Gå til innhold

vill jeg kunne gjøe bildene mye skarpere ved bruk av raw?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er slik at JPEG er skarpere enn en ubehandlet RAW-fil. I tillegg til skarphet, bearbeider kameraet farger og kontraster når du bruker JPEG. RAW-filer kan derfor se litt "skuffende" ut på kameraets skjerm. Men bildet kan oppskarpes i f. eks Adobe RAW Converter, og gi tilnærmet likt resultat som et JPEG.

Et spørsmål fra min side. Anbefaler folk å skarpe opp i ACR, eller benytte seg av f. eks unsharp mask i PS?

Lenke til kommentar

Man skarper opp som det aller siste man gjør før bildet lagres og er klart for visning, om så det er på veggen eller på web/pc. Dvs i de aller fleste tilfellene vil det være mest hensiktsmessig å gjøre oppskarping i PS (unsharp mask eller smart sharpen).

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Er slik at JPEG er skarpere enn en ubehandlet RAW-fil. I tillegg til skarphet, bearbeider kameraet farger og kontraster når du bruker JPEG. RAW-filer kan derfor se litt "skuffende" ut på kameraets skjerm. Men bildet kan oppskarpes i f. eks Adobe RAW Converter, og gi tilnærmet likt resultat som et JPEG.

Et spørsmål fra min side. Anbefaler folk å skarpe opp i ACR, eller benytte seg av f. eks unsharp mask i PS?

Tilnærmet likt resultat?

Så med andre ord, hvis man vill ha så skarpe bilder som mulig, så er det ikke noe vits å bruke RAW?

Har også et annet spørsmål, er det mulig å etter behandle jpeg filer, som feks å gjøre dem enda skarpere?

Jeg har fujifilm kamera og det fulgte med programvare som finepix studio(for raw filer) og finepixviewer! Hvis jeg har forstått det rett, så kan man behandel jpeg filer i sist evnte, som blant annet å gjøre dem skarpere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...