Gå til innhold

Mystisk Hard-crash - kan du hjelpe?

Anbefalte innlegg

Jeg annser meg selv for å være rimelig god datateknisk når det gjelder å sette opp systemer, men akkurat dette problemet har jeg ikke kunne fikse.

Serveren min (som jeg også bruker til arbeid og DivX TV-out) er mer eller mindre crash-fri med en max uptime på 5 måneder, MEN... den kan hard-crashe (total maskin frys, alt låser seg). Utifra de erfaringene jeg har samlet så virker det som om denne bug'en inntreffer når det kopieres mye (dvs, mange samtidige transfers).

Situasjon1 : Det har blant annet skjedd en 2-3 ganger når min søster som elsker å kopiere en og en fil ( i stedet for å samle alle, og deretter kopiere) har holdt på. altså har det crashet når maskinen har hatt flere interne overføringer (vi snakker harddrive - hardrive overføring) samtidig. Det skjer (desverre?) ikke ALLTID når det er flere transfers, så det er litt vanskelig å si med sikkerhet at hele problemet ligger der.

Situasjon2 : Det har hendt en del ganger når jeg brennte direkte fra serverens harddisk fra min primære maskin, often samtidig som jeg kopierte noe, eller drev og DivX-encodet over til serverens harddisk.

Serveren kjører nå 3stk harddisker på IDE + en DVDrom. I tillegg 1 stk. highpoint IDE kontroller med 2 HD og 1 stk. promise IDE kontroller med 4 HD's. harddiskene er en blanding av WD og IBM + 1 maxtor. 120'gigere + 1 80 gig (ja jeg vet det er mange disker og mye plass.. det er unødvendig å komentere på det).

Jeg lurt på om det kan ha noe med IDE kontrollerene å gjøre, men jeg oppaterte drivere på bege disse til nyeste versjon for ca 2 mnd siden uten noe merkbar forandring i stabilitet.

Har noen av dere der ute gode ideer eller ting som jeg kan prøve? På forhånd takk.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, selvfølgelig:

CPU: Athlon XP1700+

MB: MSI KT7 (via) - oppaterte BIOS ca 3-4 mnd siden, husker ikke versjon, men kan sjekke i morgen om ønskelig.

RAM: 1x 512 Twinmos DDR2100

OS: Win2000 pro (helt oppdatert via internet update), har ikke build version for hånden, men kan finne fram i morgen om ønsket.)

IDE kontroller #1 - Highpoint 133s /m oppaterte drivers ca 2 mnd siden.

IDE kontroller #2 - Promise ultra133 TX2 /m oppaterte drivers ca 2 mnd siden.

Om det er noe annet som kan være relevant, si gjerne ifra så skal jeg poste det her ASAP i morgen.

Takk for at du tok deg tid til å hjelpe.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har hatt tilsvarende erfaringer med tilfeldige frys her og der. I mitt tilfelle var det et PCI-kort som var inkompatibelt med VIA som var synderen. En kamerat hadde tilsvarende symptom med en annen produsents PCI-kort, men med samme teknologi. Etter at jeg erstattet mitt Billion ISDN-kort og kameraten fjernet sitt Jensen-kort er alt fryd og gammen. Problemene forsvant som dugg for solen.

Prøv å fjerne de PCI-kort som du ikke har bruk for i maskinen og se om det bedrer seg. Du har vel ikke et Soundblaster Live?

Lenke til kommentar

KT7=Bad;)

Dette er en bug i 686B-southbridge-kontrolleren, som kan føre til låsing og/eller korrupte data ved kopiering av store filer, spesielt i samband med lydavspilling. Denne patchen fikset dette problemet for meg.

For å teste om dette er feilen, kjør igang fx winamp og prøv å kopiere en stor fil (>100MB) mellom to disker, hvis PCen henger eller filen er korrupt vil denne patchen sannsynligvis hjelpe. Kjør en test etter at den er lagt inn også for å se om det fungerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...