Stigma Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Jeg annser meg selv for å være rimelig god datateknisk når det gjelder å sette opp systemer, men akkurat dette problemet har jeg ikke kunne fikse. Serveren min (som jeg også bruker til arbeid og DivX TV-out) er mer eller mindre crash-fri med en max uptime på 5 måneder, MEN... den kan hard-crashe (total maskin frys, alt låser seg). Utifra de erfaringene jeg har samlet så virker det som om denne bug'en inntreffer når det kopieres mye (dvs, mange samtidige transfers). Situasjon1 : Det har blant annet skjedd en 2-3 ganger når min søster som elsker å kopiere en og en fil ( i stedet for å samle alle, og deretter kopiere) har holdt på. altså har det crashet når maskinen har hatt flere interne overføringer (vi snakker harddrive - hardrive overføring) samtidig. Det skjer (desverre?) ikke ALLTID når det er flere transfers, så det er litt vanskelig å si med sikkerhet at hele problemet ligger der. Situasjon2 : Det har hendt en del ganger når jeg brennte direkte fra serverens harddisk fra min primære maskin, often samtidig som jeg kopierte noe, eller drev og DivX-encodet over til serverens harddisk. Serveren kjører nå 3stk harddisker på IDE + en DVDrom. I tillegg 1 stk. highpoint IDE kontroller med 2 HD og 1 stk. promise IDE kontroller med 4 HD's. harddiskene er en blanding av WD og IBM + 1 maxtor. 120'gigere + 1 80 gig (ja jeg vet det er mange disker og mye plass.. det er unødvendig å komentere på det). Jeg lurt på om det kan ha noe med IDE kontrollerene å gjøre, men jeg oppaterte drivere på bege disse til nyeste versjon for ca 2 mnd siden uten noe merkbar forandring i stabilitet. Har noen av dere der ute gode ideer eller ting som jeg kan prøve? På forhånd takk. -Stigma Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Litt mere system info takk. OS, chipset, osv.... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2003 ja, selvfølgelig: CPU: Athlon XP1700+ MB: MSI KT7 (via) - oppaterte BIOS ca 3-4 mnd siden, husker ikke versjon, men kan sjekke i morgen om ønskelig. RAM: 1x 512 Twinmos DDR2100 OS: Win2000 pro (helt oppdatert via internet update), har ikke build version for hånden, men kan finne fram i morgen om ønsket.) IDE kontroller #1 - Highpoint 133s /m oppaterte drivers ca 2 mnd siden. IDE kontroller #2 - Promise ultra133 TX2 /m oppaterte drivers ca 2 mnd siden. Om det er noe annet som kan være relevant, si gjerne ifra så skal jeg poste det her ASAP i morgen. Takk for at du tok deg tid til å hjelpe. -Stigma Lenke til kommentar
abjork Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Har hatt tilsvarende erfaringer med tilfeldige frys her og der. I mitt tilfelle var det et PCI-kort som var inkompatibelt med VIA som var synderen. En kamerat hadde tilsvarende symptom med en annen produsents PCI-kort, men med samme teknologi. Etter at jeg erstattet mitt Billion ISDN-kort og kameraten fjernet sitt Jensen-kort er alt fryd og gammen. Problemene forsvant som dugg for solen. Prøv å fjerne de PCI-kort som du ikke har bruk for i maskinen og se om det bedrer seg. Du har vel ikke et Soundblaster Live? Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 KT7=Bad;) Dette er en bug i 686B-southbridge-kontrolleren, som kan føre til låsing og/eller korrupte data ved kopiering av store filer, spesielt i samband med lydavspilling. Denne patchen fikset dette problemet for meg. For å teste om dette er feilen, kjør igang fx winamp og prøv å kopiere en stor fil (>100MB) mellom to disker, hvis PCen henger eller filen er korrupt vil denne patchen sannsynligvis hjelpe. Kjør en test etter at den er lagt inn også for å se om det fungerte. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2003 abjork: Jo jeg har et soundblaster live kort. Hmmz.. surt om jeg måtte bytte det. Galfisk: Aha, høres ut som en god ide å prøve. Skal ta en titt på det. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2003 Feedback: Etter jeg installerte lathency patchen ser ting ut til å være stabilt selv om jeg tortur-tester maskinen med 15 store transfers ^_^. Vi får håpe det var det som var feilen, og at alt er fikset nå. Takk for helpen! =) -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå