Gå til innhold

Datakjeden... erfaringer med service?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en maskin for over 6 uker siden med følgende spesifikasjoner:

 

Intel Core 2 Quad Q6600

Asus Striker II Formula nForce 780i SLI

XFX GeForce 8800GT

Cooler Master Centurion 534

Hitachi deskstar 500gb

Corsair powersupply 550w

Corsair Twin 2x 6400C5DHX DDR2 4096 MB

Creative SB X-Fi Xtremegamer

Noctua NH-U9F

Samsung DVD-brenner

Vista Home Premium

 

Jeg fikk den to uker etter at jeg ble lovd at den skulle være ferdig. Det første som skjer når jeg begynner å bruke maskinen er at hovedkortet grilles (etter at de har koblet feil). Jeg leverer naturlig nok inn maskinen, og får gjentatte løfter vedrørende når den skal være ferdig. Ennå har jeg ikke fått den. Mitt klare inntrykk er at deres plraksis er følgende: de gir løfter de ikke har tenkt å holde for å få kundene til å holde kjeft.

 

Nå er jeg rett og slett jævlig forbannet på dem, og hadde det vært mulig skulle jeg hevet kjøpet. Det kan da ikke være akseptabelt å vente 6 uker på en ny maskin og bli løyet rett i maska gjentatte ganger?

 

Noen som har forslag til hva jeg skal fortelle dem når jeg en gang får maskinen, eventuelt andre kommentarer vedrørende sutringen min?

 

D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

For det første vil jeg beklage at vi ikke klarte å levere maskinen til avtalt tid. Forsinkelsen skyldtes som du sikkert vet forsinkelser på enkelte komponenter. Vi tar kritikk på at vi ikke har vært flinke nok til å oppdatere deg jevnlig med status på vareleveransen til din PC.

 

Ser at hovedkortet hadde kortsluttet da du koblet til en ekstern enhet. Maskinen ble innlevert til oss 25.februar. Teknikker tok da og bestilte opp et nytt hovedkort til deg.

Kortet ble sendt fra produsent den 26.februar og ankom vårt lager fredag 29. februar.

 

Vi prøvde å rekke å få ferdig maskinen til deg i går lørdag 01. mars, men vi ble dessverre ikke ferdige. Vi lover å ha den ferdig til deg iløpet av mandag. Ser de har skrevet at den skal topp-prioriteres med STORE bokstaver i serviceordren.

 

Beklager at dette har skapt mye brydderi for deg og ønsker å tilby deg en liten kompenasjon. Er skrevet inn i serviceordren din hos oss.

 

Vennligst hilsen

 

Arnstein R

Datakjeden Trondheim AS

Lenke til kommentar

jeg har vert kunde hos datakjeden "tbg" helt siden de het komplett. eneste jeg har å klage på er at de har slutta å ha et lager av ting jeg pleier å kjøpe. gode rambrikker cpu-kjølere chipsett kjølere osv. så det tar rettåseltt bare mindre tid å bestille fra internett.

 

edit: kudeservicen jeg har fått har stortsett vert veldig bra.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Fint at Datakjeden ordner opp, men dere burde kanskje vurdert underveis en helt ny maskin, når dere ser at ting begynner å ta veldig lang tid. Dere skal jo egentlig låne ham en maskin likevel når det tar såpass med tid som 6 uker.

 

Fint at det endelig ordner seg, og håper han får et skikkelig plaster på såret. :)

 

Nymaskin: Trådstarter gikk ut på forumet med saken. Da må han regne med at Datakjeden faktisk kanskje svarer her. Infoen de har gitt ut her, kan jeg overhodet ikke se at går utover noen grenser.

Lenke til kommentar
Fint at Datakjeden ordner opp, men dere burde kanskje vurdert underveis en helt ny maskin, når dere ser at ting begynner å ta veldig lang tid. Dere skal jo egentlig låne ham en maskin likevel når det tar såpass med tid som 6 uker.

Slik jeg forstår det har servicen gått veldig kjapt. Det kunden er irritert på er at det tok 6 uker og ikke 4 uker som han ble lovet fra han kjøpte maskinen til han fikk den. Dette kan jo bero på en rekke ting, men vi som har vært i gamet en god stund vet jo at en del produsenter er flinke til å forskyve leveringstidspunktet på en del varer. Spesielt gjelder dette varer som er hotte eller nettopp har blitt lansert. Tipper at ett av komponentene i maskinen ble forsinket.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svaret.

 

Jeg må bare ta opp et par ting. Jeg har ingenting imot at Datakjeden svarer på forumet. Det er bare de som vet hvem jeg er, så ingen skade er skjedd. Som en av gutta sa, så er det jeg som har lagt ut dette på forumet.

 

Når det gjelder inleveringsdato, så var dette faktisk 22/2 (dagen etter at jeg hadde fått den, men dette er bare flisespikkeri).

 

Jeg har ingen problemer med at feil skjer. Jeg er også klar over at dere har mye å gjøre, er underbemannet, og at dere er prisgitt leverandørene deres.

 

Det som var mitt problem, var at flere av deres ansatte (i butikken) ga løfter som ikke ble holdt. Dette provoserte meg. Det hadde vært mye bedre om de bare hadde sagt rett ut at de ikke visste når den ble ferdig (selv om jeg nok presset dem en del). De på verkstedet ga ingen konkrete løfter. Nå har ikke jeg greie på butikkdrift, men generelt er det vel slik at når man først lover noe så bør det holdes?

 

 

Jeg beklager at jeg har vært masete og irriterende, men frustrasjonen ble for stor. Jeg setter pris på at dere tilbyr en kompensasjon.

 

mvh Desperatos

Hei.

For det første vil jeg beklage at vi ikke klarte å levere maskinen til avtalt tid. Forsinkelsen skyldtes som du sikkert vet forsinkelser på enkelte komponenter. Vi tar kritikk på at vi ikke har vært flinke nok til å oppdatere deg jevnlig med status på vareleveransen til din PC.

 

Ser at hovedkortet hadde kortsluttet da du koblet til en ekstern enhet. Maskinen ble innlevert til oss 25.februar. Teknikker tok da og bestilte opp et nytt hovedkort til deg.

Kortet ble sendt fra produsent den 26.februar og ankom vårt lager fredag 29. februar.

 

Vi prøvde å rekke å få ferdig maskinen til deg i går lørdag 01. mars, men vi ble dessverre ikke ferdige. Vi lover å ha den ferdig til deg iløpet av mandag. Ser de har skrevet at den skal topp-prioriteres med STORE bokstaver i serviceordren.

 

Beklager at dette har skapt mye brydderi for deg og ønsker å tilby deg en liten kompenasjon. Er skrevet inn i serviceordren din hos oss.

 

Vennligst hilsen

 

Arnstein R

Datakjeden Trondheim AS

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Ny på forumet etter STOR fustrasjon over Datakjeden Sandnes.

 

Kjøpte Vista 64-bit Ultimate Eng der og begynte installeringen i helt ny maskin (Asus P5K kort, Quadcore, Nvidia8800Ultra, 8Gb Ram, 1x150Gb 10.000rpm HD + 1x500Gb)

Skulle tro den er 64-bit kompatibel nok...

Selve installeringen går godt, men etter oppstart etter å ha installert Asus driverne for å komme på nett og begynt nedlasting av Updates begynner ting å skje.

IE stenger ned og restarter,

Host ettellerannet stenger ned og starter ikke opp igjen,

Listen over feil kommer opp i 380 stk på rimelig kort tid.

På'an igjen. reformaterer og starter installsjonen på nytt

For å lage en 14dagers historie kort - er nå nede i 176 feil og nekter enkelte Updates. Både auto og manuell nedlasting, omregistrering av DLL filer, Microsoft support osv er prøvd. Installerte 32-bit og alt er fint - selv med bare 3,35Gb ram tilgjengelig.

MEN, det var ikke det jeg ville ha og betalte full pris for!

 

Så var det Datakjeden.

Microsoft support konkludere med at min Vista 64-bit må være korrupt og at jeg bare tar den med til Datakjeden, forteller hva de har sagt og vips så får jeg ny!

Litt mindre naiv er jeg, så jeg ringer til Datakjeden forteller saken og ber de bestille inn en ny Vista, siden dette ikke er lagervare i Sandnes og får oppgitt en mailadresse slik at jeg sender videre endel av kommunikasjonen slik at det ikke bør være tvil. Tiden går.

 

I dag stillte jeg opp i butikken med den korrupte skiven og ba om å få en ny, med henvisning til mail etc.

Fyren finner mailen og går bak i lageret, kommer ut og sier det kan de ikke gjøre?!!!?!?!

Dette må jeg ta direkte med Microsoft, så vil de sende meg en ny skive.

 

Jeg vil gjerne forklare at nå har jeg ventet og tilbrakt nok timer i feilsøking for å få en pc med 64-bit Vista til å virke og at det tross alt er Microsoft som har bedt meg gå her. Itillegg forteller jeg at jeg har et kunde forhold til Datakjeden og ikke Microsoft. Det er Datakjeden som har et forhold til Microsoft. Igjen går han bak på lageret og kommer ut igjen og har konferert tilfeldigvis kjedesjefen som var på besøk og han også mener jeg må ta kontakt med Microsoft.

 

Jeg får tilbud om å kjøpe en ny versjon til FULL pris!

 

Hadde ikke vært for at jeg er rimelig behærsket så hadde jeg bedt hele Datakjeden om å ryke å reise til helv..... og for aldri å returnere.

 

Men det gjorde jeg selvfølgelig ikke, jeg ringte heller tilbake til Microsoft og fortalte om situasjonen, noe de faktisk reagerte ganske sterkt på og forfattet en klar mail som jeg akter å videreformidle til Datakjeden imorgen.

 

Det er forunderlig at en Microsoft distributør ikke vet sine forpliktelser ovenfor kundene, norsk forbrukerrett og ikke minst de krav til service som de MÅ klare for å fortsatt få LOV til å selge Microsoft's produkter.

 

Jeg vil foreløpig avslutte med at jeg har moderert meg selv i innlegget for "forbannelsen" min er ikke liten, slik at jeg kan ikke se hva som Datakjeden skal kunne gjøre for å roe meg ned igjen, eller at jeg skal fortsette som kunde der. Inklusive at jeg selvfølgelig får en ny vederlagsfri utgave av Min Vista 64-bit som allerede er betalt.

Har en liste over kjøp der og angrer svært på det.

 

Uhyggelig hilsen,

RoThor

ps. sikkert endel som sovnet underveis i innlegget - men sånn er det bare...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt kun positive erfaringer med Datakjeden Sandnes og hvis det var ikke for det at de foreslo at du kunne kjøpe en ny Vista til fullpris, så ville jeg ha bedt deg å ta det rolig.

 

Det er dårlig gjort av Datakjeden, men du kunne også ha truffet på en nyansatt(virket slik) som rett og slett hadde ikke peiling. Folk som jobber i butikker er mennesker de også og kan ta feil. Dessverre så er det altfor mange som glemmmer det...

 

Det er riktig at det er Datakjeden som skal ordne opp via microsoft, men de har full rett til å ta varen til service før de gir deg en ny. Da sitter du igjen med ingenting i noen dager. Hvis jeg var deg så ville jeg ha lastet ned vista (hvis du har en annen pc eller operativsystem) installert og aktivert det med lisensnøkkelen og så gitt DVD-en til datakjeden. De trenger jo tross alt bare å bytte den med en ny hvis det er noe feil med DVD-en. Det kan være mange årsaker: driverkonflikt, RAM eller HD feil osv osv.

Lenke til kommentar

Problemet med å berre gi ut ei ny WinVista-plate er jo at då sit butikken att med eit reint tap dei aldri vil få att noko for. For alt dei veit har du brukt lisensnøkkelen uten problem allerede (og det er i bunn og grunn den som er verdt noko, ikkje DVD-plata. Den kan du like greit laste ned frå *trallala*), og det er det dei må forholde seg til. Det er ikkje mulig å få kjøpt lause Vista-DVDar uten lisensnøkkel nemlig, så dei har liksom ingenting å gi deg uten å gå på eit direkte tap av det.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Når det gjelder inleveringsdato, så var dette faktisk 22/2 (dagen etter at jeg hadde fått den, men dette er bare flisespikkeri).

 

Jeg har ingen problemer med at feil skjer. Jeg er også klar over at dere har mye å gjøre, er underbemannet, og at dere er prisgitt leverandørene deres.

 

Det som var mitt problem, var at flere av deres ansatte (i butikken) ga løfter som ikke ble holdt. Dette provoserte meg. Det hadde vært mye bedre om de bare hadde sagt rett ut at de ikke visste når den ble ferdig (selv om jeg nok presset dem en del). De på verkstedet ga ingen konkrete løfter. Nå har ikke jeg greie på butikkdrift, men generelt er det vel slik at når man først lover noe så bør det holdes?

 

Jobbet tidligere for Datakjeden, og et problem som den butikken jeg jobbet i var at de som sto ute i butikken noen ganger lovet helt umulige tider for oss som jobber på teknisk.

Som igjen endte med at de får kjeft av kunden for så og komme inn og kjefte på oss fordi vi ikke klarer og holde avtalt tid.

Dette var dog et problem som var under utbedring da selgerne på morgen før butikken åpnet spurte om antatt service tid med tanke på hva som var inne akkurat nå.

 

Det mange ikke tenker på er at selv om problemet de kommer med kan virke simpelt betyr ikke at det er det. Det kan komme mange komplikasjoner under en service som kan føre til forlenget tid "forsinket levering av komponenten, ekstra feil som blir funnet når fungerende komponent har blitt montert etc, etc.", men det er dog dårlig at de ikke har klart og holde kunden "deg" informert over at det kan ta lengre tid en først antatt.

 

Kan ikke annet en og si at jeg har mye respekt for de som jobber for service i en butikk da det er et ganske stort press, og som nevnt tidligere. Er mange som glemmer at de som jobber i en butikk faktisk er mennesker de også.. Ikke maskiner som gjør at som de skal med engang og kan jobbe i strekk uten og bli frustrert over en feil som ikke løses på første forsøk =)

Lenke til kommentar

Min Erfaring med Datakjeden (Bergen) har vært topp!

Det er veldig frempå å hjelpe meg med hva nå enn jeg lurer på når det gjelder hardware og system oppsett når jeg er ute etter komponenter.

Jeg husker også en gang da jeg leverte inn PC-en på reperasjon.

Det var noe gale med PSU'en min, og under testing brant de opp hovedkortet mitt. Skrekkelig for meg selfølgelig, men de erstattet det med et helt nytt hovedkort uten noe kluss eller diskusjon på samme dag. En selvfølge så klart, men det viste meg at de er profesjonelle når det gjelder kundeservice.

Lenke til kommentar
Problemet med å berre gi ut ei ny WinVista-plate er jo at då sit butikken att med eit reint tap dei aldri vil få att noko for. For alt dei veit har du brukt lisensnøkkelen uten problem allerede (og det er i bunn og grunn den som er verdt noko, ikkje DVD-plata. Den kan du like greit laste ned frå *trallala*), og det er det dei må forholde seg til. Det er ikkje mulig å få kjøpt lause Vista-DVDar uten lisensnøkkel nemlig, så dei har liksom ingenting å gi deg uten å gå på eit direkte tap av det.

De får jo SELVFØLGELIG Datakjeden refundert fra Microsoft i etterkant! Om kunden har tuklet med programvaren eller ikke er jo revnende likegyldig, dette ser jo Microsoft utifra nøkkelen. MS har sagt til sine kunder at de skal utlevere nye cd'er med lisensnøkler hvis kunden til kunden (altså forbrukeren) melder at programvaren ikke fungerer som forventet.

 

Nøkkelen har jo ingen verdi i seg selv, den er jo automatisk generert og blir bare satt som "ugyldig" hos Microsoft og denne nøkkelen vil da ikke kunne benytte seg av "automatisk oppdatering" og "genuiune advantage" mm. Nøkkelen blir da også kreditert Datakjeden.

 

Siden cd platene ikke koster noe gidder ikke MS bruke masse tid på å feilsøke systemene hos forbrukerne, men lar heller kunden få så mange cd-plater de bare ønsker helt til de kanskje skjønner at problemet ligger i hardwaren og at forbrukeren tar kontakt med butikken han kjøpte hardwaren i for hjelp....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...