trulsi Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Etter å ha fått pengene tilbake for min Dell 3007 WFP-hc på grunn av ujevn fargetemperatur kjøpte jeg en Eizo Flexscan 30". Denne skulle ha en funksjon kalt "Digital Uniformity Equalizer" som skulle sørge for at hele skjermoverflaten holdt jevn fargetemperatur og lysstyrke. Det skulle dessverre vise seg at Digital Uniformity Equalizer fungerte kun rundt skjermens native fargetemperatur, som for min skjerm lå på ca 6350K om jeg ikke husker feil. Jeg ønsket å ha en fargetemperatur på ca 8000K, men ved denne temperaturen på midten av skjermen målte jeg 7150K i øverste høyre hjørne. Dette var visuelt merkbart. Eizo fikk skjermen i retur og gav meg pengene tilbake da de selv mente det var uakseptabelt at skjermen skulle ha så ujevn fargetemperatur. I tillegg synes jeg at svartnivået var dårlig på skjermen, men jeg hadde ikke noe å sammenligne med, så det blir en mer subjektiv betraktning. Jeg legger til at dette var en god del bedre enn Dell sin skjerm - som ikke en gang var jevn ved sin native temperatur på ca 5900K. Et ønske for fremtidige anmeldelser her på hw.no er at dere benytter et colorimeter til å måle hvor jevn fargetemperaturen er, i alle fall når dere tester dyre skjermer som markedsføres med at de har jevn fargetemperatur. Nå har jeg gitt opp dyre lcd-skjermer og stikker nok på mamoz for å kjøpe meg en billig en over helga:) For noen color edge 30" har jeg ikke råd til. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Vil dette tilsvare brightness homogenity? I så fall er det i alle fall noen nettsteder som gjør det i dag, feks behardware.com: http://www.behardware.com/articles/661-3/t...nd-samsung.html Vil ellers si meg enig i at hardware gjerne kunne tatt med mere målinger i sine skjermtester, i stedenfor testerens subjektive vurderinger. Hadde feks gjerne sett en oversikt over skjermens mulige fargeomfang, og deltaE for fargeavvik (før og etter profilering?). Lenke til kommentar
trulsi Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Vil dette tilsvare brightness homogenity? I så fall er det i alle fall noen nettsteder som gjør det i dag, feks behardware.com: http://www.behardware.com/articles/661-3/t...nd-samsung.html Vil ellers si meg enig i at hardware gjerne kunne tatt med mere målinger i sine skjermtester, i stedenfor testerens subjektive vurderinger. Hadde feks gjerne sett en oversikt over skjermens mulige fargeomfang, og deltaE for fargeavvik (før og etter profilering?). Hei! Det er ikke det samme som brightness homogenity - jeg snakker om homogeniteten til fargebalansen. Det er sikkert en viss avhengighet mellom de to - men jeg vet ikke hvor stor. Det er derimot ikke noe problem å måle begge deler. Når det gjelder delta-E så er det jo interessant å se hva den er før kalibrering, men da må man vel gjerne vite hva slags gammakurver skjermen var ment å ha, så kan man teste mot de. Og kanskje kommentere litt subjektivt rundt om skjermens opprinnelige gammakurve var brukbar eller ikke. Delta-E etter kalibrering vet jeg ikke om er interessant? Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 deltaE vil vel i utganskpunktet være mest interessant om skjermen støtter feks sRGB el. Etter kalibrering vil en få avdekket om skjermen lar seg forbedre vha. kalibrering eller ikke. Kalibrering vil ikke hjelpe stort på en skjerm som har store problemer i visse områder (og som ikke er lineære). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå