Gå til innhold

Fletting, overgang fra to til ett felt


Anbefalte innlegg

Flere av oss her på forumet kjører bil, og er vel sånn litt over gjennomsnittet interessert i trafikk. Det gjelder skiltet ,530.01, om fletting. Det første står noen hundre meter før det faktisk skjer (for eksempel E6 nordgående etter avkjøring til Gardermoen for de som er kjent der), og når mener forumet at man skal foreta seg noe hvis man for eksempel ligger i venstre felt, litt raskere enn høyre? Jeg hørte en uttale seg på radio om forholdet, og kan ikke forstå at det er riktig at man snarest skal legge seg over i høyre felt når man ser skiltet…..

Man sniker vel ikke når man kjører frem til der "innsnevringen" starter, eller...?

http://www.vegvesen.no/vegskilt/opplysn … /index.stm

530_01.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke kjører helt til enden før du fletter så utnytter du ikke veinettet på en god måte. Det ender opp med at folk fletter tidligere og tidligere og det blir evig lang kø i det andre feltet, og venstrefeltet står tomt framover.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Enig, hvorfor la venstrefeltet være ubrukt? Det er ikke sniking men effektivisering.

Enig.

Men det som irriterer meg er de som fortsetter å kjøre forbi (ved saktegående kø) etter det siste fletting-skiltet. De skulle vært skutt på stedet ;)

 

De gangene jeg kjører en relativt stor jobb-bil legger jeg meg midt mellom feltene ved siste fletting-skilt. Å kjøre forbi flere biler her kvalifiserer som sniking.

Lenke til kommentar
Enig, hvorfor la venstrefeltet være ubrukt? Det er ikke sniking men effektivisering.

Med mindre det er flere avkjørsler igjen før de to feltene slås sammen til ett vil det sannsynligvis være negativt eller nøytralt for den totale trafikkflyten å vente med å flette. Etter siste avkjørsel er kapasiteten til veien begrenset til det svakeste leddet.

 

Dersom en bil f.eks. sniker seg foran to biler ved å kjøre lenger i det venstre feltet enn de andre, betyr det at de to bilene blir presset en bil lenger bak i køen hver enn de ellers ville vært. Det går med andre ord opp i opp totalt sett.

 

Det kan være negativt dersom det betyr at de bak må bremse mer opp enn ellers, siden det kan føre til mer og lenger kø enn det ellers ville vært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...