the_masked_cow Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Jeg har lyst til å kjøpe 2x GeForce 9600GT. Spørsmål 1: Evga eller XFX? jeg har kikket litt rundt, og kommet frem til en av disse kombinasjonene: 2x EVGA GeForce 9600GT 512MB Superclocked 2x XFX GeForce 9600GT 650M 512MB eller 2x XFX GeForce 9600GT 700M Vennligst svar med tanke på pris og ytelse Spørsmål 2: Det vil vel bli mer lønnsomt å kjøpe en av kombinasjonene ovenfor istedenfor et XFX GeForce 8800GTS 678M Spørsmål 3: Det står PCI-Express 2.0 på alle kortene som er nevnt ovenfor. Vil disse passe på hovedkortet mitt? Asus P5N32-SLI SE Deluxe siden jeg kjøpte dette for ca 1 år siden. spørsmål 4: har en 580W strømforsyning. Vil dette være tilstrekkelig? Her er min pc: hovedkort ram (slapp av skal kanskje bytte disse mot disse haddisk prosessor skjermkort strømforsyning Kom med anbefalninger osv Endret 2. mars 2008 av the_masked_cow Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 XDX sin 9600GT 700M er desidert høyeste klokket, og ikke så altfor dyr i forhold til original pris. Med andre ord et ganske bra kjøp. Spm 2: Ja, helt klart. Men nå gir jo det 8800GTS kortet du linket til veldig dårlig pris/ytelse fra før av... Spm 3: Det står PCI-Express 2.0 på alle kortene som er nevnt ovenfor. Vil disse passe på hovedkortet mitt? Asus P5N32-SLI SE Deluxe siden jeg kjøpte dette for ca 1 år siden. Pci-e 1.1 og Pci-e 2.0 er kompatible og PCI-e 2.0 skjermkort fungerer utmerket uten ytelsetap med ditt hovedkort. Spm 4: Kommer litt ann på spesifikasjonene, men i ditt tilfelle, ja. Av anbefalninger så ville jeg faktisk heller vurdert to 8800GT som ligger i ca samme prisklasse som du ser etter. 8800GT yter noe bedre en 9600GT og kan derfor vise seg å være et bedre kjøp. Her kan du finne et vanlig 8800GT: https://prisguiden.no/product.php?productId=83701 (kjøp to slike og du vil få meget god ytelse) Og om du ikke har planer om å overklokke, og har råd, så kan denne overklokkede 8800GT'en være et godt kjøp: https://prisguiden.no/product.php?productId=83805 her har du en god sammenligning, der du kan se på 9600GT VS 8800GT og 9600GT i SLI. http://www.guru3d.com/article/Videocards/504/10 Som du ser, så yter 8800GT et hakk bedre enn selv et overklokket 9600GT. (og hvis du sammenligner mot et overklokket 8800GT vil forskjellen være enda større) Lenke til kommentar
the_masked_cow Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Takk for raskt svar Jeg fikk noe å tenke på nå lurer på om jeg skal gå for 2x XFX GeForce 8800 GT 512 MB En ting jeg alltid har lurt på: Vil ytelsen bli dobblet ved sli? eller vil den være litt under dobbelt? Lenke til kommentar
LilleWIlli Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei Folks! Jeg har kjøpt akkurat samme skjermkort og har XFX. Men jeg har et annet problem.. Etter jeg har satt inn skjermkortet(med dobbel utgang) og satt inn en ledning (tror det er PCI express 6-pin) og skjermene er koblet til jeg skal altså kjøre to samtidig. Ja etter jeg hasr koblet til alt og skrur på dtamaskinen og setter inn CD-en for å instalere så kjæsjer PC-en. Det skjer hver gang jeg setter inn CD-en så kjræsjer PC-en. Jeg har instalert et tråløst tastatur og mus pluss skjerm nr 2 så det er ikke noe i veien med CD greia. Hva er problemet og kan noen hjelpe meg? PS: hvis dere ikke skjønte noe som jeg skrev bare spør, kan forklare ^^ Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Hei Folks! Jeg har kjøpt akkurat samme skjermkort og har XFX. Men jeg har et annet problem.. Etter jeg har satt inn skjermkortet(med dobbel utgang) og satt inn en ledning (tror det er PCI express 6-pin) og skjermene er koblet til jeg skal altså kjøre to samtidig. Ja etter jeg hasr koblet til alt og skrur på dtamaskinen og setter inn CD-en for å instalere så kjæsjer PC-en. Det skjer hver gang jeg setter inn CD-en så kjræsjer PC-en. Jeg har instalert et tråløst tastatur og mus pluss skjerm nr 2 så det er ikke noe i veien med CD greia. Hva er problemet og kan noen hjelpe meg? PS: hvis dere ikke skjønte noe som jeg skrev bare spør, kan forklare ^^ Hei, jeg skjønte lite av hva du skrev her.. Men: A) Har du en sli-bro på hovedkortet ditt? Dvs. en sånn som du må snu? Har du snudd denne, om du har? B) Gå inn i BIOS og slå på sli broadcast til auto (gir bedre ytelse) C) Du må huske å koble til strøm på skjermkortene og koble i begge delene av Y'en (flere ledere => mindre spenningstap). D) Om du har en vanlig "diskstrøm" kontakt ca. ved første pci-e, så må du koble strøm på denne også, v/ SLI bruk (ellers får du for lite spenning). Da er det fysiske unnagjort, utenom det å koble den fysiske SLI broen mellom kortene. Når den er koblet, så kan du feks. ta ned driver fra www.nvidia.com Jeg ville ikke brukt bundled driver... --- Om det fremdeles kræsjer, så kan du prøve: Endre LDT Frequency til 4 (står vel på 5), har lest om flere som har løst kræsj med dette. Endret 2. mars 2008 av DaButcher Lenke til kommentar
the_masked_cow Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Bare to kjappe spørsmål til: 1:Tror dere det vil være lurt å legge penger i 2x skjermkort, fa jeg kanskje heller kunne ha kjøpt ny prosessor for pengene? hva vil dere anbefale? 2: Det virker som amentio har de billigste kortene. hva er egentlig forskjellen på disse to? 1 2 Endret 2. mars 2008 av the_masked_cow Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Bare to kjappe spørsmål til:1:Tror dere det vil være lurt å legge penger i 2x skjermkort, fa jeg kanskje heller kunne ha kjøpt ny prosessor for pengene? hva vil dere anbefale? 2: Det virker som amentio har de billigste kortene. hva er egentlig forskjellen på disse to? 1 2 Det er samme kortet, utenom at den dyreste av de to er b-vare (aka. demo modell / solgt før). Ikke tro at høyere pris = bedre, her er det faktisk motsatt Årsaken er nok at den ble b-vare når 8800gt var dyrere (type 1700kr+-) og de har glemt å endre prisen på den. Kjøp deg to stk 8800gt du.. fan så billige de var nå da kjøpte meg nettop 2 x 8800gts 512.. hehe.. ps. må ha en del cpu for å utnytte dette!! feks e8400 (1575kr ca, 45nm, dualcore, 3ghz). Den clocker fint fint og yter rimelig bra for de fleste. Lenke til kommentar
the_masked_cow Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) denne vil passe på hovedkortet mitt ja? Hva er forskjellen på disse to? amentio komplett det er jo sånn enorm prisforskjell på disse to sidene, så jeg begynner å lure på om disse har de samme spesifikasjonene. da jeg legger sammen de delene jeg skal handle på begge sidene, kommer jeg frem til at jeg vil spare 1000kr på å kjøpe hos amentio. Er dette god butikk for dem eller? Endret 2. mars 2008 av the_masked_cow Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 denne vil passe på hovedkortet mitt ja? Hva er forskjellen på disse to? amentio komplett det er jo sånn enorm prisforskjell på disse to sidene, så jeg begynner å lure på om disse har de samme spesifikasjonene. da jeg legger sammen de delene jeg skal handle på begge sidene, kommer jeg frem til at jeg vil spare 1000kr på å kjøpe hos amentio. Er dette god butikk for dem eller? 1. Nei, E8400 passer ikke til ditt hovedkort. En ny prosessor kan nok være lurt, men ikke noe veldig krav. Du har jo absolutt en dugbar prosessor fra før av. Ville kanskje kjøpt 2stk 8800GT i SLI, og så snere skaffet meg ny CPU. 2. Av prosessorer som du får tak i så finnes det kun en som jeg kan anbefale til deg: https://prisguiden.no/product.php?productId=59739 (Q6600 er den prosessoren som faktisk ikke har blitt direkte erstattet og er dermed ikke overpriset som mange andre 1066MHz buss prosessorene) Et meget godt kjøp.Selv om jeg ville tro du merket større forskjellen med 2stk 8800GT, så ville tatt dette i annen rekke i værste fall. Komplett kan være svært dyre på mange ting, mens Amentio er et av de billigste. Kanskje ikke den mest pålitelige, men den skal visstnok duge. (selv har jeg aldri handlet der) Og ja, det er samme produktene. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) denne vil passe på hovedkortet mitt ja? Hva er forskjellen på disse to? amentio komplett det er jo sånn enorm prisforskjell på disse to sidene, så jeg begynner å lure på om disse har de samme spesifikasjonene. da jeg legger sammen de delene jeg skal handle på begge sidene, kommer jeg frem til at jeg vil spare 1000kr på å kjøpe hos amentio. Er dette god butikk for dem eller? 1. Nei, E8400 passer ikke til ditt hovedkort. En ny prosessor kan nok være lurt, men ikke noe veldig krav. Du har jo absolutt en dugbar prosessor fra før av. Ville kanskje kjøpt 2stk 8800GT i SLI, og så snere skaffet meg ny CPU. 2. Av prosessorer som du får tak i så finnes det kun en som jeg kan anbefale til deg: https://prisguiden.no/product.php?productId=59739 (Q6600 er den prosessoren som faktisk ikke har blitt direkte erstattet og er dermed ikke overpriset som mange andre 1066MHz buss prosessorene) Et meget godt kjøp.Selv om jeg ville tro du merket større forskjellen med 2stk 8800GT, så ville tatt dette i annen rekke i værste fall. Komplett kan være svært dyre på mange ting, mens Amentio er et av de billigste. Kanskje ikke den mest pålitelige, men den skal visstnok duge. (selv har jeg aldri handlet der) Og ja, det er samme produktene. Har du sjekket på Asus sine sider? Det er flere 650i hk som støtter 45nm... (etter biosoppdatering) EDIT: Ser da ut som den har støtte?? http://event.asus.com/mb/45nm/ Må nok som sagt flashe til nyeste bios, med nåværende cpu, før du kan utnytte 1333fsb. ps. er ikke sikkert den tar 45nm quadcores... Endret 2. mars 2008 av DaButcher Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Har du sjekket på Asus sine sider?Det er flere 650i hk som støtter 45nm... (etter biosoppdatering) EDIT: Ser da ut som den har støtte?? http://event.asus.com/mb/45nm/ Må nok som sagt flashe til nyeste bios, med nåværende cpu, før du kan utnytte 1333fsb. ps. er ikke sikkert den tar 45nm quadcores... Nei, jeg har ikke sjekket på Asus sine sider av den enkle grunn av at det hovedkortet som trådstarter har er altfor gammelt til å støtte 45nm prosessorer. Det støtter heller ikke 1333MHz FSB prosessorer, som E6850, E6750 osv.. 650i hovedkort er to generasjoner nyere, og selv ikke disse har særlig god støtte. Det er snakk om Nforce4 hovedkort, og disse har som sagt ikke støtte for 1333MHz FSB. Med andre ord: Asus har aldri lovet noen 45nm støtte på disse hovedkortene, noe de gjorde på 650i/680i. Edit: Som du selv ser i den lista, så står ingen Nforce 5xx kort, eller Nforce 4 hovedkort oppført. Endret 2. mars 2008 av andrull Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Har du sjekket på Asus sine sider?Det er flere 650i hk som støtter 45nm... (etter biosoppdatering) EDIT: Ser da ut som den har støtte?? http://event.asus.com/mb/45nm/ Må nok som sagt flashe til nyeste bios, med nåværende cpu, før du kan utnytte 1333fsb. ps. er ikke sikkert den tar 45nm quadcores... Nei, jeg har ikke sjekket på Asus sine sider av den enkle grunn av at det hovedkortet som trådstarter har er altfor gammelt til å støtte 45nm prosessorer. Det støtter heller ikke 1333MHz FSB prosessorer, som E6850, E6750 osv.. 650i hovedkort er to generasjoner nyere, og selv ikke disse har særlig god støtte. Det er snakk om Nforce4 hovedkort, og disse har som sagt ikke støtte for 1333MHz FSB. Med andre ord: Asus har aldri lovet noen 45nm støtte på disse hovedkortene, noe de gjorde på 650i/680i. Edit: Som du selv ser i den lista, så står ingen Nforce 5xx kort, eller Nforce 4 hovedkort oppført. Se her da: P5N32-E SLI PLUS | NVIDIA Dual X16 SLI(C55) | 1333 v ref: http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&...amp;modelmenu=1 er det ikke det kortet han har? EDIT: nei, du har nok rett ja.. asus og de merkelige navnmodellene sine :O Endret 2. mars 2008 av DaButcher Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Ser du nærmere så står det nok en -E på det kortet du linket til. (helt kalrt lett å overse noe slikt, men det betyr ikke at det er nesten samme hovedkort) Spesifikasjonene, utseendet er også helt annderledes. (noe som kanskje ikke akkurat er så overraskende, da kortet er to generasjoner nyere) Endret 2. mars 2008 av andrull Lenke til kommentar
the_masked_cow Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 Hvis jeg forstod dette riktig, så vil aldri hovedkortet mitt funke med en E8400. Så etter det andrull sier bør jeg legge i en Q6600 om jeg skal ha ny prosessor? Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hvis jeg forstod dette riktig, så vil aldri hovedkortet mitt funke med en E8400. Så etter det andrull sier bør jeg legge i en Q6600 om jeg skal ha ny prosessor? ja, med mindre du vil kjøpe nytt hk også. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Hvis jeg forstod dette riktig, så vil aldri hovedkortet mitt funke med en E8400. Så etter det andrull sier bør jeg legge i en Q6600 om jeg skal ha ny prosessor? Stemmer. Egentlig ville jeg vel også valgt en Q6600 fremfor en E8400 uansett, med tanke på at Q6600 er en firekjerne, og E8400 en dobbelkjerne. (noe som også førte til at det ble en Q6600 på meg. ) Men akkurat den diskusjonen finner du i mange andre tråder. Og ettersom trådstarter ikke har hovedkort som støtter dette, så ser jeg ivhertfall ingen grunn til å vurdere E8400. Endret 2. mars 2008 av andrull Lenke til kommentar
sageman Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 har SLI mye for seg når oppløsningen er 1680x1050, eller er det først ved høyere oppløsninger det kommer til sin rett? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Kommer litt ann på spillet, men i 1680x1050 og litt AA så har det nok en del for seg ja. Men som sagt så kommer det en del ann på spillet. Å ha FOR høye oppløsninger og AA har også sine negative sider, ved at minnebåndbredden og og minnemengden ikke strekker til. Lenke til kommentar
Uncas Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 lurer på hvordan det du foreslår yter i forhold til den dere 9800GX2 som kommer ut snart Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 9800GX2 består kun av to litt nedklokkede 8800GTS 512 i SLI, og yter derfor tilsvarende. Med andre ord yter 9800GX2 et lite hakk be bedre enn to 8800GT i SLI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå