Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan psykoser gå over av seg selv?

Gjest Brannmansam

Anbefalte innlegg

Gjest Brannmansam

For en tid tilbake skjedde det noe merkelig inni hodet mitt. Det føltes som om noen styrte tankene, eller plantet tanker i hodet mitt. Jeg skal ikke si jeg hørte stemmer, men det kom hele tiden "tanker" som fortalte meg hva jeg skulle gjøre.

Var ikke store eller alvorlige ting jeg fikk "beskjed" om, det var heller hva jeg IKKE fikk gjøre som f.eks. prate med enkelte folk, eller å tenke "forbudte" tanker.

Dersom jeg ikke gjorde som jeg fikk beskjed om fikk jeg trusler om at fæle ting kom til å skje. "Hvem" som styrte tankene mine vet jeg ikke, men jeg hadde mistanker om at dette var Gud selv.

Jeg var ikke redd på noen som helst måte da dette varte.

Det skal nevnes at dette var verst på en periode da jeg var arbeidsledig og bodde alene på hybel, var veldig ensom, deprimert og isolert på denne tiden, men etterhvert fikk jeg full jobb og disse tankene forsvant uten at jeg tenkte mer over det. Det var egentlig først i går at jeg ble klar over hvordan livet mitt så ut på den tiden, og at slike tanker slettes ikke er normalt. Jeg lurer derfor på om dette kan ha vært et psykotisk anfall, og kan egentlig slikt gå over av seg selv uten behandling? Jeg har ikke snakket med noen om dette ei heller tatt medisiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en psykotisk episode, men det kan også være snakk om tvangstanker, men det er umulig å si noe om over et forum. Psykoligiske fenomener oppleves forskjellig for mange og noen ganger kan ting høres verre ut enn de er når noen prøver å sette ord på hva de opplever inni hodet.

Det er mange, ulike kriterier/nyanser som skal til for å konstatere en psykose og jeg tror heller en psykolog/psykiater er mer passende til en slik oppgave. Psykoser kan være forbigående, men det er også stor forskjell på psykoser og hva de innebærer for en person. Hvis du var i en vanskelig periode, så kan tvangstanker oppstå og de kan igjen forsvinne når man kommer seg videre med livet, men det kreves kompetanse og en større utredningsprosess for å finne rett "diagnose".

Det er derfor umulig å si noe om hva du opplevde over et forum. Ting blir altfor unyansert og mangelfullt når man skal prøve å sette seg inn i noens situasjon ved hjelp av noen få ord.

Det du kan gjøre til å begynne med, er å søke på psykoser og tvangstanker på nettet og prøve å se hva du føler deg mest "hjemme i". Det er ofte enklere å sette ord på eller finne ut av hva du har opplevd når man får "hjelp" av annen litteratur, andre personer eller når man kan plukke ut allerede navngitte symptomer fra en ferdiglaget liste.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...