triise Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Min nye datamaskin har store start problemer. Når jeg skrur den på, så får jeg opp "Republic of Gamers" bildet med to valg muligheter (DEL og TAB). Trykker jeg på DEL, så får jeg opp meldingen "Entring Setup...." så fryser maskinen seg. Hvis jeg trykker på TAB, så får jeg opp BIOS POST Message, dvs hva slags CPU, hvor mye minne, Energy merket osv. Der får jeg to valg, F8 for Enter Boot Meny og DEL for SETUP. Hvis jeg velger et av valgene, så fryser maskinen seg. Dvs maskinen kommer ikke inn i Biosen eller maskinen går ikke videre etter BIOS POST message. Når jeg starter opp maskinene og trykker på TAB knappen mange ganger under oppstart, så kommer jeg til BIOS POST message bildet. Da får jeg også opp en linje som er uthevet. SLI_Ready Memory Detected - vh^=&=9F (Det siste står skrevet litt anderledes, men det er noen tegn som jeg har aldri sett før) Men så skjer det ingen ting mer. Jeg har fjernet alt av unødvendige komponenter, så jeg står igjen med bare hovedkort og skjermkort. Jeg har prøvd med alle fire RAM brikkene, tre, to og bare en brikke. Det har jeg prøvd i forskjellige slot, men med det samme problemet. Jeg har lest i forumet at man kan prøve å holde inne F1 under hele oppstarten, uten hell. Har bare tilkoblet mitt ps2 tastatur. Ved kontaktene så står det en LCD poster. På den skjermen så står det TEST MEM. Jeg sitter med et intrykk at det er noe feil med minne. Men det er rart hvis alle mine fire DDR2 brikker ikke fungerer. Enten så takler ikke hovedkortet mine OCZ brikker eller så er slotene på hovedkortet kanskje defekte, noe som jeg også finner rart. Hvis noen kan hjelpe meg, så hadde det vært kjempe fint. Jeg begynner å bli veldig frustret. Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz, 1333FSB Asus Striker Extreme, nForce-680i SLI Asus GeForce 8800Ultra 768MB Skjermkort 4 X OCZ Titanium XTC 2048MB DDR2 PC6400 KIT Hilsen en frustrert pc eier Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Mest sannsynlig at volten på ramen må stilles til 1.9v! Har selv lik HK, CPU og ram som deg og mine bios instillinger er følgende: AI Tuning: Manual Nvidia GPU Ex: Disabled LinkBoost: Disabled FSB - Memory Clock Mode: Unlinked FSB (QDR), Mhz: 1600 MEM (DDR), Mhz: 800 Vcore Voltage: 1.35 Memory Voltage: 1.9v 1.2v HT Voltage: 1.3v NB Core Voltage: 1.4v SB Core Voltage: AUTO CPU VTT Voltage: 1.4v DDRII Controller Ref Voltage: AUTO DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO tCL (CAS Latency): 4 tRCD: 4 tRP: 4 tRAS: 12 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Advance Memory Settings tRRD: AUTO tRC: AUTO tWR: AUTO tWTR: AUTO tREF: AUTO Async Latency: AUTO CPU Spread Spectrum: Disabled PCIE Spread Spectrum: Disabled MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled SATA Spread Spectrum: Disabled LDT Spread Spectrum: Disabled CPU Internal Thermal Control: Disabled Limit CPUID MaxVal: Disabled Enhanced C1 (C1E): Disabled Execute Disable Bit: Disabled Virtualization Technology: Disabled Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled LDT Frequency: 5x PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100 SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200 Endret 2. mars 2008 av Duqe Lenke til kommentar
triise Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Ok, men jeg klarer ikke å komme inn i BIOS menyen. Er det mulig å regulere spenningen inn på RAM brikkene uten å gå inn i BIOSen? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Nei det er ikke mulig og stille spenning på minne uten i bios. Bare 1 minnebrikk resett bios(clr_cmos) 1. Turn OFF the computer and unplug the power cord. 2. Move the jumper cap from pins 1-2 (default) to pins 2-3 to enable the CLRTC function. 3. Plug in the power cord. 4. Move the jumper cap from pins 2-3 to pins 1-2 (default). 5. Turn ON the computer. 6. Hold down the <DEL> key during the boot process. 7. Load Asus Profile if applicable and reboot. Har tatt opp dette mange ganger at når man har 680i må bios stilles riktig. Har tatt med et basic oppsett som fungerer for de fleste i my faq680i(signatur) Les også minneguiden for 4gb. Lagde den for mange hadde problemer 4gb. http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us Endret 2. mars 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
triise Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Takker så mye, men det hjalp ikke. Nå har jeg satt en RAM brikke i hver blue slot. Resatt clr CMOS uten hell, opplever det samme problemet. Lenke til kommentar
triise Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Jepppppp, da har jeg endelig funnet løsningen. Det har tatt litt tid, pga en liten reise, men nå fungerer maskinen. Problemet er at hovedkortet ikke klarer automatisk å gi ut 2,1 volt, som mine minnebrikker krever, selv om Memory voltage står til Auto i Biosen. Det jeg måtte gjøre var å skaffe meg en 1,8 volt brikke, så jeg klarte å komme med inn i biosen og skru opp spenningen til 2,1. Deretter ble det god stemning i stua Takk for all hjelpen, uten dere så hadde jeg ikke klart det, ehhh.... Litt skuffet over responsen, men faktisk en meget bra side Thomas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå