Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1972 Mustang mach 1 har stått i 20 år, skal gjøre den startklar

Anbefalte innlegg

Hei!

Som emnetittel sier, så skal jeg overhale en 73' Mustang, men det jeg lurte på er, hva skal til for å gjøre en V8'er som har stått bom fast i 20 år startklar?

Er det nok å bytte olje, og all annen veske, eller må det grundigere arbeid til?

Bare lurte, kommer vel uansett til å skru bilen helt i stykker.

- Abn0rmal

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis motoren går greit rundt, så tapp ut alt av olje og andre væsker (inkl. bensin) og fyll på nytt. Bytt plugger og pluggledninger, og det er også en fordel å gjøre ren forgasseren. Da bør den i utgangspunktet starte hvis det ikke er noe galt med den. Når/hvis den starter lar du den gå på tomgang til den begynner å bli varm mens du hører etter ulyder før du begynner å belaste motoren. Hadde jeg vært deg ville jeg byttet olje en gang til etter at du hadde kjørt den en stund, for det er sikkert mye dritt i motoren når den har stått så lenge. Reimer på motoren bør også byttes, for de er sikkert pill råtne og kommer garantert til å ryke.

Hvis motoren ikke går rundt kan du skru ut pluggene og fylle sylindrene med tynn motorolje og la det stå i noen uker.

Lenke til kommentar

Har fått bekreftet at motoren går rundt, tror jeg bare fyller på med høykvalitets olje, lar den gå på tomgang i 30 min, tapper ut oljen igjen, og fyller på ny.

Noen tips til høykvalitets olje? (Driter i om det koster litt, så lenge den er LANGT unna Biltemaolje)

Lenke til kommentar

Men jeg lurer på om hva slags merke som er det beste av det beste? Eller blant det beste, er felleskjøpet sin olje på nivå med shell/biltema?

motoren skal plukkes i stykker etterhvert uansett, da den skal vedlikeholdes og renses. (Matching numbers) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...