McFly Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 De som ikke gidder å jobbe, de får seile sin egen sjø. Jeg gidder ivvertfall ikke bruke mine skattepenger på folk som ikke gidder å jobbe. Kan du forklare hva som er så negativt med at FRP vil ha flest mulig ut i arbeid? Norge trenger all den arbeidskraften vi kan få. Nå tar jo gjerne freppere å kaller folk med psykiske plager, folk som rett og slett ingen vil ansette og andre problemer for "folk som ikke gidder å jobbe". Et problem er også at når det blir vanskeligere å få sosialtrygd, så får arbeidsgiverne mer makt. Når sosialtrygd faktisk er et alternativ, så må arbeidsgiverne behandle folk anstendig, for hvis ikke går de bare på sosialen istedet. Med Frp sitt forslag kan man raskt på amerikanske tilstander for de lavtlønnete. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Nå tar jo gjerne freppere å kaller folk med psykiske plager, folk som rett og slett ingen vil ansette og andre problemer for "folk som ikke gidder å jobbe". Et problem er også at når det blir vanskeligere å få sosialtrygd, så får arbeidsgiverne mer makt. Når sosialtrygd faktisk er et alternativ, så må arbeidsgiverne behandle folk anstendig, for hvis ikke går de bare på sosialen istedet. Med Frp sitt forslag kan man raskt på amerikanske tilstander for de lavtlønnete. Vi trenger arbeidskraft i norge, så syntes du at du blir behandlet dårlig på arbeidsplassen din, så kan du bare søke en ny jobb. Hvis du vil jobbe, så skal det ikke være noe stress å få en jobb med høyere lønn enn på sosialen. Endret 28. mai 2008 av V-by Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 FRP er en gjeng med gjøker som skriker. Noe av politikken deres føler jeg vi kunne dratt nytte av, men store deler av den tror jeg vi skal være glad vi slipper. Det er lett å være et protestparti. De burde komme seg i regjering snart. Vi vil se at de ikke klarer å følge opp alt de har lovet, og de vil bryte ned systemer som andre partier har jobbet lenge med å bygge opp. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Vi trenger arbeidskraft i norge, så syntes du at du blir behandlet dårlig på arbeidsplassen din, så kan du bare søke en ny jobb. Hvis du vil jobbe, så skal det ikke være noe stress å få en jobb med høyere lønn enn på sosialen. Det med "mangel på arbeidskraft" er nok også litt opphauset. Det er fortsatt slik at det er noen grupper arbeidsgiverne helst ikke vil ta på med ildtang, og det er ikke en tilstand vi kan forvente varer så veldig lenge til. Det å bare søke en ny jobb får meg til å tenke på "la dem spise kake". Det er ikke så lett som du skal ha det til, og hvis man er lite attraktiv på arbeidsmarkedet, så blir de nye jobbene gjerne like elendige som den man har. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Har du en psykisk sykdom så er det heller ikke alle jobber du passer til, Men det bør også være noen regler (hvis det ikke er det) om at folk ikke skal forskjellsbehandles. Syntes man at man blir det, så får man klage. Du kan heller ikke regne med å møte opp på et jobbintervju seendes ut som en dass, og regne med å få jobb. Man kan heller ikke regne med at man skal få en godt betalt jobb uten utdanning, man må gjøre seg attraktiv på arbeidsmarkedet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Personelig blir jeg å stemme FRP ved neste valg, og jeg håper og tror de vinner. Da får vi se om det er så enkelt som det Siv sa senest i går på tv . Sitat: " Det er en hån mot velgerne,det er en hån mot distriktet,regeringen kunne gjordt dette meget enkelt fordi det er så enkelt som bare å kutte avgiftene " Ja jeg ønsker henne som statsminister for da kan hun vise oss hvor enkelt det er å kutte avgiftene,samtidig som hun skal gi betydelige skatteletter og bedre veier,sykehus,kollektivtrafikk, osv osv . Hun har garantert min stemme ved neste valg . Lenke til kommentar
McFly Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Har du en psykisk sykdom så er det heller ikke alle jobber du passer til, Men det bør også være noen regler (hvis det ikke er det) om at folk ikke skal forskjellsbehandles. Syntes man at man blir det, så får man klage. Det er jo i praksis helt umulig å skille "snyltere" og de som virkelig har problemer fra hverandre. Du kan heller ikke regne med å møte opp på et jobbintervju seendes ut som en dass, og regne med å få jobb. Man kan heller ikke regne med at man skal få en godt betalt jobb uten utdanning, man må gjøre seg attraktiv på arbeidsmarkedet. Hvorfor skal de laveste jobbene ha 50 kroner eller mindre i timen i lønn da? Hvorfor skal ikke individet ha en viss autonomi uavhengig av verdi på arbeidsmarkedet? Man skal dessuten ha lov til å se ut hvordan man ønsker. Om arbeidsgivere ikke vil ansette folk som ser ut som en dass, så behøver de heller ikke klage på at folk som ser ut som dasser går på sosialen. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvorfor skal de laveste jobbene ha 50 kroner eller mindre i timen i lønn da? Hvorfor skal ikke individet ha en viss autonomi uavhengig av verdi på arbeidsmarkedet? Man skal dessuten ha lov til å se ut hvordan man ønsker. Om arbeidsgivere ikke vil ansette folk som ser ut som en dass, så behøver de heller ikke klage på at folk som ser ut som dasser går på sosialen. Det bør finnes en minstelønn, hvor lav den bør være aner ikke jeg. Folk skal få lov til å se ut som du vil, du kan gå rundt og se ut som en uteligger, men ikke forvent at du kommer til å få en jobb der du skal jobbe mot kunder i en bedrift eller noe lignende. Man kan ikke regne med å få alt i fanget uten å gjøre noe for det. Men det er vel slik sosialistene vil ha det. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvorfor kan man ikke forvente å få det da? Det V-by skriver er jo gameldags moralisme. Saken er at antallet langtidsmottakere av sosialhjelp er så lite, at det egentlig ikke burde være en politisk sak. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 V-by: Måten du uttaler deg om sosialisme og at alle frp-hatere som du kaller det er sosialister utviser stor politisk ignoranse. Høyre og Venstre er ikke sosialistiske partier, men de er imot store deler av politikken til Frp. Venstre har sagt klart nei til Frp pga blant annet innvandringspolitkken og avgiftspolitikken. Høyre er mer villige til samarbeid, men Erna Solberg lovte velgerne sine at det var uansett helt uaktuelt og føre Frp sin uansvarlige økonomiske politikk. SSB har også dømt frps økonomiske politikk nedenom og ned to ganger, begge etter at FRP selv ba SSB å gi en rapport på den. Verken Sosialister, Kapitalister, Liberale eller Konservative har interesse av å ødelegge landet eller whatever, men de har forskjellige måter å oppnå målene sine på. Selv er jeg relativt dårlig stilt i forhold til utdanning, jobb og helse. Jeg er i svært mange av gruppene Frp sier de vil hjelpe. Men jeg som er midt oppi det ser veldig raskt at politikken til frp bare vil gjøre ting værre for meg. Jeg vil få dårligere råd, dårligere helsebehandling, mindre hjelp med å tilpasse jobb og utdanning til helseproblemene mine, osv. Jeg synes det ser ut som om store deler av de som stemmer frp er uopplyste og uutdannede personer som har utrolig sterke meninger om ting de ikke kan noe om og ikke har satt seg inn i. Og mange som stemmer frp driter i politikk og vil bare ha billigere sprit og lignende. Selv om ikke dere her tenker slik så er det skummelt mange frpvelgere som gjør det. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Med Frp sitt forslag kan man raskt på amerikanske tilstander for de lavtlønnete. Eller franske tilstandar. Dei folka har prøvd å gjere unge arbeidstakarar meir attraktive for arbeidsgjevarane ved å verdsette dei mindre og gje dei mindre sikkerheit. (At utpressing i form av 'fuck for apartment' i ein viss grad er utbredt i Paris har ikkje hjelpt dei unge sitt syn på å få færre rettar som arbeidstakarar. ) Eg lurer litt på korleis Jensen (eller andre norske politikarar) ville ha håndtert ein fransk-inspirert demonstrasjon igjennom Oslo sentrum. Har du en psykisk sykdom så er det heller ikke alle jobber du passer til, Men det bør også være noen regler (hvis det ikke er det) om at folk ikke skal forskjellsbehandles. Syntes man at man blir det, så får man klage. Meinar du at psykisk sjuke skal arbeide ute i arbeidslivet? Endret 28. mai 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvorfor kan man ikke forvente å få det da? Det V-by skriver er jo gameldags moralisme. Saken er at antallet langtidsmottakere av sosialhjelp er så lite, at det egentlig ikke burde være en politisk sak. Hvorfor skal du få penger å leve for gratis, uten å gjøre en dritt for de? Da tenker jeg på folk som ikke gidder å jobbe. Og jeg driter i hvor få det er, for meg er det en prinsipp sak. Er du frisk nok til å arbeide, så får du versågod arbeide for å tjene penger. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 V-by: Måten du uttaler deg om sosialisme og at alle frp-hatere som du kaller det er sosialister utviser stor politisk ignoranse. Hversågod å finn den posten der jeg i det hele tatt har brukt ordet "frp-hatere", det er et ord du har dratt rett ut av et sted der sola aldri skinner. Høyre og Venstre er ikke sosialistiske partier, men de er imot store deler av politikken til Frp. Venstre har sagt klart nei til Frp pga blant annet innvandringspolitkken og avgiftspolitikken. Høyre er mer villige til samarbeid, men Erna Solberg lovte velgerne sine at det var uansett helt uaktuelt og føre Frp sin uansvarlige økonomiske politikk. SSB har også dømt frps økonomiske politikk nedenom og ned to ganger, begge etter at FRP selv ba SSB å gi en rapport på den. Jeg er ingen økonom så det har jeg ikke peiling på. Regjeringen vi har nå går i overskudd så det suser, men samtidig skal de ha inn flere penger fra oss... Det er i mine øyne ikke riktig. Innvandringspolitikken i norge fungerer også helt klart ikke, da det i flere innvandrergrupper er flest kriminelle. Folk blir ikke integrert, dette er også noe FRP vil gjøre noe med. Verken Sosialister, Kapitalister, Liberale eller Konservative har interesse av å ødelegge landet eller whatever, men de har forskjellige måter å oppnå målene sine på. Hittil så syntes jeg at den regjeringen vi har nå har gjort en dårlig jobb. Jeg synes det ser ut som om store deler av de som stemmer frp er uopplyste og uutdannede personer som har utrolig sterke meninger om ting de ikke kan noe om og ikke har satt seg inn i. Og mange som stemmer frp driter i politikk og vil bare ha billigere sprit og lignende. Selv om ikke dere her tenker slik så er det skummelt mange frpvelgere som gjør det. Politikken til FRP handler om mye mere enn billig sprit. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Meinar du at psykisk sjuke skal arbeide ute i arbeidslivet? Både ja og nei. Leser du postene mine skjønner du hvorfor. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 SSB har også dømt frps økonomiske politikk nedenom og ned to ganger, begge etter at FRP selv ba SSB å gi en rapport på den. Nå vrøvler du. SSB FRISKMELDTE Frps økonomiske politkkk. To ganger. Jeg synes det ser ut som om store deler av de som stemmer frp er uopplyste og uutdannede personer som har utrolig sterke meninger om ting de ikke kan noe om og ikke har satt seg inn i. Dette gjelder i enda større grad for AP. Men de som kritiserer Frp er som regel uopplyste personer med fascist-tendenser som ser ned på mennesker med andre meninger. Og mange som stemmer frp driter i politikk og vil bare ha billigere sprit og lignende. Mange som stemmer AP driter i politikk og vil bare kunne leve ved å snylte på staten. Få uten å gi. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Jo, de er mer egoistiske, de bare ser det ikke selv. De er positive egoister. Det vil si at de anerkjenner at mennesket ønsker selvrealisering, og at man må kunne få sjansen til å gjøre det bra. Derimot er f.eks. AP negative egoister. Det vil si at de er ensporede og bare tenker på at de selv skal få og få og få uten å yte noe. De vil bare snylte på staten. De ser på det som om de fortjener "det" og at det "skulle bare mangle". Nå beskriver du sosialistene som vil ha og ha, men ikke bidra med noe selv. De vil at staten skal gjøre alt for dem. Det bare Frp som går for "jallemekken" fremfor en solid varende løsning. Feil. Det er Frp som tenker langsiktig. Hva snakker du om når du sier bryte ned? Fascistiske tendenser der alle som ikke marsjerer i takt med AP og roper "sieg heil" blir rakket ned på og mobbet. Dette landet er bygd på solidaritets og flertallsløsninger Dette landet er bygget på olje og utnyttelse av det kapitalistiske system. dessverre, jo lengre vi har det så godt, og jeg lengre det blir siden krigen, jo mer egoistiske og blinde blir folk. Man er ikke klare over hvordan livet faktisk kunne ha vært. Enig. Derfor er det viktig at vi snur ryggen til de fascistiske egoistene på venstresiden. Dette er helt feil og i alle oversikter over utdanning ser man at Frps velgere genrelt har lavere utdanning. At du er utdannet som sykepleier og stemmer SV betyr ikke at du har kunnskap om Frps politikk. Vi ser helthetn i partiet Frps politikk, og den helheten er gjennomgående tankesløshet. Det eneste du beviser nå er at du mangler kunnskap og ikke evner å se helheten. Frpere kommer med all slags unnskyldninger om hvorfor de alltid står alene, men den sanne grunnen er at resten av landets oppegående innbyggere skjønner at politikken deres bare er vås! Synes resten av landets oppegående innbyggere at APs politikk bare er vås? Eller SV? Eller Høyre? Siden ingen av dem har flertall, mener jeg. Å lese innlegget ditt er som å se Stalin stå og rope om at alle som ikke føyer seg etter kommunistpartiet er undermennesker og står i veien for Utopia. Og du sier positivt for økonomien, hva mener du med det? og er dette igjen positivt for folk flest i landet? Ja. Bra økonomi betyr arbeid til folket. Klart de operer med drastiske økninger! Nei. Det er absolutt ikke egoistisk eller korttenkt sagt. Jo. Du feier problemer under teppet og later som AP-Norge er uten problemer. Du lukker øynene for reelle problemer, og rakker ned på Frp for på påpeke dem. Og klart man ikke kan få det, så da klager man. Om det rimelig eller ei å klage spiller tydeligvis ingen rolle. Ja, de eldre som dør i sykehuskø er bare noen jævla whinere! De burde klappe igjen, asså! Som jeg sier igjen og har sagt mang en gang før, så virker det som om empati, eller mer nøyaktig _mangelen_ på empati, er det som går igjen hos Frp velgere. Mener du slik du totalt mangler empati for de som står i sykehuskø ved å feie problemet under teppet og late som det ikke eksisterer? Lenke til kommentar
McFly Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvorfor skal du få penger å leve for gratis, uten å gjøre en dritt for de? Da tenker jeg på folk som ikke gidder å jobbe.Og jeg driter i hvor få det er, for meg er det en prinsipp sak. Er du frisk nok til å arbeide, så får du versågod arbeide for å tjene penger. Hvorfor er det så viktig da? Prinsippsaker er jo i seg selv irrasjonelt. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Frp-retrett fra SSB Resultatene i SSB opprinnelige beregning viser at Frps politikk fører til en klar økning i den økonomiske veksten i Fastlands-Norge, men likevel økt arbeidsledighet fordi SSB har lagt til grunn store kutt i den arbeidsintensive kommunesektoren. Økt ledighet og lavere inflasjon gir rom for rentekutt med Frps politikk, ifølge beregningene. Mer økonomi-stoff nå: Gå til E24-forsiden. - Nå viser det seg at de tallene vi fikk ikke skal tolkes slik. Hvis det istedet blir økt aktivitet i kommunene som følge av Frps politikk sammenliknet med regjeringens, vil ledigheten synke og presset i økonomien entydig øke. Da blir virkningene annerledes, sier Cappelen. Han har ikke beregnet virkningen av dette i modellen, og kan derfor ikke detaljene, men vil foreta beregningene dersom Frp ber om det. Mindre enn 4,1 mrd. Finansdepartementet mener Frp trikser med tall, og anslår blant annet kuttene i kommunesektoren til 1,7 milliarder kroner, ikke 4,1 milliarder kroner som SSB forutsatte i beregningene. E24 får opplyst i departementet at de 1,7 milliardene er basert på Fremskrittspartiets merknader i innstillingen fra finanskomiteen om nasjonalbudsjettet: Pluss 551 millioner kroner i rammetilskudd til kommunene minus 2.227 millioner til posten "Kommunal/integrering/mangfold". Ådne Cappelen opplyser at SSB brukte et tall oversendt fra Frp: ""sum overføringer til kommmunesektoren (postene 60-69) - 4130", dvs. kutt på 4,13 milliarder kroner. - Det synes nå som feilen ligger i at Frp i sitt budsjett har innført noen nye typer overføringer, som vi har regnet som det, men som hos Frp er ment å skulle gå til kommunene. Virkningene av dette i modellen er svært ulik, sier Cappelen. Finansdepartementet og SSB har fått oversendt to forskjellige data, der 3 milliardar frå eller til er avviket. Altså, 3 milliardar til m.a. lønn i kommunesektoren. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Finansminister Halvorsen fortel om korfor ho ikkje tør å bruke meir oljepengar. Ho har eigentleg veldig lyst, men er redd for inflasjonen og valutaen. To ting som er basert på kva andre aktørar synst om det den norske stat driv med og enkelte marknadsmekanismar. SSB har en viktig oppgave med å utføre modellberegninger for politiske partier. Det er likevel viktig å være klar over at denne type beregninger har klare begrensninger og ikke innebærer noe "godkjenningsstempel" fra SSB til FrPs politikk. SSBs forskningsdirektør står i DN 23. januar står tvert i mot fast på sin anbefaling om å bruke mindre, ikke mer, oljepenger. Det er også grunn til å merke seg at forskningsdirektøren påpeker at et slikt budsjettopplegg over flere år vil svekke statens finanser såpass at det vil bli nødvendig med skatteøkninger. Beregningene SSB har gjort er basert på tall fra FrP, hvor de selv oppgir en økt oljepengebruk på ca 15 milliarder kroner. Men dette er bare "halve sannheten". SSB har ikke tatt høyde for FrPs forslag om et utenlandsbudsjett og forslaget om å nedbetale all gjeld i bompengefinansierte prosjekter. Til sammen utgjør FrPs forslag om lag 35 milliarder kroner i økt oljepengebruk, og innebærer en kraftig tapping av Statens pensjonsfond. FrPs politikk betyr dessuten et brudd med handlingsregelen og dermed med forutsigbarheten den gir omkring den økonomiske politikken. Økt usikkerhet, og spesielt i en situasjon hvor norsk økonomi er nær kokepunktet, innebærer en stor fare for kraftige utslag i rente- og valutakursen. Dette helt sentrale hensynet er ikke med i SSBs beregninger. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Resultatene i SSB opprinnelige beregning viser at Frps politikk fører til en klar økning i den økonomiske veksten i Fastlands-Norge, men likevel økt arbeidsledighet fordi SSB har lagt til grunn store kutt i den arbeidsintensive kommunesektoren. Økt ledighet og lavere inflasjon gir rom for rentekutt med Frps politikk, ifølge beregningene. Så i følge SSB blir det enten lavere ledighet og høyere rente, eller så blir det høyere ledighet og lavere rente? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå