povenstad Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Jeg har en Lenovo Z61t som jeg har kjøpt en ny 250GB Samsung HD til. Jeg klonet den gamle HD (60GB) over på den nye ved hjelp av Acronis True Image 11.0. Den gamle disken har 2 partisjoner - en "vanlig" partisjon og en sånn skjult "partisjon" som Lenovo har plassert der. Begge partisjonene havnet helt greitt over på den nye disken og alt så bra ut. Problemet dukket opp da jeg satte 250GB disken inn i laptop'en - Windows startet ikke opp som vanlig. Det står bare en cursor oppe i venstre hjørne og blinker til meg.... Er det noen som har erfaring fra liknenede operasjoner, hadde jeg vært meget glad for litt hjelp! Endret 3. mars 2008 av povenstad Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Siden det er skjult recovery på den, så har du sikkert brent ut recovery-platene og? Da kan du bare boote fra de og velge reparer. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Kloner dette programmet også boot-sektoren? Den er jo nødvendig for at windows skal starte opp. Lenke til kommentar
povenstad Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Siden det er skjult recovery på den, så har du sikkert brent ut recovery-platene og? Da kan du bare boote fra de og velge reparer. Hm, jeg har nok ikke brent noen plater - det gjøres fra Programvaren til Lenovo som ligger på maskinen eller? Kloner dette programmet også boot-sektoren? Den er jo nødvendig for at windows skal starte opp. I følge "reklamen" skal den klonede disken være "boot-bar" så jeg antok at den også kloner bootsektor? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Det er forskjell på bootbare CD/DVD-er og bootbare harddisker, uten at jeg er noen ekspert på verken det eller hvorvidt det aktuelle programmet faktisk kloner bootsektoren på harddisker. Men det er jo et tips å sjekke opp i i alle fall. Lenke til kommentar
OldDuke Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Siden det er skjult recovery på den, så har du sikkert brent ut recovery-platene og? Da kan du bare boote fra de og velge reparer. Hm, jeg har nok ikke brent noen plater - det gjøres fra Programvaren til Lenovo som ligger på maskinen eller? Kloner dette programmet også boot-sektoren? Den er jo nødvendig for at windows skal starte opp. I følge "reklamen" skal den klonede disken være "boot-bar" så jeg antok at den også kloner bootsektor? En klonet disk er en klonet disk! Skal være en nøyaktig kopi av den originale disken! Har du sjekket i bios om det er noen settinger der du kan forandre på? Lenke til kommentar
povenstad Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Siden det er skjult recovery på den, så har du sikkert brent ut recovery-platene og? Da kan du bare boote fra de og velge reparer. Hm, jeg har nok ikke brent noen plater - det gjøres fra Programvaren til Lenovo som ligger på maskinen eller? Kloner dette programmet også boot-sektoren? Den er jo nødvendig for at windows skal starte opp. I følge "reklamen" skal den klonede disken være "boot-bar" så jeg antok at den også kloner bootsektor? En klonet disk er en klonet disk! Skal være en nøyaktig kopi av den originale disken! Har du sjekket i bios om det er noen settinger der du kan forandre på? Eneste setting i BIOS jeg har funnet som kunne påvirke er boot-rekkefølge. Denne har jeg gått inn og satt riktig. Dersom jeg velger å lage boot-cd/dvd og deretter boote fra den med den nye disken i - vil ikke all informasjon på den da forsvinne? Er vel uansett best med en backup på et 3'dje "medium"? Lenke til kommentar
povenstad Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Har tatt en telefon til Lenovo og fått vite at jeg må bruke en recovery cd/dvd for å kunne bytte ut HD'en til en større. Dvs: putt inn ny HD og kjør recovery fra CD-en. Lenovo "antok" at det ikke var mulig å klone disken slik Acronis programvare er konstruert - uten at de hadde noen nærmere forklaring på problemet. Kanskje ligger det i BIOS i en eller annen setting som ikke er mulig å endre av bruker? Så fort jeg mottar cd fra Lenovo skal jeg i alle fall forsøke den metoden. Likevel er jeg meget interessert i om andre har liknende erfaringer med kloning av HD og booting av ny HD direkte. Lenke til kommentar
povenstad Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Problem solved! Endret 22. mars 2008 av povenstad Lenke til kommentar
Yupp Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Problem solved! Godt for deg. Kanskje noen ord om hvordan....... Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Problem solved! Godt for deg. Kanskje noen ord om hvordan....... Tipper platene kom i posten. Godt det ordnet seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå