Pike Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg skal snart velge programfag til VG2, og vil gjøre dette med omhu, ettersom jeg drar en utrolig fordel av å ta fag som er mer relevante i forhold til hvilken utdanning jeg skal ta. Målet mitt er å ta master i økonomi og administrasjon (siv. økonomstudiet), og lurer på hvilke fag som er mest fornuftig for meg å velge. Næringslivsøkonomi og/eller samfunnsøkonomi? R1 eller S1 og S2 eller både R1 og R2? (Svak i matte) Informasjonsteknologi? Markedsføring og ledelse? Rettslære? Eller skal jeg bevege meg over til realfag? Internasjonal engelsk har jeg i hvert fall bestemt meg for. Håper noen kan hjelpe! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 R1 og R2 er et must, jobb masse med matten, kjøp en "matte for dummies"-bok (eller lignende), sørg for å forstå matten. Den kommer til å hjelpe mye. Fysikk er heller ikke dumt, rett og slett fordi det gir deg ekstrapoeng, men velg heller næringslivsøkonomi om du ikke er forberedt på å jobbe ræva av deg. Internasjonal engelsk er vel ikke så dumt det heller. For å komme inn på NHH ville jeg valgt realfag, fordi du da får ekstrapoeng. Men det forutsetter selvfølgelig at du får til disse. Det kan du gjøre selv om du sliter litt med naturfagen i år, er bare å jobbe. Greia er at du faktisk blir nødt til å sette deg 30min til en time med leksene hver dag, med mindre du har gode anlegg for disse fagene, og det er ikke alle som gidder. Lenke til kommentar
Pike Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 For at det skal være lurt å ta fysikk, f. eks, må jeg jo ha 6 i det faget og det er bortimot umulig... Får satse på at primærkvoten vil synke, da vi ikke får fordypningspoeng fra 2009. Men er samfunnsøkonomi unødvendig når jeg også velger næringslivsøkonomi? Jeg må jo tenke på at jeg skal klare meg på NHH også. (Du var til god hjelp) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Jeg skal ikke påstå at samfunnsøkonomi og næringsøkonomi er heelt unødvendig, men det er ikke langt i fra. Jeg får 6 i fysikk, det er overhodet ikke umulig. Du må bare regne mange oppgaver! Økonomien blir gjennomgått fra bunnen når du begynner på høyere utdanning, det gjør ikke matten. Fysikken er bra for poengenes skyld, og fordi det lærer deg å jobbe. Dessuten er det mye regning, som gjør at du utvikler tallforståelse. De vanskeligste fagene på NHH er gjerne de kvantitative, altså de der du må bruke mye matematikk. Hvis du føler at du virkelig SKAL inn på NHH, så velg fysikk, matematikk og et realfag til (informatikk er et greit fag, samme med teknologi og forskningslære. Eventuelt geofag). Jobb med skolearbeidet i fritimene, og en halvtime til en time om ettermiddagene, så kan jeg garantere at selv den med minst anlegg for realfag kan få 6 i både fysikk og matematikk. Lenke til kommentar
Pike Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 OK! Jeg har allerede søkt meg inn på samfunnsfaglinjen, så det blir isåfall maks 2 realfag. Samfunnsøkonomi eller næringslivsøkonomi da?! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Det er vel strengt tatt hipp som happ. Hva virker mest interessant? Lenke til kommentar
Pike Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Det er vel strengt tatt hipp som happ. Hva virker mest interessant? Samfunnsøkonomi, men har blitt fortalt at man lærer mye mer teori i næringslivsøkonomien, mens samfunnsøkonomi er mer et sånt hvorfor-hvorfor-fag. Men har sett over fordypningsområdene i master på NHH. Samfunnsøkonomi er et av dem, noe som er rart da samfunnsøkonomi også er et eget studie. Lenke til kommentar
Pike Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Det er vel strengt tatt hipp som happ. Hva virker mest interessant? Samfunnsøkonomi, men har blitt fortalt at man lærer mye mer teori i næringslivsøkonomien, mens samfunnsøkonomi er mer et sånt hvorfor-hvorfor-fag. Ang. teknologi og forskningslære, så mener mange det er et tullefag. Hvorfor det? Man får jo til og med poeng. Endret 3. mars 2008 av Pike Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Teknologi og forskningslære er nystartet. Det har ikke blitt undervist før, og dermed har nok undervisningen vært ganske mangelfull i år. Det kan ta seg opp. Jeg ville valgt fysikk og matematikk om jeg var deg, i og med at du bare kan ha to realfag. Når det gjelder økonomifagene må du heller spørre noen som kan noe om dette. Grunnen til at samfunnsøkonomi er en egen masterprofil på NHH er at NHH ikke har andre studier enn Siviløkonomstudiet, og når du er siviløkonom har du ganske mye større bredde enn hva som er påkrevd ved andre økonomistudier. Du har selvfølgelig en spesialisering innen f. eks. samfunnsøkonomi, men en siviløkonom med spesialisering i finans har veldig mange av de samme fagene som du da vil ha hatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå