Gå til innhold

LØST: Remote control på Linux Mint!


Anbefalte innlegg

Jeg driver å tester ulike Linux distroer via Vmware Server 1.0.4, men i motsetning til Windows installasjoner sliter jeg med å finne et program som jeg kan bruke til å kjøre "remote desktop" på Linux installasjonen.

 

Jeg er ute etter et program som fungerer som Remote Desktop på Windows, altså som lar meg se skrivebordet på Linux via min bærbare pc med Vista på.

 

Har søkt litt på google, men finner bare programmer som funker i Windows, men lar deg se skrivebordet fra Windows i Linux, jeg er ute etter det motsatte.

 

Hadde satt pris på alle tips og eventuelt instrukser om hvordan jeg setter det opp.

 

Fant en bruksanvisning på hvordan man kan gjøre det i KDE/Gnome, men ser ikke hvordan jeg kan få det til i Linux mint. ( http://www.novell.com/coolsolutions/feature/15315.html )

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk signaturen min. Personlig anbefaler jeg nomachine, men da må du ha ssh installert på linux.

 

Takker. Ble utolmodig og søkte mer. Fant ut det samme som du skriver. Har laget ett enkelt oppsett her: http://blog.myhken.com/?p=1078

 

Løsningen ble å aktivere Eksternt Skrivebord på Linux Mint, og bruke RealVNC Viewer til å se skrivebordet fra Windows maskinen min. :thumbup:

Men kan teste din løsning på en av de andre Linux distroene jeg har installert...

Lenke til kommentar
Sjekk signaturen min. Personlig anbefaler jeg nomachine, men da må du ha ssh installert på linux.

 

øøø, prøve å installere Nomachine nå, men skjønner ikke hvordan jeg skal få til oppsettet.

Har du en lett bruksanvisning på hvordan jeg setter opp programmer på Linux maskinen (har installert alle tre pakkene (DEB) og programmet funker på Linux maskinen) og hvordan jeg kobler meg opp fra Windows maskinen min.

Lenke til kommentar

Last ned og installer nomachine klient på MS maskinen(e), så starter du den og skriver inn IP eller domene, og login informasjon. Det er ikke verre. Men som sagt så trenger du ssh på linuxmaskinen, fra terminal:

sudo aptitude install ssh

Lenke til kommentar
Last ned og installer nomachine klient på MS maskinen(e), så starter du den og skriver inn IP eller domene, og login informasjon. Det er ikke verre. Men som sagt så trenger du ssh på linuxmaskinen, fra terminal:

sudo aptitude install ssh

 

Fikk installert ssh slik du beskrev. Lastet så ned Windows klienten. Men når jeg prøver å koble meg opp stopper den med denne feilmeldingen etter litt:

 

mint0203h.jpg

 

Logger meg på med hovedbrukeren min, men ikke med root.

 

Hva er feil og hvordan kan jeg løse det. I tillegg, kan jeg bruke dette programmet til å logge meg på Linux Mint, uten at jeg har skrevet inn brukernavn og passord og logget meg på selve PC-en?

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Jeg var faktisk ikke klar over at nomachine krevde KDE (selv bruker jeg KDE på alle mine linux maskiner). Du kan installere KDE på Linux Mint fra terminal med:

sudo aptitude install kubuntu-desktop

 

Den installasjonen stopper opp her, og jeg får ikke trykt på OK, og det er ingen andre valg....kan ikke avbryte, kan ikke fortsette, kan egentlig ingen ting, utenom å lese det som står der. Scroller ned, men får ikke trykket ok likevel...

 

mint0203i.jpg

Lenke til kommentar

Ta deg en tur over til www.kde-look.org, så kan du pynte KDE akkurat slik du vil ha den. Her har du et eksempel jeg satte opp på noen minutter:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10671473

 

Rettelse: Du kan sjekke om Nomachine støtter Gnome (som er standard desktop for Linux Mint). Bare start klienten, så trykker du på Configure, da ser du KDE som forvalgt midterst i vinduet men flere andre valg er mulig, blant annet Gnome. Beklager se n tilbakemelding, men jeg er avskåret fra det meste av teknologi denne uka. Skriver dette fra Norges høyeste internet cafe, Hovden på Oppdal ;)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...