PowderCruiser Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei! Jeg er en relativt ivrig kajakkpadler om sommeren, og nyter flotte turer langs vår kyst. Men når vinteren kommer blir det ikke den like store aktiviteten, så har noen spørsmål: For trening av armer og overkropp, hva anbefales av styrketrening? Er en romaskin en god løsning for å trene slik styrke, eller er det helt andre muskelgrupper som brukes ved en romaskin? Holder ikke på med noe konkurranse, så trenger ikke å være et styrkeapparat som resulteter i mirakler. Er kun ute etter å få brukt musklene godt gjennom hele året. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 En romaskin er absolutt et godt alternativ for å holde aktuelle muskler og formen vedlike! Ellers finnes det jo faktisk tilsvarende maskin rettet direkte mot kajakkpadlingen. Altså en kajakkmaskin med lang stang i enden kontra det mindre håndtaket på en romaskin, der du har roterende padlebevegelser istedenfor rene robevegelser. Ellers anbefaler jeg deg å trene litt styrke i vintersesongen uansett. Skuldre og rygg er spesielt utsatt når man padler, og litt skadeforebyggende styrketrening er ikke å forakte når vannet er for kaldt å padles i. Enda en ting du kan bruke tiden til på vinteren er litt bevegelighetstrening. Mange som padler sliter med at de får vondt i ryggen hvis de padler flere timer i strekk. Ofte er dette på grunn av dårlig bevegelighet i hamstringmuskulaturen(bakside lår), som gjør at du får en litt ugunstig sittestilling som belaster ryggen mer enn du kunne gjort ved bedre bevegelighet. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg synes romaskin er et glirmende treningsappart der man får trent muskler over hele kroppen. Man får trent armene og ryggen, men også i høyeste grad lårene. Man får også opp en god puls og blir skikkelig anpusten. Jeg liker romaskinen veldig godt ettersom jeg ikke kan jogge pga beinhinnebetennelse. Jeg vil ikke tro man trener helt de samme musklene som ved padling, men det er uansett glimrende trening. Problemet synes jeg er at den enestee romaskinen jeg har likt, som er av typen concept indoor rower II (tror jeg den heter) er ganske dyr, mener den koster 15-20k ny. De fleste treningsstudio har den, men tror aldri jeg kommer til å få meg en hjemme. Vet det finnes endel enklere varianter, men disse har jeg aldri likt. Lenke til kommentar
PowderCruiser Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 To veldig flotte svar dette her - grundig og utfyllende! Setter pris på kunnskapen dere deler Siden jeg kjører telemark, så er jeg opptatt av å styrke litt støttemuskalaturen rundt kneet (og selvfølgelig kneet i seg selv). Vil en romaskin med disse bevegelsene kunne styrke opp bena og kneéne mine også, eller er det mest overkroppen som blir påvirket? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Siden jeg kjører telemark, så er jeg opptatt av å styrke litt støttemuskalaturen rundt kneet (og selvfølgelig kneet i seg selv). Vil en romaskin med disse bevegelsene kunne styrke opp bena og kneéne mine også, eller er det mest overkroppen som blir påvirket? Dette er ikke ehlt mitt ekspertiseområde, men 2 tinge jeg tenker: -Skal du trene støttemusklatur er ikke sykling og roing der man egenetlig bare tråkker rett opp og ned det beste du kan trene. Jeg tror typen balansebrett vil hjelpe mye for støttemuskulaturen. Også løping i ulendt terreng kan være bra. Jeg har også en øvelse jeg lærte av en kiropraktor en gang, men aldri har hatt disiplinen til å gjøre ofte nok. Den trener nok mest mukulaturen rundt ankelen riktignok og forbygger overtråkk, men hjelper og generelt på beina. -Roing og sykling er god mengdetrening for lårene, men telemarkkjøring, spesielt om du går dypt, krever ferre og tyngre løft. Derfor kan det være greit å trene litt mer styrke for lårene. Øvelsen fra kiropraktoren Oppgaven gjelder i et minutt for hver fot. Du skal stå hele minuttett før du får godkjent. Greier du 1 går du videre og gjø bare 2 neste dag. Når du greier 2 går du videre og gjør bare 3 neste dag osv. 1. Stå på en fot (ikke miste balansen) 2. Stå på en fot med øynene lukket (ikke miste balansen) 3. Stå på en fot på tå (ikke miste balansen) 4. Stå på en fot på tå med øynene lukket (ikke miste balansen) Jeg kom aldri lengre enn å greie nr 2 når det gjelder å stå hele minuttet sammenhengende. Endret 3. mars 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå