007CD Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Jeg har det problemet i Windows at skrivebeskyttelsen på visse mapper skrur seg på selv om jeg skrur den av. Hvis jeg skal laste ned en fil fra nettet for eksempel så kan jeg plutselig få en feilmelding om at den ikke kunne skrive til den mappen grunnet skrivebeskyttelse. Om jeg da skrur den av manuelt (Fjerner en firkant i mappens egenskaper) så funker det en stund til. Det kan gå alt fra 15 minutter til flere dager til dette problemet viser seg igjen, men det skjer. Har ikke noe spyware og Nod32 har ikke sagt ifra eller funnet noen virus, installasjonen av Windows er relativt fersk så jeg har ingen ide om hva som kan forårsake dette. Noen ideer? Lenke til kommentar
substeve Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hva er "visse mapper"? Er det mapper du har laget eller er det program/system mapper? Du kan selv sette rettigheter for hva SYSTEM kontoen har tilgang til under properties -> securities tabben (kan være litt farlig, husk at rettigheter som default arves nedover i mappestrukturen), men om du har XP Home er det mulig du må inn i safe mode for å gjøre det. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Dette gjelder alle typer mapper. Inklusive de jeg har laget selv og hvor jeg bare har arkivert filer slik som forskjellige mods til spill jeg har lastet ned for eksempel. Har ikke hatt problemer med system mappene, men da igjen det er sjelden jeg behøver å kopiere filer dit selv. Selv sitter jeg på XP Pro med Service Pack 2. Endret 3. mars 2008 av 007CD Lenke til kommentar
substeve Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Uansett, for Windows 2000 (som er det jeg har gjort dette under) så er dette stien: høyreklikker du på en folder og velger properties, også velger security tabben så får du opp en liste over hvilke kontoer som har tilgang der du er, og inkludert på lista vil jeg anta er SYSTEM kontoen. Under har du et felt for permissions, med en avansert knapp. Klikker du på avansert knappen og deretter på en ny knapp som heter View/Edit så har har du en liste over permissionstyper, inkludert Write Attributes og Write Extended Attributes. Du kan dermed nekte SYSTEM kontoen å endre dette på dine egen mapper (med "Deny"), men du skal være litt forsiktig med å endre SYSTEM kontoens adgang til ting. Mer her: http://support.microsoft.com/kb/308419 Der står det også litt om hvorfor du ikke får opp Security tabben i XP om du mangler denne. Og om du gjør dette og det fortsatt skjer er det et eller annet program som kjører under en annen konto, f.eks. din egen konto, som gjør disse endringene. Det kan du også fikse ved å trikse litt, f.eks. ved å lage en reserve administratorkonto. Bruk den til å fjerne adgangen til din vanlige bruker til å sette permissions, så er det bare å logge seg inn med din vanlige bruker igjen. Akkurat hvorfor det skjer har jeg ingen anelse om, dessverre. Endret 3. mars 2008 av substeve Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2008 Uansett, for Windows 2000 (som er det jeg har gjort dette under) så er dette stien: høyreklikker du på en folder og velger properties, også velger security tabben så får du opp en liste over hvilke kontoer som har tilgang der du er, og inkludert på lista vil jeg anta er SYSTEM kontoen. Under har du et felt for permissions, med en avansert knapp. Klikker du på avansert knappen og deretter på en ny knapp som heter View/Edit så har har du en liste over permissionstyper, inkludert Write Attributes og Write Extended Attributes. Du kan dermed nekte SYSTEM kontoen å endre dette på dine egen mapper (med "Deny"), men du skal være litt forsiktig med å endre SYSTEM kontoens adgang til ting. Mer her:http://support.microsoft.com/kb/308419 Der står det også litt om hvorfor du ikke får opp Security tabben i XP om du mangler denne. Og om du gjør dette og det fortsatt skjer er det et eller annet program som kjører under en annen konto, f.eks. din egen konto, som gjør disse endringene. Det kan du også fikse ved å trikse litt, f.eks. ved å lage en reserve administratorkonto. Bruk den til å fjerne adgangen til din vanlige bruker til å sette permissions, så er det bare å logge seg inn med din vanlige bruker igjen. Akkurat hvorfor det skjer har jeg ingen anelse om, dessverre. Takker for svar, jeg skal prøve det der... Har en admin konto liggende, den "admin" kontoen du lager passord til når du innstallerer Windows XP. Har samme problem på laptopen min også av en eller annen grunn, skal i allefall prøve dette og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå