Gå til innhold

Partibarometer mars 2008


Partibarometer mars 2008  

149 stemmer

  1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkeparti
      9
    • Det Norske Arbeiderparti
      20
    • Fremskrittspartiet
      41
    • Høyre
      21
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      3
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      7
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      6
    • Venstre
      28
    • Blankt
      7
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

    • Demokratene
      12
    • Det Liberale Folkeparti
      3
    • Det Norske Arbeiderparti
      14
    • Fremskrittspartiet
      47
    • Høyre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      8
    • Kristent Samlingsparti
      5
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      0
    • Sosialistisk Venstreparti
      38
    • Venstre
      0
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • AP, SV og SP
      10
    • AP og SV
      10
    • AP og SP
      3
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      1
    • Venstre, KRF og SP
      0
    • Venstre, KRF og Høyre
      5
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      17
    • Høyre og FRP
      46
    • Høyre, FRP og Venstre
      12
    • Høyre, FRP og KRF
      2
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      3
    • Ap og Høyre
      3
    • AP og Venstre
      17
    • Vet ikke/ingen formening
      8
    • Ingen av de nevnte
      10
  4. 4. Har du endret politisk ståsted siden januar?

    • Ja
      17
    • Nei
      119
    • Vet ikke/ingen formening
      13


Anbefalte innlegg

dotten: Det er helt klart at IQ og Intelligens ikke er det samme, men tror du ikke at IQ påvirker hvordan en person oppfører seg og forholder seg til verden rundt seg?

 

Jeg vil tro omgivelsene påvirker mange mange ganger mer. Det er en grunn til at journalister storst sett stemmer rød-grønt mens man innen forsvaret er mer sentrert rundt AP, Høyre og FRP. Man kan også se at kjønn spiller en rolle, ikke bare utdannelse og yrke. Foreldre spiller inn, om man er vokst opp som rik eller fattig spiller inn. Dette er alle faktorer som nok teller mer enn IQ i så måte. Jeg vil nå tro man finner folk som stemmer på alle partier innad i Mensa.

 

Og jeg tror ikke at høy IQ er synonymt med mennesker som oftere foretar riktige valg. Snarere tvert imot, da høy IQ av enkelte fungerer som en ypperlig unnskyldning til å innta en elitistisk holdning.

 

Erfaring er det jeg syntes er best pekepinn på hvor godt gjennomtenkt et standpunkt er. Studenter er i så måte værstingene, da de ofte mangler fullstendig ydmykhet til egen kunnskap. Det hjelper fint lite å lese seg til gode karakterer, man har generelt sett null innsikt i mye så lenge man ikke har erfart det selv. Men det finnes jo heldigvis mange unntak, faresignalet er der først når 25-åringen lever i illusjonen av å være allvitende.

 

Som 20-åring trodde jeg jeg visste det meste, som 29 åring så lærer jeg hver dag nye ting jeg ikke har peiling på. Det gjør at jeg lettere åpner ørene for å høre på en 50-åring kontra en 20-åring, selv om jeg streber etter å lytte til budskapet og ignorere budbringeren. Men det oppstår jo alltid tilfeller hvor man feiler og mister idealet litt av syne. Det som er fint med et forum, man har som oftest null peiling på hvem budbringeren er og man er ikke annet enn ignorant om man tror man kan skape seg et bilde utifra noen innlegg. Så da blir det lettere å fokusere på budskapet. Selv om man naturligvis ofte ser seg et bilde av en bruker, vel vitende om at man fort kan bomme grasalt der. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dotten: Jeg er forsåvidt enig i det meste du sier, men jeg mener at både IQ og Intelligens påvirker hvilke parti man stemmer på. Og joda, du sier at forskjellige yrkesgrupper stemmer forskjellig, klart gjør de det, men Det er også forskellig mengder over gjennomsnittet intelligente folk i forskjellige yrkesgrupper.

 

Og sier heller ikke at man bare kan ta "riktige" valg om man har mye intelligens og sier i alle fall ikke at man tar det "riktige" valget bare fordi man er intelligent.

 

 

 

Men selv om jeg blir glad av å se så mange stemmer til Venstre så er jeg litt nyskjerrig på hva folk her tror Venstre faktisk vil kunne oppnå i oppslutning til valget? Håper de får så mye som mulig og fortsetter å vokse :) Jeg tror norge trenger kraftigere innslag fra en liberal sentrumspolitikk. En som ikke er styrt av krf.. uff..

Lenke til kommentar

Men så er det slik at velgere flyter veldig fra det ene partiet til det andre. "Man må være dum for å stemme xxxx" kommentaren er da alltid like "artig". Går man fra AP til FRP, så tilbake til AP og så kanskje over til Venstre osv. Har man høy IQ den ene dagen og ikke den andre, er det det de mener? :wee:

 

Og jeg gjentar megselv, høy IQ er ikke nødvendigvis en positiv ting. Den betyr fint lite relatert til dette, vil jeg si. Jeg vil tro folk med høy IQ lettere blir overlegne og elitistiske. Så det er ikke nødvendigvis positivt å få deres stemme.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...