Gå til innhold

Partibarometer mars 2008

Partibarometer mars 2008  

149 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkeparti
      9
    • Det Norske Arbeiderparti
      20
    • Fremskrittspartiet
      41
    • Høyre
      21
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      3
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      7
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      6
    • Venstre
      28
    • Blankt
      7
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      12
    • Det Liberale Folkeparti
      3
    • Det Norske Arbeiderparti
      14
    • Fremskrittspartiet
      47
    • Høyre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      8
    • Kristent Samlingsparti
      5
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      0
    • Sosialistisk Venstreparti
      38
    • Venstre
      0
      5
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• AP, SV og SP
      10
    • AP og SV
      10
    • AP og SP
      3
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      1
    • Venstre, KRF og SP
      0
    • Venstre, KRF og Høyre
      5
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      17
    • Høyre og FRP
      46
    • Høyre, FRP og Venstre
      12
    • Høyre, FRP og KRF
      2
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      3
    • Ap og Høyre
      3
    • AP og Venstre
      17
      8
    • Ingen av de nevnte
      10
  4. 4. Har du endret politisk ståsted siden januar?

• Ja
      17
    • Nei
      119
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er det jo slik at personer med høy IQ generelt har lettere for, og ikke minst er mer interessert i, å tilegne seg kunnskap enn personer med lavere IQ. Når det er sagt tror jeg forskjellene mellom partiene i gjennomsnittlig velger-IQ er så små at det er feil å trekke noen slutninger ut fra dem.

Det er riktig, men interessen må likevel være til stede, og det er dessverre såpass få i Norge med genuin interesse av politikk at jeg tror ikke denne delen er stor nok til å gi et godt bilde av Iq'ens innvirkning.

Lenke til kommentar

Huff, er så vanskelig, er flere ting jeg liker og ikke liker med forskjellige partier...

Liker Venstres klimapolitikk, liker FRPs innvandringspolitikk, liker Høyres skattepolitikk... :p

Har ikke fulgt med på hvorfor Venstre ikke vil støtte en regjering der FRP er med, hvorfor vil de ikke gjøre det?

Lenke til kommentar
Huff, er så vanskelig, er flere ting jeg liker og ikke liker med forskjellige partier...

Liker Venstres klimapolitikk, liker FRPs innvandringspolitikk, liker Høyres skattepolitikk... :p

Har ikke fulgt med på hvorfor Venstre ikke vil støtte en regjering der FRP er med, hvorfor vil de ikke gjøre det?

De prøver å distansiere seg fra "ytterst" høyreside i håp om å kapre noen flere velgere.

Selv stemte jeg Venstre, mot SV, og kunne tenkt meg enten en Høyre og Venstre regjering, eller en AP og Venstre regjering, men sistnevnte er ikke særlig hyggelig med tanke på hvilke politiske fjes AP egentlig har å stille med.

Lenke til kommentar
Men er det noen spesiell grunn? At Venstre ikke vil være i regjering med FRP går jo mer utover Venstre selv...

Av samme grunn som at Rødt ikke vil gå i regjering med Frp; de er uenige om for mye. Frp er uspiselige for Sponheim, i alle fall sier han det selv.

Lenke til kommentar
Venstre er jo et parti som potensielt kan samarbeide med alle, med unntak av FRP og SV. Sponheim håper vel kanskje å komme på vippen, det gir mer makt. Husker jo hvordan KRF utnyttet den posisjonen i forrige regjering.

De har vel ikke akkurat så lyst til å gå i regjering med Rødt heller? :ermm:

Trodde de egentlig ikke ville sammarbeide med AP heller jeg? Helst vil de vel gå i regjering med Høyre og Krf?

Er det forresten umulig med en Høyre, Venstre og Frp regjering i 2009? Har de avslått helt at de kan sammarbeide? De hadde vel vunnet med ganske god margin om de gjorde det?

Lenke til kommentar
De har vel ikke akkurat så lyst til å gå i regjering med Rødt heller? :ermm:

Trodde de egentlig ikke ville sammarbeide med AP heller jeg? Helst vil de vel gå i regjering med Høyre og Krf?

Såfremt jeg har fått med meg er det mer aktuelt å samarbeide med AP enn med FRP. Skapte jo litt rabalder her i Bergen også ved å utelukke FRP, mens de ikke utelukket AP, før kommunevalget. Rødt anser jeg ikke som et nevneverdig parti i denne sammenheng, de er for små.

Spørsmålet er jo om Venstre havner på vippen. Tenk om man på en side har AP og SP og på den andre siden FRP og Høyre. Hvilken av de to alternativene ville Venstre gå for? Jeg ville tippe førstnevnte. Tror også det er en god del AP'ere som gjerne ser at SV byttes ut med Venstre i regjeringssamarbeidet.

Lenke til kommentar
Ok, tenkte heller at det ville være tre alternativer jeg. En side med AP og SV, en annen med Høyre, Krf og Venstre og en med Frp alene. Frp er jo like store som AP nå? De kan vel stille alene?

Det vil de nok neppe. FrP var veldig store i tiden etter valget og fikk mye oppmerksomhet. FrP virker også som det partiet som vinner mest når det går dårlig med AP. Men generelt er AP større enn FrP, men dette kan fort snu seg ved det faktiske stortingsvalget og det er jo tross alt det eneste valget som har noe betydning i rikspolitikken.

Det med AP og Venstre henger nok sammen med at Sponheim for ikke så lenge siden uttalte noe i den duren at de heller ville sitte i regjering med AP (evt støtte en AP regjering) fremfor å sitte i regjering med FrP.

Lenke til kommentar
Det med AP og Venstre henger nok sammen med at Sponheim for ikke så lenge siden uttalte noe i den duren at de heller ville sitte i regjering med AP (evt støtte en AP regjering) fremfor å sitte i regjering med FrP.

Venstre uten Sponheim kunne blitt dobbel så stor enn i dag, tipper jeg.

Lenke til kommentar

Venstre uten Sponheim kunne blitt dobbel så stor enn i dag, tipper jeg.

Sponheim er den mannen som bremser mest i forhold til et borgelig sammarbeid.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...