Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke etter fjerning av støv fra cpu vifta!

Anbefalte innlegg

Hei. Pcn min slo seg av hele tida,

Ss jeg re installerte XP på nytt i dag. Begynte å spille litt og plutselig skrur pcn seg av igjen. Da tenker jeg at det kanskje er for mye støv.

Jeg tar av cpu vifta og blåser den ganske rein og rører ikke prossessoren i det hele tatt (Skrudde av på/av knappen først), setter vifta tilbake igjen og prøver å slå på pcn men det eneste som skjer er at vifter og alt lys går, så etter 5 sekunder slår pcn seg av.

Jeg har 24 pin connecta og bruker 4 pin fra strømforsyninga og rett til HK selv om det er 8 pin på Hovedkortet. Det har gått greit i 2 år helt til nå, veit ikke om det er derfor.

Tar jeg ut prossessoren og har i 4 pin så står pcn og går uten bilde, men har jeg i prossessoren og 4 pin så kommer bildet opp av P5n32 Sli deluxe i 2 sekunder hvis jeg er heldig, så slår den seg av.

JEg får ikke gjort noenting, Har prøvd å ta ut alle komponentene, bare ha i de nødvendige, resetta bios osv.

Hovedkortet er et Asus p5n32 sli deluxe

HJELP! :'(

Endret av NiccOz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis alt du gjorde var å ta av vifa og så sette den på har du nok vært borti en kabel et sted, eller du var borti viftesokkelen slik at cpuen kom "ut av posisjon". Ser at du har tatt ut cpuen senere, sikker på at den sitter ordentlig i og at du har husket låsehendelen? Er du også sikker på at cpu vifta går sikkelig rundt nå, har vært borti et tilfelle der pcen slo seg av fordi ikke cpu vifta klarte å spinne opp.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt hele pcn fra hverandre og til og med fulgt hovedkort manualen for å være sikker på at alt sitter som det skal.

Pcn funker kanskje i 10 minutter hvis den har stått av i 1 døgn så slår den seg av. Prøver jeg å slå den på igjen med en gang så slår den seg av igjen.

Når jeg tenker tilbake så skjedde dette også før jeg tok ut vifta, derfor bestemte jeg meg for å re installere XP på nytt også rense vifta. Og det er garantert ikke noe virus fordi pcn kan til og med slå seg av når jeg er i bios og noen ganger 2 sekunder etter jeg har trykket inn på knappen:P =/

Det må være en komponent som er ødelagt jeg bare vet ikke hvilken det er som jeg må bytte ut.

Jeg har prøvd å bare ha i det nødvendige. Det er ikke at PSU gir for lite strøm fordi jeg har en måler som går opp til 450W og pila går bare opp til ca 200-250 så det er ikke noe problem.BLir heller ikke for varmt, viftene funker som de skal. Og har hatt pcn i Over 2 år uten dette problemet.

Jeg har brukt lang tid for å teste ut alt mulig og lest hundrevis av forum, ingenting hjelper.

Endret av NiccOz
Lenke til kommentar

Høres jo aller mest ut som et overopphetingsproblem i og med at det skjedde rett etter rensing og av/på med viften.

Sjekk

- At viften har god kontakt

- At du ikke har glemt strømtilkoblingen til viften

Vet at dette er ganske basic, og utifra det du sier har du sikkert sjekket dette og vel så det, men det er altså det første som slår meg som sansynlig feilkilde, så jeg synes det var verdt å nevne.

Hvis ikek dette fungerer, og du er vandt med å montere i maskinen, så strip ned maskinene til sitt minimum. Dvs. kjør bare CPU+vite, HK, 1 stikke RAM og PSU (evt. skjermkort om det trengs, men selv uten det vil du jo kunne om den automatisk slår seg av). Da vil du ihvertfall utelukke så mange hardware og kompatabilitetsfeil som mulig. Dette er det jeg alltid gjør med alle "tøffe" feilsøkings-saker der jeg ikke finner svaret på enklere måter.

-Stigma

Lenke til kommentar
Høres jo aller mest ut som et overopphetingsproblem i og med at det skjedde rett etter rensing og av/på med viften.

Sjekk

- At viften har god kontakt

- At du ikke har glemt strømtilkoblingen til viften

Vet at dette er ganske basic, og utifra det du sier har du sikkert sjekket dette og vel så det, men det er altså det første som slår meg som sansynlig feilkilde, så jeg synes det var verdt å nevne.

Hvis ikek dette fungerer, og du er vandt med å montere i maskinen, så strip ned maskinene til sitt minimum. Dvs. kjør bare CPU+vite, HK, 1 stikke RAM og PSU (evt. skjermkort om det trengs, men selv uten det vil du jo kunne om den automatisk slår seg av). Da vil du ihvertfall utelukke så mange hardware og kompatabilitetsfeil som mulig. Dette er det jeg alltid gjør med alle "tøffe" feilsøkings-saker der jeg ikke finner svaret på enklere måter.

-Stigma

Har hatt i bare Psu, HK, 1 ram brikke, cpu og vifte.

Det samme skjer.

Men tror ikke jeg finner noen annen løsning på dette problemet. JEg må nok bytte ut en av delene, tror jeg låner pcn til en kompis og prøver å bytte ut 1 og 1 del av gangen for å finne ut hvilken som er "skada".

Lenke til kommentar

Veit at dette er veldig basic, men det kom ikke fram av det du skriver her om du har tatt på ny "kjølepasta" mellom prossesor og "kjøleblokka", det problemet fikk jeg en gang, så da var det bare å skaffe seg "kjølepasta" og ha på det så starta den opp igjen.

