Gå til innhold

Partibarometer mars 2008

Partibarometer mars 2008  

149 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkeparti
      9
    • Det Norske Arbeiderparti
      20
    • Fremskrittspartiet
      41
    • Høyre
      21
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      3
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      7
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      6
    • Venstre
      28
    • Blankt
      7
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      12
    • Det Liberale Folkeparti
      3
    • Det Norske Arbeiderparti
      14
    • Fremskrittspartiet
      47
    • Høyre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      8
    • Kristent Samlingsparti
      5
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      0
    • Sosialistisk Venstreparti
      38
    • Venstre
      0
      5
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• AP, SV og SP
      10
    • AP og SV
      10
    • AP og SP
      3
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      1
    • Venstre, KRF og SP
      0
    • Venstre, KRF og Høyre
      5
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      17
    • Høyre og FRP
      46
    • Høyre, FRP og Venstre
      12
    • Høyre, FRP og KRF
      2
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      3
    • Ap og Høyre
      3
    • AP og Venstre
      17
      8
    • Ingen av de nevnte
      10
  4. 4. Har du endret politisk ståsted siden januar?

• Ja
      17
    • Nei
      119
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gamle folk i Spania må jo få lov å stemme de også. Tross alt brukt hele sitt arbeidsliv på å bidra til dette samfunnet og med den elendige eldreomsorgen man kan spore flere steder i vårt eget land så er det ikke rart man flytter et sted hvor man kan bruke pensjonen til å få bedre levevilkår. Er jo som AP-politikeren som sier han vil flytte tilbake til Pakistan fordi han der vil få råd til både tjenere og egen sykepleier, for pensjonen sin. Mens man til sammenligning kan ende opp med å dele rom med andre eldre her hjemme i Norge.

Om ikke annet så avlaster jo de eldre som flytter ut vårt egen eldreomsorg slik at det blir flere midler på de som blir igjen.

Nå er det lenge til jeg blir pensjonist og da er det ikke utenkelig at jeg flytter til et annet land om eldreomsorgen her til lands er under pari. Jeg vil helst ikke ende opp som en slag lagervare. Med tanke på at jeg når den tid kommer har brukt mye tid på bidra til dette landet så er det jo en selvfølge at jeg vil benytte min stemmerett. Så får tiden vise hvem jeg kommer til å stemme på.

Men ifølge media har vi vel allerede hatt verdens undergang innen den tid. Global oppvarming osv. Himmelen har falt ned.

Lenke til kommentar
Må si rynker litt på nesa når jeg så hva folk har stemt. Er det noen som vil være så grei å forklare hvorfor FRP får deres stemme?

Det som pleier å være populært med FRP, kontra AP, for unge menn (som jeg har inntrykk av):

De er for skille av stat og kirke

De er mot obligatorisk sidemål

De er for fritt skolevalg

De er for liberalisering av alkoholpolitikken

Motstander av kvotering

osv..

AP og Høyre blir (i mine øyne med rette) sett på som for konservative. Endel som ikke helt har fått med seg at religiøse står sterkt i partiet (evt. bryr de seg ikke særlig), samt at man har et alternativ i partiet Venstre. Men her inne ser det jo ut til at flere får øynene opp for sistnevnte parti.

I bunn og grunn ingen overaskelse i at FRP står sterkt hos unge menn. Det at FRP nok er det mestvoksende partiet de siste 10-20 år vitner om et parti som tiltaler unge (og som ser ut til å holde på en del av dem).

Jeg er selv 28 år og om jeg skulle velge mellom FRP og AP så hadde det blitt FRP, uten fnugg av tvil. AP blir for konservativt, for diskriminerende, samt at jeg har inntrykk av at endel politikere der er for arrogante og bedrevitende som er mer indoktrinert i rollen fremfor å ha hatt føttene festet i livet til folk flest.

Men når det er nevnt så er det faktorer som gjør FRP uaktuell for egen del. Innvandringspolitikk og den kristne innflytelsen er slike faktorer. Samt at de også har noen politikere jeg ikke har tillit til.

Lenke til kommentar
Hva med å flagge ut eldreomsorgen? Er jo full mulig både kostnads - og helsemessig. Jeg er helt seriøs.

Og hva med de eldre som ønsker å bo i landet? :)

De skal selvfølgelig få bo her. Men jeg tror mange eldre hadde valgt denne muligheten.

Lenke til kommentar

Venstre er skikkelig på frammarsj, ser det ut som! Men tragisk at det populistiske grilldresspartiet FrP har så mange tilhengere på et forum med tilsynelatende oppegående mennesker. Én ting skal de ha: De er partiet som har mest mot Islam og ser farene ved innvandring.

Jeg stemte Venstre, med AP/V som regjering. Etter min mening har Venstre mye å vinne på å skaffe seg en mer karismatisk, kommuniserende og folkelig leder enn Sponheim.

AP blir for konservativt, for diskriminerende, samt at jeg har inntrykk av at endel politikere der er for arrogante og bedrevitende som er mer indoktrinert i rollen fremfor å ha hatt føttene festet i livet til folk flest.

Men når det er nevnt så er det faktorer som gjør FRP uaktuell for egen del. Innvandringspolitikk og den kristne innflytelsen er slike faktorer. Samt at de også har noen politikere jeg ikke har tillit til.

Ja, AP er jo i grunn ganske konservative, så hva gjør de på den politiske venstresiden? Deler vi i Norge partiene inn på en annen måte enn andre steder? Den amerikanske skalaen har for eksempel to akser. I Norge går det tydeligvis kun langs én akse etter hvor mye innflytelse partiene mener at staten skal ha?

de yngste flokker ut til sidene for så å bevege seg innover seg i takt med at de blir eldre og mer reflekterte.

Word. For så å bevege seg ut på fløyene igjen de blir pensjonister og vil til spania.

Men KRF ønsker jo et skille som tilsier at de får all makt over kirken (staten ikke blander seg inn slik som i dag), men samtidig skal de beholde all økonomisk støtte.

Haha, kommer vel ikke som noen bombe! For noen idioter.

Endret av Audere
Lenke til kommentar

Rent personlig var jeg en "oppfostret" Ap-velger (og medlem) som beveget meg mer og mer til "høyre" etter fylte 20. Livserfaring gjør meg mer og mer liberal.

Det finnes ingen parti jeg finner verdig nok til å gi tillit. Tror jeg har for høye forventninger.

Inntelligens har for ordens skyld lite/ingenting å si når det kommer til hvilket parti man stemmer. De som innbiller seg at folk som stemmer annet enn seg selv er mindre smarte vil jeg hevde lever i ignoranse. Det er samfunnsposisjon, hvilken jobb man har, familiesituasjon osv som i større grad styrer dette. De som slår seg selv i brystet og tror de er så mye mer intelligent enn eksempelvis en "FRP'er" bør tenke over at selv blant nazistene fantes topp utdannede mennesker med en IQ på over 130...

Det er jo ikke slik at en som går fra AP til FRP med ett er blitt mindre intelligent. Tror man slikt så bør man komme seg ned fra sin høye hest :)

Lenke til kommentar

Frp og Høyre større enn regjeringen

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/06/529001.html

AP og SV blir mer og mer fundamentalistiske. Det virker som om feminister og kvinnegruppa Ottar har tatt makta i partiene - og spesielt over de tafatte mannfolkene i de to partiene.

Skandalen med Manuela viser at AP styres av et lukket nettverk fra Oslo Vest - som gir makt og jobber til gode venner og familiemedlemmer. Det er lenge lenge siden en arbeider satte sin fot i partiet.

Forrige uke fikk vi Mannsutvalget som feministisk og politisk korrekt skal gjøre norske menn til lydige damer i likestillingens hellige navn.

Siste utspill fra fundamentalistene er at norske menn skal straffeforfølges dersom de kjøper sex i utlandet, selv i land hvor dette er 100 % tillatt. Det neste blir vel at norske menn skal kjøre på høyre side i England.

Vettet er på vei ut av AP og SV - kast dem ut av Stortinget før det er for sent.

:!:

Lenke til kommentar
Rent personlig var jeg en "oppfostret" Ap-velger (og medlem) som beveget meg mer og mer til "høyre" etter fylte 20. Livserfaring gjør meg mer og mer liberal.

Det finnes ingen parti jeg finner verdig nok til å gi tillit. Tror jeg har for høye forventninger.

Inntelligens har for ordens skyld lite/ingenting å si når det kommer til hvilket parti man stemmer. De som innbiller seg at folk som stemmer annet enn seg selv er mindre smarte vil jeg hevde lever i ignoranse. Det er samfunnsposisjon, hvilken jobb man har, familiesituasjon osv som i større grad styrer dette. De som slår seg selv i brystet og tror de er så mye mer intelligent enn eksempelvis en "FRP'er" bør tenke over at selv blant nazistene fantes topp utdannede mennesker med en IQ på over 130...

Det er jo ikke slik at en som går fra AP til FRP med ett er blitt mindre intelligent. Tror man slikt så bør man komme seg ned fra sin høye hest :)

Nå gikk jo jeg andre veien,kan ikke si jeg føler meg mindre intelligent av den grunn.

Jer er helt enig å begynne å dra inn intelligens hos folk etter hvem de stemmer på blir bare for dumt, akkurat like dumt som dem som forfekter at kunn deres parti er det riktige og forsvarer alt de gjør, enhver person gjør feil,alle partier består av personer, ergo gjør alle partier feil .

Om vi innser det og ikke bare leter etter feil hos andre for så å poste disse for å "bevise" hor dumme alle andre er så hadde debatten vært hevet mange hakk .

Lenke til kommentar
Inntelligens har for ordens skyld lite/ingenting å si når det kommer til hvilket parti man stemmer.

Venstresidens velgere er mest intelligente, men det betyr ikke at det ikke finnes intelligente FrP-velgere også. Det er jo du et levende bevis på.

Man stemmer det som er til beste for seg. Hadde jeg hatt flere millioner ville jeg stemt på FrP jeg også. Hadde jeg vært lutfattig, ville jeg nok stemt SV. Som framtidig gründer (forhåpentligvis) stemmer jeg Venstre.

Lenke til kommentar
Inntelligens har for ordens skyld lite/ingenting å si når det kommer til hvilket parti man stemmer.

Venstresidens velgere er mest intelligente, men det betyr ikke at det ikke finnes intelligente FrP-velgere også. Det er jo du et levende bevis på.

Man stemmer det som er til beste for seg. Hadde jeg hatt flere millioner ville jeg stemt på FrP jeg også. Hadde jeg vært lutfattig, ville jeg nok stemt SV. Som framtidig gründer (forhåpentligvis) stemmer jeg Venstre.

Vel, ærlig talt så er det ytterst få som faktisk stemmer etter lommeboka.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer ikke FRP. Ei heller er det særlig sikkert at jeg er intelligent.

Ifølge måling har velgerne til Venstre høyest snitt når det kommer til IQ, om jeg husker rett. Ikke det at jeg legger for mye vekt i IQ, da det er en diskutabel målingsform.

Hadde jeg hatt flere millioner ville jeg stemt på FrP jeg også.

Med mindre du tenker på lottomillionærer så er det nok få millionærer som stemmer FRP. Måling gjort for noen år siden viste at nesten ingen næringslivstopper stemte FRP. De stemte for det meste AP og Høyre. Kjell Inge Røkke stemmer vel AP og Stein Erik Hagen stemmer Høyre, for å nevne noen eksempler. Jens Stoltenberg er født og oppvokst i en rik og veldig mektig familie, man ser jo hvor han endte opp. :)

FRP står sterkt blant pensjonister, trygdete og lavtlønte. Også blant LO sine medlemmer står partiet sterkt. Egentlig tar de velgere fra alle velgergrupper, med unntak av næringslivstopper (om da ikke dette har endret seg markant siden 1997).

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2002/10/30/352556.html

Av over 1500 samfunnstopper stemmer bare én prosent på Frp.

Man kan videre lese om at eliten i Norge er trygt sentrert rundt AP og Høyre.

Lenke til kommentar

Angående motsetninger i Fremskrittspartiets velgergruppe.

Pengeeliten roper på Siv og Frp-velgerne: Rike må betale mer skatt

Da er det kanskje vanskelig å unngå overskrifter som dette med jevne mellomrom.

:)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Dette hadde ikke noe med selve innlegget å gjøre, men...

Politikere og byråkrater er den nye overklassen i Norge. Det er en overklasse som vokser ved stadig flere toppbetalte politikere i kommuner og fylker. De lar folket svi, men lar seg selv gå fri.

– Carl I. Hagen, Norges best betalte politiker.

Sentralstyret plusset på 250 000 kroner og gjorde han til landets best betalte politiker.

Frp-kommuner betaler politikere mer

Vil gi stortingspolitikere ekstra-lønn

Lenke til kommentar

Det ble en stabil Høyre stemme for min del.

Ser helst at det blir en flertallsregjering med venstre, høyre og frp, selv om det dessverre virker umulig.

Angående iq og valg, så mener jeg det er helt irrelevant. Det som er mye viktigere er faktiske kunnskaper. Fra mitt ståsted kan det virke som om venstre siden, og da særlig sv'ere og rv'ere har lite forståelse for økonomi, miljø (i form av hvilke konsikvenser diverse tiltak faktisk har) og psykologi (hva som faktisk gjør mennesker lykkelige), men på en annen side er det generelle kunnskapsnivået i norge om politikk og konsikvenser ganske lavt og de fleste jeg kjenner som stemmer har ikke satt seg noe dypere inn i ett gitt partis program (noe som egentlig er et demokratisk problem). Hvis man tar det som utgangspunkt for hele befolkningen, noe jeg tror ikke er så hakkende galt, vil nok IQen til flertallet av befolkningen spille lite inn.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at personer med høy IQ generelt har lettere for, og ikke minst er mer interessert i, å tilegne seg kunnskap enn personer med lavere IQ. Når det er sagt tror jeg forskjellene mellom partiene i gjennomsnittlig velger-IQ er så små at det er feil å trekke noen slutninger ut fra dem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...