norsemanGrey Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Heisann. Jeg har lyst til å lage min første server. Har en del eldre hardware (bl.a. AMD Athlon 1800+ og et tilsvarende gammelt Abit hovedkort, med GB Lan faktisk) stående som jeg kan bruke. Må bare kjøpe inn noen harddisker. Det jeg har lyst til i første omgang er å lage en linux server med en OS disk og 4 500GB harddisker (2 og 2 i RAID) som jeg skal lagre filmer, musikk, installasjonsfiler, dokumenter osv. på og få tilgang til dem over det lokale nettverket. Jeg vil også ha muligheten til å opprette bruker med tilgang til bestemte mapper. Etterhvert kan jeg også tenke meg å utvide til å bruke den som en web og FTP server. Jeg har ingen erfaring med linux eller å sette opp disker i RAID, men har ellers over gjennomsnittlig gode datakunskaper. Er det noen som har noen råd of tips til hvordan jeg bør gå frem? Er hardwaren god nok til det oppsettet jeg ønsker meg? Bør jeg velge harddisk opsettet som beskrevet over? Hva slags linux distro bør jeg velge. osv. Takker for all hjelp jeg kan få ------------------------------------------------------------ Ok, nå er saken sånn at jeg må bruke min normale stasjonære pc til serveren. Den gamle pcen holdt ikke helt mål med tanke på SATA kontakter osv. Jeg har derfor tenkt til å bruke den stasjonære pcen jeg bruker til vanlig (Se spesifikkasjoner under) til serveren, og heller kjøpe meg en ny stasjonær siden. Men i mellomtiden vil jeg kunne ha muligheten til å bruke server PCen som en vanlig PC også. Opprette en partisjon med Windows Vista i tillegg til Linux f.eks. Har bestilt meg 4 WD Caviar 500GB RAID Edition harddisker som jeg skal kjøre i Raid 5 (software) på serveren. Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg bør går frem med dette lille prosjektet. Er redd for at det skal bli en del kluss med Raid diskene osv når jeg bytter mellom å kjøre Vista og Linux Serveren. DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB 2xTwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Thermaltake Silent strømforsyning 750W Thermaltake Hardcano 13 Multi Function 6 in 1 Kortleser,Viftestyring PLEXTOR PX-716SA S-ATA Interface, 8MB buffer Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM Seagate Barracuda 7200.8 8MB 250GB S-ATA, Seagate Barracuda Endret 23. april 2008 av magrok959 Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Høres ut som en flott plan, og hardware burde holde greit. Jeg har jo forsøkt å legge en rekke tips i signaturen min, så min anbefaling er (K)Ubuntu. Det eneste som du kanskje vil finne mangelfullt der er Raid. Med ditt behov høres mdadm ut som et passende program for å sette opp diskene i Raid. Jeg blir stort sett borte den kommende uken, men mange her kan å sette opp Raid så det er sikkert noen som kan bistå. Resten burde være meget enkelt hvis du følger howto'en. Lykke til! Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Høres ut som en flott plan, og hardware burde holde greit. Jeg har jo forsøkt å legge en rekke tips i signaturen min, så min anbefaling er (K)Ubuntu. Det eneste som du kanskje vil finne mangelfullt der er Raid. Med ditt behov høres mdadm ut som et passende program for å sette opp diskene i Raid. Jeg blir stort sett borte den kommende uken, men mange her kan å sette opp Raid så det er sikkert noen som kan bistå. Resten burde være meget enkelt hvis du følger howto'en. Lykke til! Takk for det! Har allerede printet ut howto'en din. Kjempeflott guide! Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Ang. RAID... Jeg har prøvd å finne litt informasjon, og jeg må vel kjøre på RAID 1 (mirror) får å få det som jeg ønsker det. Men i praksis, er det slik at de to harddiskene som kjører i RAID 1 vil ha ett felles ikon, og når man legger filer inn på dette vil det bli lagt identisk på begge harddiskene? Og hvis en av harddiskene tar kvelden, vil man da kunne ta den HD'en som fortsatt lever og få tilgang til alt som ligger på den som normalt uten noe mikkmakk? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Det stemmer, men sånn hvis jeg hadde vært deg hadde jeg nok godt for RAID5, da har du i hvert fall mulighet til å utvide RAID settet senere hvis du skulle trenge mer plass, eventuelt RAID6. Enkleste måten å sette opp RAID+LVM i linux, er nok bare å bruke server CD-en til Ubuntu, den er fantastisk enkel. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Det stemmer, men sånn hvis jeg hadde vært deg hadde jeg nok godt for RAID5, da har du i hvert fall mulighet til å utvide RAID settet senere hvis du skulle trenge mer plass, eventuelt RAID6. Enkleste måten å sette opp RAID+LVM i linux, er nok bare å bruke server CD-en til Ubuntu, den er fantastisk enkel. Ok, jeg har prøvd å lese litt om hva RAID5 vil si, men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår det. Hvis en disk i RAID 5 går fyken, hva er det da som skjer? Hvordan sikrer RAID 5 at du ikke mister data hvis en diks feiler? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Står en god del her Veldig enkelt forklart bruker RAID-5 noe som heter paritet, som beregnes ut fra data på disken. Om et datasegment (en disk) ryker, kan det rekonstrueres vha. pariteten. Paritet beregnes når du skriver til disk, og bruker litt cpu (ikke særlig merkbart på dagens maskiner). Det finnes også rene hardware RAID-5-kontrollere som avlaster CPU, men de er som regel dyre. Endret 3. mars 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Står en god del her Veldig enkelt forklart bruker RAID-5 noe som heter paritet, som beregnes ut fra data på disken. Om et datasegment (en disk) ryker, kan det rekonstrueres vha. pariteten. Paritet beregnes når du skriver til disk, og bruker litt cpu (ikke særlig merkbart på dagens maskiner). Det finnes også rene hardware RAID-5-kontrollere som avlaster CPU, men de er som regel dyre. Takk for linken! Mye bra info der. Men en ting jeg fortsatt lurer på; i artikkelen står det "Likewise, should a disk fail in the array, the parity blocks from the surviving disks are combined mathematically with the data blocks from the surviving disks to reconstruct the data on the failed drive "on the fly"." ...hvis en disk feiler i et array med f.eks. 4 disker på 500GB hver, og det ikke er nok plass igjen på de resterende diskene til å rekonstruere dataen på den feilede disken, hva skjer da? Eller har jeg misforstått hvordan det fungerer? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Dataene vil bli rekonstruert "i minnet", og ikke på disken, hver gang det leses fra disken. Dette regnes ut automatisk, og vil ikke merkes utover at du får et lite ytelsestap på et degradert RAID-array, men dataintegriteten er sikret. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Dataene vil bli rekonstruert "i minnet", og ikke på disken, hver gang det leses fra disken. Dette regnes ut automatisk, og vil ikke merkes utover at du får et lite ytelsestap på et degradert RAID-array, men dataintegriteten er sikret. ah ok, da skjønner jeg Men hvis man vil ha denne dataen opprettet som normalt igjen på på en ny disk da? Hvordan fungerer det? Vet jeg spør mye her, men er greit å ha skikkelig oversikt over dette før jeg skal implementere det. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Da vil dataene bli rekonstruert på den nye disken når den byttes ut med den gamle som er ødelagt. Er mulig at denne prosessen må settes igang manuelt, detaljene rundt dette kjenner jeg ikke så godt, men det skal være en ganske enkel sak. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Husk at verken raid 1 (speiling) eller raid 5 vil beskytte dataene dine mot "integritetsfeil" (f.eks. "surface" feil, at disken ikke leser det samme som ble (forsøkt) skrevet, o.l.). Det er KUN en beskyttelse dersom en disk slutter å fungere (dvs. du får ikke "kontakt" med den lenger). Når det er sagt så mener jeg å huske å ha lest at dagens moderne disker har en viss innebygget beskyttelse mot overflatefeil ved at de har et lite reserveområde som brukes til å erstatte evt. overflatefeil andre steder på disken hvis disken merker noe slikt. Og software raid (verken 1 eller 5) er ikke spesielt vanskelig å sette opp. Med dine 4 disker får du mest plass ved å kjøre raid 5 siden du jo da får 3 x diskstørrelse. Om du vil er det også mulig å f.eks. lage to partisjoner på alle diskene og kjøre raid 5 på den ene part. på hver av diskene og raid 1 på 2 og 2 av den andre part. på hver disk. Software raid er fleksibelt The manual way :-) : - Bruk fdisk og lag en partisjon på hver disk med partisjonstype 'fd' (Linux raid autodetect - kernel mounter da raidet automatisk under oppstart). - bruk mdadm til å opprette raidet. F.eks. mdadm --create /dev/md0 --level=5 --raid-devices=4 /dev/sd[abcd]1 Finnes ikke dev/md0 kan du bruke --auto parameteren til mdadm slik at den oppretter md devicen for deg. - formater md device - f.eks. mke2fs -j /dev/md0 for ext3 filsystem - ready to go, f.eks. mount -t ext3 /dev/md0 /mnt/raid5 cat /proc/mdstat - for å sjekke status på raid. Gjør du dette kort tid etter du har opprettet raid'et vil du se at det gjenoppbygges, det er fordi mdadm default oppretter raid'et som "degraded" (dvs. den simulerer at 1 disk mangler) siden du da kjappere kan ta det i bruk mens det opprettes i bakgrunnen. Denne praksisen ved oppretting kan endres med en parameter om en vil. simulere at en disk har feilet og fjerne den: mdadm /dev/md0 -f /dev/sda1 -r /dev/sda1 cat /proc/mdstat vil da si deg at raid arrayet kjører med 3 av 4 disker (vises også med noe liknende: [uU_U] ) legge til erstatningsdisk: mdadm /dev/md0 -a /dev/sda1 Hvis du føler deg litt usikker ang. (software-) raid, vil jeg foreslå at du eksperimenterer litt med oppretting av et (lite) raid og div. operasjoner på det, slik at du får litt trening/erfaring før du bygger det endelige raid'et. Alltid kjipt med for mye "prøving og feiling" på et "produksjonsarray" hvis det skulle være noe... Ble kanskje litt uoversiktlig skrevet dette, men ville få med endel på så kort tid som mulig... Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 The manual way :-) :- Bruk fdisk og lag en partisjon på hver disk med partisjonstype 'fd' (Linux raid autodetect - kernel mounter da raidet automatisk under oppstart). - bruk mdadm til å opprette raidet. F.eks. mdadm --create /dev/md0 --level=5 --raid-devices=4 /dev/sd[abcd]1 Finnes ikke dev/md0 kan du bruke --auto parameteren til mdadm slik at den oppretter md devicen for deg. - formater md device - f.eks. mke2fs -j /dev/md0 for ext3 filsystem - ready to go, f.eks. mount -t ext3 /dev/md0 /mnt/raid5 Må man gjøre det første punktet her ? Jeg opprettet ett raid 0 i går med 2 x 750GB, men jeg fant ikke partisjonstype fd i fdisk, så jeg hoppet over dette. Det ser ut som om alt virker allikevel, selv om gparted rapporterer at diskene er upartisjonert. (jeg har mountet det opp og kan skrive/lese fra den) Marvin Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Neida, strengt tatt er det ikke nødvendig, men gjør det hele litt enklere hvis du flytter raidet fra en maskin til en annen mener jeg å huske. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Nei, partisjonene må ikke være type 'fd'. Men da må du sørge for å få startet arrayet på andre måter under oppstart. F.eks. vil jeg tro at mdadm kan gjøre det, men da må du antakelig definere arrayet i mdadm.conf. Hmm... litt merkelig, synes jeg, at gparted rapporterer "ingen partisjoner". Brukte du en partisjon på diskene til raid eller "raw device" (f.eks. /dev/sda). Er forresten ikke sikker på om det fungerer noe særlig å ikke lage partisjoner først... På mine raid-disker så viser i alle fall fdisk -l partisjonen jeg laget (med mindre gullfisk hukommelsen har slått til ) Edit: Jeg vil dessuten anbefale LVM istedet for "raid" 0, mye mer fleksibelt. Og du kan legge til mer plass seinere hvis det skulle bli behov for det. Med mindre du trenger den (lille?) ekstra diskytelsen da... Endret 5. mars 2008 av HawP Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 HawP man kan opprette ett array direkte mot /dev/sdx, men da må man som du sier spesifisere UUIDen i mdadm.conf Lenke til kommentar
HawP Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) HawP man kan opprette ett array direkte mot /dev/sdx, men da må man som du sier spesifisere UUIDen i mdadm.conf Greit å vite. Og pga. at en da må definere arrayet i mdadm.conf så synes jeg det er like greit å bruke partisjoner med type 'fd' :-) Og det er som du sier mye enklere hvis en flytter arrayet til en annen maskin, siden kernel da assembler og starter det automatisk. Endret 5. mars 2008 av HawP Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 HawP man kan opprette ett array direkte mot /dev/sdx, men da må man som du sier spesifisere UUIDen i mdadm.conf Greit å vite. Og pga. at en da må definere arrayet i mdadm.conf så synes jeg det er like greit å bruke partisjoner med type 'fd' :-) Og det er som du sier mye enklere hvis en flytter arrayet til en annen maskin, siden kernel da assembler og starter det automatisk. men jeg vet ikke hva dere snakker om her, men det virker for meg. Det eneste jeg gjorde var å skrive mdadm --create /dev/md0 --level=0 --raid-devices=2 /dev/sda /dev/sdb sudo mdadm --detail dev/md0 sudo watch cat /proc/mdstat sudo mkfs -t ext3 /dev/md0 mount'et den opp i fstab kopierte over noen filer i katalogen som jeg mountet opp. Etterpå byttet jeg på harddiskene og installerte ubuntu på nytt på samme maskinen. Når jeg hadde installert ubuntu, kjørte jeg mdadm --create /dev/md0 --level=0 --raid-devices=2 /dev/sdc /dev/sdd Fikk opp en warning om at det så ut som om det var ett raid her fra før av. og mountet den opp i fstab. Filene var der enda og alt virket. Selv om det fortsatt står unallocated i gparted. Marvin Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Ok, nå er saken sånn at jeg må bruke min normale stasjonære pc til serveren. Den gamle pcen holdt ikke helt mål med tanke på SATA kontakter osv. Jeg har derfor tenkt til å bruke den stasjonære pcen jeg bruker til vanlig (Se spesifikkasjoner under) til serveren, og heller kjøpe meg en ny stasjonær siden. Men i mellomtiden vil jeg kunne ha muligheten til å bruke server PCen som en vanlig PC også. Opprette en partisjon med Windows Vista i tillegg til Linux f.eks. Har bestilt meg 4 WD Caviar 500GB RAID Edition harddisker som jeg skal kjøre i Raid 5 (software) på serveren. Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg bør går frem med dette lille prosjektet. Er redd for at det skal bli en del kluss med Raid diskene osv når jeg bytter mellom å kjøre Vista og Linux Serveren. DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB 2xTwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Thermaltake Silent strømforsyning 750W Thermaltake Hardcano 13 Multi Function 6 in 1 Kortleser,Viftestyring PLEXTOR PX-716SA S-ATA Interface, 8MB buffer Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM Seagate Barracuda 7200.8 8MB 250GB S-ATA, Seagate Barracuda Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Vil jeg kunne "se" og bruke diskene som normalt i Vista som de blir brukt i Linux? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå