Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva koster det å kjøre bilen gjennom en vaskeautomat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjør den inn i en manuell vaskehall og spyl av bilen med varmt vann og såpe for 30 kr.

Bilen blir mye renere for en laaaangt billigere penge.

Maskinvask er for late mennesker som ikke skjønner at bilen faktisk ikke blir ren i en maskin.

Den bli ikke gullende ren i en manuell hall heller (hvis man bare skal spyle bilen) men den blir garantert renere. Dessuten så eliminerer man faren for vaskeriper.

Sist jeg tok en maskinvask var for ca. 2 mnd. siden. Gjorde dette grunnet dårlig tid og at det tross alt er en firmabil, som jeg selv ikke står økonomisk ansvarlig for.

Betalte faan røske meg 269 kr. for en Gullvask med voks hos Statoil.

Ikke ble den ren, og voksen som ble spylt på helt på slutten ble jo da lagt over møkka!

Latterlig!

Jeg har ikke ord for hvor elendige disse vaskemaskinene er! Helt fantastisk dårlig!

Lenke til kommentar

Enig med GigaFlow, synest ikkje desse maskinene gjer noko god jobb. Spesielt om det ligg litt asfaltrester og sånt nederst, det heng der etter ein vask. Såperester i dørkarmen og skiten blir hengande.

Det beste er manuell vask.

Lenke til kommentar

Uansett om du kjører den i maskinen eller tar den manuelt, spray på litt avfetting på nederste del (max opp til dørhåndtakene) og la det stå noen minutter før du spyler av. Da blir du kvitt mye av oljen og asfalten.

Lenke til kommentar

Asfaltrester får du jo heller ikke av i manuell vask, og ofte må det jo egen kjemi til for å få de bort om man vasker for hånd òg. Har heller ikke opplevd at såperester blir liggende. Dette spørs nok mye på vaskemaskinen. Her i Grenland har det vært en trend å oppgradere automatene i hvert fall.

Lenke til kommentar
Asfaltrester får du jo heller ikke av i manuell vask, og ofte må det jo egen kjemi til for å få de bort om man vasker for hånd òg. Har heller ikke opplevd at såperester blir liggende. Dette spørs nok mye på vaskemaskinen. Her i Grenland har det vært en trend å oppgradere automatene i hvert fall.

Jo, med avfetting og eventuelt sprit så får du av det meste. Klart det er ein del arbeid med sånt, så det er jo snakk om ein prioriteringssak. Med godt avfettingsmiddel, god såpe og vaskeklut får du det ganske bra. Rutene har ofte fett og drit på seg som ikkje kjem av så lett. Eg brukar vindaugsfiller med sprit i godt sollys for å få auge på og vaske vekk den slags.

Maskinvask er sjølvsagt betre enn ingen vask, men like godt som manuell er det ikkje.

Lenke til kommentar
Det var da voldsomt, GigaFlow. De gangene jeg har hatt biler gjennom en maskinvask har det ikke vært resultatet det har stått på, for jeg synes da bilen har blitt ren ...

Om bilen blir ren, kommer litt an på øyet som ser tror jeg...

Min mor hadde nok beundret resultatet i positiv rettning, men jeg hadde nok ikke gjort dette, da jeg er en del mer pirkete når det gjelder slikt.

Hvis bilen din KUN er støvete en sommerdag, kan den nok bli helt ren i en vaskeautomat. Men prisen man da betaler for å fjerne støvet er latterlig. Støvet fjerner du like lett og mer effektivt ved å slenge på 30 kr. på en selvvask.

En ting er vertfall helt sikkert:

Maskinvaskene fjerner IKKE asfaltrester og nupper som sitter i lakken!

Velger man da en såkalt Gullvask med voks, så blir voksen lagt over selve møkka.

Blir liksom litt som å spraye på seg parfyme istede for å dusje....

Lenke til kommentar
Klart det, men bilen blir ikke bedre om du kun spyler den av. Asfaltrester er ikke veldig lett å få av uansett, det må kontakt til.

Bilen blir renere når man kun spyler av. Av den enkle grunn:

Når man spyler for hånd, så kan man spyle mer på steder som er ekstra møkkete. Man kan også velge avfetting/varmtvann med såpe/avspyling om hverandre.

En vaskeautomat spyler en gang ferdig med det, og tar ikke hensyn til at du feks. har en flekk på døra eller lignende. Derfor så blir bilen renere ved manuell vask kontra børsteløs vask i en automat.

Ikke bare blir den litt renere... det koster nesten 1/10-del av prisen også.

Asfaltrester fjerner du uansett ikke ved å kun spyle. Da må det sef. håndmakt til.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Meguiar's sin vaskevott. Andre bruker vel "The Shmitt".

Fungerer bedre enn vanlig svamp, da den holder bedre på vann, samt suger til seg endel støv og småpartikler, så de ikke dras rundt og lager så mye vaskeriper.

Men, som moderatorer burde vi gå foran med et godt eksempel, og ta denne type snakk i Bilpleie-tråden. ^^

Slutt fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...