WarpX Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Frp ønsker tidsgrense for sosialhjelp Det må settes en absolutt øvre grense for hvor lenge man skal gå på sosialhjelp, mener Frp. Grensen bør være lavere enn seks måneder. http://www.frp.no/Innhold/lagWeb/Buskerud/...icShow;ID=38231 De kan jo bare drite og dra. De kommer til å ødelegge hele vårt velferdssystem. Lenke til kommentar
Grungern Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Frp er et parti for kortsiktige, egoistiske (i den forstand at empati er noe partiet og dets velgere ikke innehar) løsninger. Folk som stemmer på dem virker som de gjerne kan lite om hvordan samfunnet fungerer, og de henger seg opp i en enkelting som de synes høres fint ut. F.eks billig sprit, lav skatt osv. Hvis de vinner et flertall vil de ødelegge norsk økonomi og velferdssytem om de gjennomfører sin økonimiske politikk. Alle økonomer fraråder drastiske økninger i bruk av oljepengene, spesielt sammen med store skatteletter og momsreduksjoner. Folk må slutte å klage og heller se ut i verden slik at de skjønner hvor godt vi egnentlig har det! Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Grunnen til det er jo at hun går rundt og er "sjokkert" og "rystet" av alt. Pr kåt. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Frp ønsker tidsgrense for sosialhjelpDet må settes en absolutt øvre grense for hvor lenge man skal gå på sosialhjelp, mener Frp. Grensen bør være lavere enn seks måneder. http://www.frp.no/Innhold/lagWeb/Buskerud/...icShow;ID=38231 De kan jo bare drite og dra. De kommer til å ødelegge hele vårt velferdssystem. Nå tar du kun bare med deler av teksten. Det FRP vil er å få flest mulig ut i arbeid. Det må være en grense på relativt få måneder. I løpet av den tiden må NAV kobles tett opp mot den enkelte, og det må legges et effektivt løp slik at man kvalifiseres for jobb. De som er for dårlige for arbeidslivet, må over på uføretrygd. De med rusproblemer må slippe å stå i kø, de må kunne gå rett inn i behandling, sier han. De som ikke kan jobbe, blir uføretrygdede, da er de syke sikre. De som ikke gidder å jobbe, de får seile sin egen sjø. Jeg gidder ivvertfall ikke bruke mine skattepenger på folk som ikke gidder å jobbe. Kan du forklare hva som er så negativt med at FRP vil ha flest mulig ut i arbeid? Norge trenger all den arbeidskraften vi kan få. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det må være en grense på relativt få måneder. I løpet av den tiden må NAV kobles tett opp mot den enkelte, og det må legges et effektivt løp slik at man kvalifiseres for jobb. De som er for dårlige for arbeidslivet, må over på uføretrygd. De med rusproblemer må slippe å stå i kø, de må kunne gå rett inn i behandling, sier han. De som ikke kan jobbe, blir uføretrygdede, da er de syke sikre. De som ikke gidder å jobbe, de får seile sin egen sjø. Jeg gidder ivvertfall ikke bruke mine skattepenger på folk som ikke gidder å jobbe. Kan du forklare hva som er så negativt med at FRP vil ha flest mulig ut i arbeid? Norge trenger all den arbeidskraften vi kan få. Jøss, her har vi fasiten på alt ja. Hva med nyutdannede uten jobb som plutselig blir langvarig syke? Disse vil hvis FRP får det som de vil falle helt igjennom hvis de er syke over svært lang tid. Ikke får man sykepenger, for da må man jo ha jobbet før, og det er jo tross alt heltidsstudenter man «ønsker». Det samme gjelder alt annet enn nettopp sosialstønaden. Det er faktisk det eneste en man har «rett» til i en slik situasjon. Hvis man nå altså er syk i lengre enn et halvt år, skal man da virkelig plasseres rått på bar bakke? Råttent forslag er det. Iallfall, så lenge studenter og nyutdannede ikke har et fnugg av rettigheter i samfunnet. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Sier meg enig med Ernie. Det der er noe med det råtneste forslaget jeg noensinne har sett FRP støtte. Jeg går selv på atføring og en del sosialstønader fordi jeg har problemer med å klare meg selv økonomisk og jobbmessig pga en del kroniske sykdommer og andre uheldige omstendigheter. med hjelp fra nav kan jeg faktisk komme meg igjennom en utdanning og inn i en tilrettelagt jobb. Det koster en del penger over en del år, men det er enten det eller å uføretrygdes og jeg har da virkelig ikke tenkt å gi opp livet mitt bare fordi jeg møter motstand. Det er ikke alle problemer som kan løses på 6 måneder og det burde FRP også fatte. Tror ikke frp har kommet med noe som provoserer meg mer enn dette forslaget. Fy faen. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jøss, her har vi fasiten på alt ja. Hva med nyutdannede uten jobb som plutselig blir langvarig syke? Disse vil hvis FRP får det som de vil falle helt igjennom hvis de er syke over svært lang tid. Ikke får man sykepenger, for da må man jo ha jobbet før, og det er jo tross alt heltidsstudenter man «ønsker». Det samme gjelder alt annet enn nettopp sosialstønaden. Det er faktisk det eneste en man har «rett» til i en slik situasjon. Hvis man nå altså er syk i lengre enn et halvt år, skal man da virkelig plasseres rått på bar bakke? Råttent forslag er det. Iallfall, så lenge studenter og nyutdannede ikke har et fnugg av rettigheter i samfunnet. Hva er det du ikke skjønner med "De som er for dårlige for arbeidslivet, må over på uføretrygd". Og hvor har du det fra at langtidssyke nyutdannede faller igjennom? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jøss, her har vi fasiten på alt ja. Hva med nyutdannede uten jobb som plutselig blir langvarig syke? Disse vil hvis FRP får det som de vil falle helt igjennom hvis de er syke over svært lang tid. Ikke får man sykepenger, for da må man jo ha jobbet før, og det er jo tross alt heltidsstudenter man «ønsker». Det samme gjelder alt annet enn nettopp sosialstønaden. Det er faktisk det eneste en man har «rett» til i en slik situasjon. Hvis man nå altså er syk i lengre enn et halvt år, skal man da virkelig plasseres rått på bar bakke? Råttent forslag er det. Iallfall, så lenge studenter og nyutdannede ikke har et fnugg av rettigheter i samfunnet. Hva er det du ikke skjønner med "De som er for dårlige for arbeidslivet, må over på uføretrygd". Og hvor har du det fra at langtidssyke nyutdannede faller igjennom? Tenkte det der kom. Altså, hvis man er langvarig syk som nyutdannet student uten jobb har man ingen rettigheter i Norge (utover gratis behandling). Det eneste man får er sosialstønad. Å få uførepensjon er direkte uaktuelt i en slik situasjon da man nok er langvarig syk, men ikke permanent. Altså, man kan bli frisk og kunne jobbe. Da går det ikke å melde seg som ufør, for det forutsetter at man forblir det resten av livet. Så da lurer jeg veldig på hvor du får det fra at man ikke faller igjennom? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 V-by: Per i dag får de som trenger det hjelp til å komme seg i arbeidslivet. Det koster penger og de trenger gjerne sosialstønader og lignende mens de kommer seg til utdanning. Det er jo mye bedre i lengden å bruke penger på folk slik at de kan komme seg i arbeid istedet for å uføretrygde alle som ikke klarer det på et halvt år.. helt på trynet.. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Tenkte det der kom. Altså, hvis man er langvarig syk som nyutdannet student uten jobb har man ingen rettigheter i Norge (utover gratis behandling). Det eneste man får er sosialstønad. Å få uførepensjon er direkte uaktuelt i en slik situasjon da man nok er langvarig syk, men ikke permanent. Altså, man kan bli frisk og kunne jobbe. Da går det ikke å melde seg som ufør, for det forutsetter at man forblir det resten av livet. Så da lurer jeg veldig på hvor du får det fra at man ikke faller igjennom? Da er jeg med. Jeg har ikke peiling på hvor mye man får i sosialstønad, uførepensjon osv... Selvfølelig bør de som ikke har mulighet til å jobbe pga en eller annen sykdom, få penger nok til å overleve. Men det bør også settes i gang tiltak slik at de kommer seg tilbake i arbeid så fort de kan. Men hvor fort de skal kunne komme tilbake til arbeid, bør være avhengig av sykdommen. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 V-by: Det er tiltak i dag for at folk skal komme seg ut i arbeid og lignende. Hvis folk er sykemeldte i for eksempel en skolesituasjon er sosialpenger det eneste de har å bero seg på. For min del som har gått på individstønad så er det krav om å bruke tiden til forskjellige tiltak fra nav, arbeidskurs, arbeidspraksis, jobbsøking, etc. Og atføring som jeg skal gå over på er et tre års løp for å hjelpe til med utdanning med mål og kunne stå på lik linje med andre. Folk trenger faktisk sosialstønaden selv om det finnes en del som misbruker det. Og å begrense til 6 måneder er helt absurd og vil bare gå ut over de som virkelig trenger det. Synes spesielt uttalesen om at hvis de ikke klarer å være i jobb etter 6 måneder så må de bli arbeidsufør (noe man bare får godkjent om det er en helt permanent greie) så viser det utrolig liten insikt og utrolig liten respekt for de som sliter i samfunnet og faller utenfor. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hva med nyutdannede uten jobb som plutselig blir langvarig syke? Er du blind? Her er det som sto skrevet i innlegget du svarte på: "De som ikke kan jobbe, blir uføretrygdede, da er de syke sikre." Du og andre som kritiserer forslaget evner tydeligvis ikke å se helheten. Frp er et parti for kortsiktige, egoistiske (i den forstand at empati er noe partiet og dets velgere ikke innehar) løsninger. Frp er ikke noe mer egoistiske enn andre. De er bare mer løsningsorienterte. Der AP snakker i svulmende ordelag om "fellesskapsløsninger" som egentlig bare bryter ned alt som er bygget opp, tenker Frp på hva man faktisk kan gjøre. Folk som stemmer på dem virker som de gjerne kan lite om hvordan samfunnet fungerer, og de henger seg opp i en enkelting som de synes høres fint ut. F.eks billig sprit, lav skatt osv. Det er vel heller de som rakker ned på Frp er de som ikke har kunnskap, og som henger seg opp i enkeltting og ikke ser helheten i partiets politikk. Lav skatt er jo faktisk positivt for økonomien. Forrige regjering senket skattene, og fikk dermed inn enda mer. Slikt skjønner ikke korttentke Frp-hatere som er egoistiske og ikke ser helheten. Hvis de vinner et flertall vil de ødelegge norsk økonomi og velferdssytem om de gjennomfører sin økonimiske politikk. Alle økonomer fraråder drastiske økninger i bruk av oljepengene, spesielt sammen med store skatteletter og momsreduksjoner. Nå roter du fælt. Ingen snakker om "drastiske økninger i bruk av oljepengene". Frp foreslår at en bitteliten del av overskuddet skal investeres, og på en slik måte at det ikke skaper problemer for økonomien. Folk må slutte å klage og heller se ut i verden slik at de skjønner hvor godt vi egnentlig har det! Dette er et ekstremt egoistisk og korttenkt utsagt. Bare fordi du har det bra så betyr ikke det at alle har det bra i dette landet. Med slik middelmådighetstankegang som venstresiden står for vil folk fortsette å ha det dårlig, for de som stemmer på SV og AP bryr seg ikke så lenge de kan snylte på staten. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hva med nyutdannede uten jobb som plutselig blir langvarig syke? Er du blind? Her er det som sto skrevet i innlegget du svarte på: "De som ikke kan jobbe, blir uføretrygdede, da er de syke sikre." Du og andre som kritiserer forslaget evner tydeligvis ikke å se helheten. Har du LEST mitt svar til det der? Skal vi liksom bare uførepensjonere folk for evig tid fordi vi ikke vil betale sosialstønad i stedet? Slik systemet er nå får man bare uførepensjon når man er syk og arbeidsufør med ingen utsikt for bedring. Det er fult ut mulig å være langvarig syk og samtidig har utsikt for bedring, og det vil gjøre en diskvalifisert til uførepensjon. Med mindre det er noe jeg har gått av her, så er det nok du og FRP som ikke ser helheten. Sosialstønad er det eneste som sikrer at folk faktisk kan overleve hvis de faller igjennom alt som er, og tro meg, det er fult mulig. Å tidbegrense det blir for dumt, og skader mer enn det hjelper. Hva med å kreve at folk aktivt søker jobb på lik linje med de på arbeidsledighet med mindre man har medisinsk grunn til ikke å jobbe? Da ville man jo sluppet unna at folk snylter i og med at man er i en situasjon hvor man enten må søke etter jobb eller har god grunn til ikke å gjøre det. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skal vi liksom bare uførepensjonere folk for evig tid fordi vi ikke vil betale sosialstønad i stedet? Nei. Hvis noen er i stand til å jobbe, så skal de ut i jobb. Det er fult ut mulig å være langvarig syk og samtidig har utsikt for bedring, og det vil gjøre en diskvalifisert til uførepensjon. Og da får man være syk til man kan gå ut i jobb. Det er ikke disse Frp vil "til livs". Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skal vi liksom bare uførepensjonere folk for evig tid fordi vi ikke vil betale sosialstønad i stedet? Nei. Hvis noen er i stand til å jobbe, så skal de ut i jobb. Såklart, men hva har det med nyutdannede uten jobb som blir langvarig syk? Det er fult ut mulig å være langvarig syk og samtidig har utsikt for bedring, og det vil gjøre en diskvalifisert til uførepensjon. Og da får man være syk til man kan gå ut i jobb. Det er ikke disse Frp vil "til livs". Vel, problemet er jo at er man syk og enda ikke har vært ute i jobb så kvalifiserer man ikke til sykepenger eller noe annet samfunnet tilbyr. Sosialstønad er skremmende nok det eneste samfunnet har å tilby. Det FRP foreslår vil medføre alvorlig problemer for de som ikke kvalifiserer til noe annet, men alikevel i fremtiden kan jobbe helt eller delvis. Faktum er at sosialstønad er et sikkerhetsnett i samfunnet, og det er ikke bare å si at «syke får bli uføre og alle andre kan jobbe». Når du ikke kan motta uførepensjon og ikke kvalifiserer til sykepenger, hva annet skal man da motta? Det er litt fristende å rane en banke og si som Carl I. Hagen «at man trodde samfunnet oppfordret til det», for det er virkelig ikke mange andre alternativer her. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Såklart, men hva har det med nyutdannede uten jobb som blir langvarig syk? Hvis man er langvarig syk, så er man ikke i stand til å jobbe, og må derfor få sykepenger. Vel, problemet er jo at er man syk og enda ikke har vært ute i jobb så kvalifiserer man ikke til sykepenger eller noe annet samfunnet tilbyr. Kanskje med sosialistene ved roret. Men er man syk, så får man sykepenger. Er man i stand til å jobbe, så jobber man. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Såklart, men hva har det med nyutdannede uten jobb som blir langvarig syk? Hvis man er langvarig syk, så er man ikke i stand til å jobbe, og må derfor få sykepenger. Vel, problemet er jo at er man syk og enda ikke har vært ute i jobb så kvalifiserer man ikke til sykepenger eller noe annet samfunnet tilbyr. Kanskje med sosialistene ved roret. Men er man syk, så får man sykepenger. Er man i stand til å jobbe, så jobber man. Er man syk så får man ikke nødvendigvis sykepenger nei Dagens situasjon er at man må ha jobbet for å ha rett på det, og det gjelder selv om man har vært heltidsstudent og ikke jobbet et fnugg fordi man har ofret alt til studiet. Hadde det dog vært slik at man får sykepenger uavhengig av hvor mye man har jobbet, så hadde jo situasjonen vært anderledes. Dog, jeg kan ikke se at FRP mener det bør endres? Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Men er man syk, så får man sykepenger. Er man i stand til å jobbe, så jobber man. Herregud så svart/hvitt. Jeg ler meg fordervet. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Pricks: Nei, man får ikke sykepenger selv om man er syk, det er noe man må ha jobbet over tid får å tjent seg opp til. Og nei, om man er syk får man ikke nødvendig uføretrygd av den grunn. Uføretrygd fås generelt sett bare av kroniske sykdommer... sterke sykdomsplager som det regnes med at det vil ha ingen til liten sjangse til å bli bedre resten av livet. Det er INGEN andre løsninger enn sosialhjelp for personer som ikke har tjent seg til sykelønn og blir langvarige syke. Disse personene vil Frp med andre ord kaste på gaten siden de etter 6 måneder bokstavelig talt har ingen mulighet for inntekt. Lenke til kommentar
Grungern Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Grungern svarer på 'Pricks' svar. Frp er et parti for kortsiktige, egoistiske (i den forstand at empati er noe partiet og dets velgere ikke innehar) løsninger Frp er ikke noe mer egoistiske enn andre. De er bare mer løsningsorienterte. Der AP snakker i svulmende ordelag om "fellesskapsløsninger" som egentlig bare bryter ned alt som er bygget opp, tenker Frp på hva man faktisk kan gjøre. Jo, de er mer egoistiske, de bare ser det ikke selv. De ser på det som om de fortjener "det" og at det "skulle bare mangle". Løsningsorienterte er alle. Det bare Frp som går for "jallemekken" fremfor en solid varende løsning. Hva snakker du om når du sier bryte ned? Dette landet er bygd på solidaritets og flertallsløsninger, og det er det som har latt oss dra nytte av oljen og blomstre til den velferdesnasjonen vi er i dag. dessverre, jo lengre vi har det så godt, og jeg lengre det blir siden krigen, jo mer egoistiske og blinde blir folk. Man er ikke klare over hvordan livet faktisk kunne ha vært. Folk som stemmer på dem virker som de gjerne kan lite om hvordan samfunnet fungerer, og de henger seg opp i en enkelting som de synes høres fint ut. F.eks billig sprit, lav skatt osv. Det er vel heller de som rakker ned på Frp er de som ikke har kunnskap, og som henger seg opp i enkeltting og ikke ser helheten i partiets politikk. Lav skatt er jo faktisk positivt for økonomien. Forrige regjering senket skattene, og fikk dermed inn enda mer. Slikt skjønner ikke korttentke Frp-hatere som er egoistiske og ikke ser helheten. Dette er helt feil og i alle oversikter over utdanning ser man at Frps velgere genrelt har lavere utdanning. Dette er ikke for å virke nedsettende eller noe i den duren, men en del sammenhenger i samfunnet trenger man dypere utdanning for å skjønne. Og når man da "velger" å ikke tro på dem som faktisk kan mye om emnene så blir det bare svada.. Vi ser helthetn i partiet Frps politikk, og den helheten er gjennomgående tankesløshet. Frpere kommer med all slags unnskyldninger om hvorfor de alltid står alene, men den sanne grunnen er at resten av landets oppegående innbyggere skjønner at politikken deres bare er vås! Derfor står de så godt som alltid alene!! Og du sier positivt for økonomien, hva mener du med det? og er dette igjen positivt for folk flest i landet? Blandt annet de fattigste? Hvorfor? Hvis du merker at dette er vannskelig å svare på så er det fordi det er feil.. Hvis de vinner et flertall vil de ødelegge norsk økonomi og velferdssytem om de gjennomfører sin økonimiske politikk. Alle økonomer fraråder drastiske økninger i bruk av oljepengene, spesielt sammen med store skatteletter og momsreduksjoner. Nå roter du fælt. Ingen snakker om "drastiske økninger i bruk av oljepengene". Frp foreslår at en bitteliten del av overskuddet skal investeres, og på en slik måte at det ikke skaper problemer for økonomien. Klart de operer med drastiske økninger! Det er viden kjent at de operer med mye større summer en handlingsplanen, utarbeidet av økonomer, sier går bra. Det vil bli en ødeleggende oppheting i økonomien! Sånn går det når de gjevne Frpere vet bedre enn ekspertene og forskerne. Folk må slutte å klage og heller se ut i verden slik at de skjønner hvor godt vi egnentlig har det! Dette er et ekstremt egoistisk og korttenkt utsagt. Bare fordi du har det bra så betyr ikke det at alle har det bra i dette landet. Med slik middelmådighetstankegang som venstresiden står for vil folk fortsette å ha det dårlig, for de som stemmer på SV og AP bryr seg ikke så lenge de kan snylte på staten. Det er absolutt ikke egoistisk eller korttenkt sagt. Hvordan kan du overhode uttale deg om hvor godt jeg har det? De i dette landet som føler de har det trasig har helt rett i å ha den følelsen. Men sammenlignet med de her i verden som virkelig har det fælt så har veldig mange ikke noe å klage over. Det blir sånn at når man har så mye, så vil man ha alt. Og klart man ikke kan få det, så da klager man. Om det rimelig eller ei å klage spiller tydeligvis ingen rolle. Som jeg sier igjen og har sagt mang en gang før, så virker det som om empati, eller mer nøyaktig _mangelen_ på empati, er det som går igjen hos Frp velgere. Mulig de har en mindre utviklet for som kun gjelder sine aller nærmeste! Slå det opp i ordboka! Hva du mener med "middelmådighetstankegang" og snylting på staten skjønner jeg ikke så her vil jeg gjerne ha utdypning. Ser ingen middelmådighet i at venstresiden prøver å sørge for alle skal ha det godt. Sammenlign gjerne din egen situasjon med folk i tilsvarende situasjoner i f.eks asia, østeuropa, ja, sør i europa, usa, afrika, søramerika. Du vil fort se at du får utrolig mye velstand for arbeidet du legger ned! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå