene følger kanskje ikke med på tråden lenger), men jeg var ikke klar over at det hadde kommet flere innlegg her. Vil også takke for de positive tilbakemeldingene dere har kommet med.

 

Jeg kan først nevne at Sennheiser HD800 kommer i mars! Veiledende pris er $1400. Regn derfor med å måtte betale 10-14.000 kr for disse når de kommer til Norge senere i år. Hvordan er lydkvaliteten i forhold til AKG701? Jeg har ikke lest noen omtaler ennå, men det skulle ikke forbause meg om de var minst like bra.

 

Har anskaffet meg DT770 pro (80ohm) nylig. Hvordan syns du di ligger ann i forhold til andre nevnte hodetlfer her?(hvis du har lyttet på di da)

 

Jeg har ikke lyttet på disse, men jeg vet at de har fått bra omtale og regnes nok som en av de bedre lukkede hodetelefonene. Du bør selv ta stilling til hvorvidt du foretrekker eller har behov for lukkede eller åpne hodetelefoner.

 

Det var en ting jeg ikke helt fikk meg meg; har du brukt rørforsterkeren under alle testene?

 

Ja, bortsett fra nå jeg koblet K701 direkte til iPod'en (som nevnt i testen).

 

Å teste et headset i den klassen krever nesten litt forskjellige forsterkerier. En test der K701 ble testet rett på en god CD-Spiller og en High-End spiller hadde vært meget interessant.

 

En slik test ville nok si mer om kvaliteten på selve hodetelefonutgangen enn lydkvaliteten til selve spilleren :) For å utnytte potensialet til dyrere spillere bedre, bør man helst bruke hodetelefonforsterkere.

 

PS: Du får ikke til en test av noen elektrostater da?

Jeg kjøpte Stax SRM for et par år siden, og jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Jeg finner ikke den samme presisjon og klarhet i noen andre headset.

 

Jeg har ingen elektrostater så en slik test er nok dessverre uaktuelt.

 

Jeg er ikke helt enig i at en egen hodetelefon forsterker er nødvendig, dette kommer an på hvilken forsterker du har tilgjengelig. Jeg benytter K701 via en Cary SLP-2002 forforsterker med Brimar-13D5 og russiske 6H6P(i) rør. Denne spiller bedre ut av headset utgangen enn de fleste dedikerte hodetelefon forsterkerene jeg har hørt.

 

Nå er SLP 2002 litt spesiell siden den har en dedikert hodetelefonforsterker, og dette er ikke vanlig, selv for dyrere (for)forsterkere. Generelt sett bør man satse på en bra hodetelefonforsterker for å kunne dra større nytte av lydpotensialet. Det er ytterst sjeldent at forsterkere har bedre hodetelefonutganger enn hodetelefonforsterkere (og hvis en sammenligner lydkvaliteten sett i forhold til prisen, så kan ikke forsterkere konkurrere med hodetelefonforsterkere).

 

Den forteller meg at prisene spenner fra 2600,- til 4500 kroner. Er det noe forskjell på disse eller er det bare slurv?

 

Det kan stemme at prisene varierer mye, siden den veiledende prisen er blitt satt ned flere ganger. Enkelte butikker har derimot ikke valgt å sette ned prisen. Hvis butikken har prisgaranti kan du kreve eller be om at prisen settes ned hvis du kan dokumentere at hodetelefonen er billigere andre steder. Jeg gjorde dette med Sennheiser-hodetelefonene på Hi-Fi Klubben og de satte ned prisen :)

 

Vær oppmerksom på at det finnes en kinesisk kopi (de er ikke merka med "AKG", men "ABK" eller noe..) i utenlanske butikker. Hvorvidt "kopien" er bra eller ikke aner jeg ikke, men den er mye rimeligere.

 

Jeg tror vi trygt kan si at kvaliteten ikke er like bra :) Ikke fordi den er kinesisk (det produseres lydkomponenter der av god kvalitet til en bra pris), men fordi det er snakk om en billigere etterligning, og det bør sende visse signaler om at produktet ikke er like bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...