Håper det var til hjelp.

Lenke til kommentar
Veit at dette er veldig basic, men det kom ikke fram av det du skriver her om du har tatt på ny "kjølepasta" mellom prossesor og "kjøleblokka", det problemet fikk jeg en gang, så da var det bare å skaffe seg "kjølepasta" og ha på det så starta den opp igjen.

Håper det var til hjelp.

Har aldri kjøpt meg kjølepasta før. Pleier det å være et tynt lag på prossesoren når man kjøper den?

Jeg skrapte vekk noe som jeg trodde hadde smelta på prossessoren, er dette kjølepasta? :blush:

Lenke til kommentar

Det er meget sterkt annbefalt å ha kjølepasta på CPUen ja. Dette fremstår som regel som enten et grått eller hvit belegg med konsistens som litt tykk majones eller lignende.

Dette hjelper kontakten mellom kjøleren og CPU, og selv om det skjeldent fører til kritisk overoppheting dersom du ikke har kjølepasta på, så vil det føre til at temperaturene dine er mye mye høyere enn normalt.

Om du IKKE har påført kjølepasta/goop/termisk-pasta på nytt når remonsterte kjøleren så skal man ikke utelukke at dette har ført til overoppheting, og dette vil i så tilfelle kunne passe med symptomene du opplever.

Noen kjølere leveres med et lag kjølepasta allere påsmurt på undersidne ja. I så tilfelle trenger du ikek nødvendigvis å påføre det selv ved midnre du er perfeksjonist og vil bruke noe bedre pasta enn det som følger med.

Det er aldri kjølepasta ferdigpåført på en prosessor, men på en ny kjøler som sagt er det i mange tilfeller (det ser du i såfall lett).

I uansett tilfelle bør du alltid først rense både kjøler og CPU før du påfører ny pasta. isopropanol eller løsninger spesiellt beregnet for formålet er aller best å bruke. Unngå alle olje-baserte rensemiddel slik som whitespirit, da det vil legge igjen et oljelag som vil redusere overføringen av varmen ganske mye. Om du ikke har et ideelt rensemiddel så fungerer rødsprit ganske greit. Det er det beste rensemiddelet til dette bruket som også er tilgjengelig på din lokale bensistasjon for en billig penge.

Små tuber med kjølepasta før du på alle databutikker dersom du trenger det. Det er mange forskjellige merke å velge mellom, men forskjellene er egentlig små, så ved midnre du er perfeksjonist i forhold til temperatur på CPU så fungerer selv det biligste helt greit. Forskjellen er gjerne ikke mer enn 1-3 celcius mellom det kjipeste og det beste.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det er meget sterkt annbefalt å ha kjølepasta på CPUen ja. Dette fremstår som regel som enten et grått eller hvit belegg med konsistens som litt tykk majones eller lignende.

Dette hjelper kontakten mellom kjøleren og CPU, og selv om det skjeldent fører til kritisk overoppheting dersom du ikke har kjølepasta på, så vil det føre til at temperaturene dine er mye mye høyere enn normalt.

Om du IKKE har påført kjølepasta/goop/termisk-pasta på nytt når remonsterte kjøleren så skal man ikke utelukke at dette har ført til overoppheting, og dette vil i så tilfelle kunne passe med symptomene du opplever.

Noen kjølere leveres med et lag kjølepasta allere påsmurt på undersidne ja. I så tilfelle trenger du ikek nødvendigvis å påføre det selv ved midnre du er perfeksjonist og vil bruke noe bedre pasta enn det som følger med.

Det er aldri kjølepasta ferdigpåført på en prosessor, men på en ny kjøler som sagt er det i mange tilfeller (det ser du i såfall lett).

I uansett tilfelle bør du alltid først rense både kjøler og CPU før du påfører ny pasta. isopropanol eller løsninger spesiellt beregnet for formålet er aller best å bruke. Unngå alle olje-baserte rensemiddel slik som whitespirit, da det vil legge igjen et oljelag som vil redusere overføringen av varmen ganske mye. Om du ikke har et ideelt rensemiddel så fungerer rødsprit ganske greit. Det er det beste rensemiddelet til dette bruket som også er tilgjengelig på din lokale bensistasjon for en billig penge.

Små tuber med kjølepasta før du på alle databutikker dersom du trenger det. Det er mange forskjellige merke å velge mellom, men forskjellene er egentlig små, så ved midnre du er perfeksjonist i forhold til temperatur på CPU så fungerer selv det biligste helt greit. Forskjellen er gjerne ikke mer enn 1-3 celcius mellom det kjipeste og det beste.

-Stigma

Ok, takker for svar. Da prøver jeg å kjøpe meg kjølepasta som siste løsning.

Endret av NiccOz
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale at du leser en guide om hvordan du påfører termisk pasta.

Om du påfører pastaen feil eller har på for tykt med pasta, virker det mot sin hensikt.

Den er grei. Får man med en manual med pastaen, eller kan du gi meg en link?

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale at du leser en guide om hvordan du påfører termisk pasta.

Om du påfører pastaen feil eller har på for tykt med pasta, virker det mot sin hensikt.

Den er grei. Får man med en manual med pastaen, eller kan du gi meg en link?

Det kommer skjeldent med pastaen nei, her har du link:

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Det er litt som en kunstform hehe, men i ditt tilfelle skal du jo primært bare sjekke at du har den aller mest grunnleggende kontakten på plass, for dersom du faktisk overoppheter på en håndfull sekunder så må jo det være så og si null kontakt...

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...