Master_Blaster Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei! KAn noen fortelle meg om det er mye programmering man må jobbe med dersom man skal jobbe som systemarkitekt, løsningsakitekt eller IT-arkitekt? Må bare si for min del at jeg ønsker ikke å jobbe med noe programmering akkurat nå, men kanskje litt senere siden jeg holder på å friske den opp igjen. Finnes det andre områder innenfor IT utenom drift, support, testing der man kan jobbe uten at man driver med programmering? Oppfordrer folk til å lage en liste over områder som man kan jobbe innenfor IT der man slipper med utvikling Lenke til kommentar
pekle Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 interaksjon/brukargrensesnitt QA prosjektleiing (treng ein del erfaring for det også, men ikkje nødvendigvis programmering) dokumentasjon salgsingeniør og sikkert meir... Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Kan noen fortelle meg om det er mye programmering man må jobbe med dersom man skal jobbe som systemarkitekt, løsningsakitekt eller IT-arkitekt? Arkitekter som ikke kan/vil programmere er så og si null verdt og neppe særlig gode, i mine øyne Mye avhenger jo av utdannelsen din vil jeg si... Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Stort sett enig med steingrim angående arkitekter. Ellers: - Mange jobber innen ERP, CRM ol. krever ikke noe særlig programmering (kan være noe). - Utarbeidelse av teknisk dokumentasjon - Undervisning - Rådgiving (f.eks. IT strategi) Lenke til kommentar
Master_Blaster Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Hei! KAn noen fortelle meg om det er mye programmering man må jobbe med dersom man skal jobbe som systemarkitekt, løsningsakitekt eller IT-arkitekt? Må bare si for min del at jeg ønsker ikke å jobbe med noe programmering akkurat nå, men kanskje litt senere siden jeg holder på å friske den opp igjen. Finnes det andre områder innenfor IT utenom drift, support, testing der man kan jobbe uten at man driver med programmering? Oppfordrer folk til å lage en liste over områder som man kan jobbe innenfor IT der man slipper med utvikling Jeg kan sikkert og nevne databaseadministrator, Business Intelligence og datavarehus der det ikke er så mye eller ingen programmering. Håper jeg har rett spesielt på BI feltet? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg kan sikkert og nevne databaseadministrator, Business Intelligence og datavarehus der det ikke er så mye eller ingen programmering. Håper jeg har rett spesielt på BI feltet? Kommer an på om du regner SQL som programmering. Lenke til kommentar
Master_Blaster Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg kan sikkert og nevne databaseadministrator, Business Intelligence og datavarehus der det ikke er så mye eller ingen programmering. Håper jeg har rett spesielt på BI feltet? Kommer an på om du regner SQL som programmering. Nei, det gjør jeg ikke. Java, C#, VB og slike språk regner jeg som programmering/utvikling. SQL kommer mer inn under Datavare administrasjon datavarehus og muligens BI. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg jobber med BI. Nei, du trenger ikke kunne kode i C#, VB eller Java, men hvis du vil utføre noe selv, må du kunne SQL. Skal du jobbe med OLAP-kuber (Analysis Services / aggregerte data), bør du også kunne MDX. Skal du jobbe med Data mining, bør du kunne DMX. Du bør også ha et bevisst forhold til infrastruktur. Hvis du bare vil snakke med kundene og designe løsninger, trenger du strengt tatt ikke kunne så mye SQL heller, men da er du avhengig av utviklere som kan produsere det du designer. Det hele kommer litt an på hva du egentlig vil gjøre innen IT. Du trenger ikke å kode for å være en fagkonsulent innen f.eks. CRM eller ERP-systemer, men da bør du i så fall ha annen kompetanse å skilte med. Når det gjelder arkitekt-roller, så *trenger* du strengt tatt ikke kunne produsere kode, men du må kjenne til konsepter og teknologier. Ingen bryr seg om arkitekter som ikke har fulgt med på de siste årenes nye produkter. Det gjelder forsåvidt selv om du kan programmere. Men arkitekter som har skrevet kode selv, kjenner litt bedre til problemstillinger rundt utvikling enn de som har en mer teoretisk tilnærming til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå