thomsi1607 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Den norske militære nærkampen er bygget på Krav Maga. Hvor store forskjellene er vet jeg ikke, men de er ikke store. Nice! Da burde jeg klare meg på den fronten hvertfall Da foreslår jeg at du driver med litt kursing utenom tjeneste for oss som ikke har så mye erfaring med Krav Maga og andre nærkampssporter Og selvfølgelig tar du betalt Jeg for min del satser på å komme inn i PBN i 2010. Da enten i en av stormeskvadronene eller kavesk. Håper på å høre litt fra deg thomsi når du er inne, om du trives og hva man eventuelt burde tenke på i forkant angående tjensten. Men det står det jo veldig mye av fra før både på mil og her. Med en så aktiv tjeneste kan jeg ikke love at jeg kommer til å være så veldig aktiv her, men skal absolutt prøve å svare på spørsmål du kommer med! Jeg kan jo svare litt på hva du kan gjøre i forkant av tjenesten nå. Det er kanskje litt tidlig enda å sette inn det skikkelige støtet når det gjelder trening (det kan du vente med til jan/feb, etter du har spist litt ribbe og slikt i jula ), men det du kan gjøre nå er å bli litt vant med naturen. Ta med deg sekk, kart og kompass og gå deg noen turer (over flere dager). Trenger ikke å ha 20 kilo i sekken og ta det som en treningstur, men heller en type tilvenningstur. Slå opp telt, lag deg bål. Selv syns jeg de roligste stundene er når man hører gnistene fra bålet og vet at man bare kan krype rett i soveposen etter en lang dag. Ta med deg en kompis ut, foreldrene dine om de har lyst til å være i naturen, eller en søt jente Skal du ha med sistnevnte er det litt viktig at du kan essensielle ting som å tenne bål, fyre primus, lage mat, sette opp telt, varme opp soveposen hennes før du kryper inni din kalde osv osv, så kan være greit å ta ett par turer før du tar med jenta! Ikke at du skal varme opp soveposen til kompisen, det blir bare unaturlig Hehe det kan jeg vettu! Men bare for deg thomsi Høres bra ut! Jeg gleder meg Skal du inn på onsdag eller torsdag? Endret 9. oktober 2008 av thomsi1607 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 AndersC: Det heter eskadron. Ingen V der i gården. Og for guds skyld, ikke skvadron Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Herrbrun: Der var det en liten glipp ja Takk for råd thomsi. Jeg har tenkt til å vente før jeg virkelig begynner treninga. Når det gjelder bruk av kart og kompass burde det gå rimelig greit, siden jeg løper en del orientering både i kjent og ukjent terreng. Men det å ta seg noen turer med telt og tilegne seg forskjellige kunnskaper rundt det, skal jeg passe på å få gjort. Har en kompis som har ganske god peiling på sånt, så da får jeg bli med han på noen turer Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Høres bra ut! Jeg gleder meg Skal du inn på onsdag eller torsdag? Jeg skal ut på onsdagen jeg. De fleste her skal vel ut torsdagen så vidt jeg har sett. Du da? Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Høres bra ut! Jeg gleder meg Skal du inn på onsdag eller torsdag? Jeg skal ut på onsdagen jeg. De fleste her skal vel ut torsdagen så vidt jeg har sett. Du da? Åja.. fått inntrykk av at de fleste skal inn på onsdagen jeg da Jeg skal møte opp før 08:30 på onsdag. Vurderer å møte litt folk på tirsdag kveld og overnatte på sessvollmoen. Selvom vi helt sikkert kommer til å bruke natta til å prate dritt og være pissnærvøse (les: null søvn) så er det mer fristende enn å stå opp grytidlig onsdag morgen. Lenke til kommentar
pansergutt Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 hei! jeg skal inn i panser i januar. og jeg lurte på hva som er den hardeste eskadronen? er det esk 3eller4?har også hørt at kavaleri er ganske hardt. grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg vurderer å søke på spesial jeger utdanning etter førstegangstjenesten Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Skal du søker spesjeger, er det kavesk du må gå for. De er harde på hver sin måte, men det er i kavesk du får mest marsjing med sekk og hating i teig. Lenke til kommentar
cantwo Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Kan noen si meg hva som står på innkallingen. Jeg skal inn på onsdag 7 januar, men den lappen forsvant på kontoret etter å ha levert svarslippen til sjefen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Ring dem og be om en ny. Du kan komme til å trenge den. Lenke til kommentar
cantwo Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Ring dem og be om en ny. Du kan komme til å trenge den. Ja, tenkte meg egentlig det. Får ta en telefon i morgen da. Lenke til kommentar
pansergutt Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Skal du søker spesjeger, er det kavesk du må gå for. De er harde på hver sin måte, men det er i kavesk du får mest marsjing med sekk og hating i teig. okay takk for svar..men hvis jeg finner ut under førstegangs tjenesten at jeg ikke vil bli spesialjeger men heller vil ut i int.ops.hvordan er mulighetene for det hvis jeg går for kavesk?sånn jeg har skjønt det så er det storm man bør velge hvis man skal "ut i verden" Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Kavesk har ved flere anledninger stått som hovedleverandør til Afghanistan, og det er med en drøss med oppklarningssoldater på hver eneste utenlandsmisjon. Det du lærer i kavesk er minst like relevant for det oppdraget som løses i Afghanistan per i dag, som det du lærer i storm. Du vil ikke få opplæring på tyngre våpen (muligens MG i pansret oppklarning), og det er en del mindre offensiv strid, og det er litt mindre trening på typisk offensiv strid, men du vil i kavesk få en svært grundig opplæring i alt du trenger for å dra til utlandet, og vel så det. For å si det sånn, om samme personen (med samme holdninger og personlige egenskaper) er i storm og i kavesk, vil han få (eller ikke få) mulighet til å skrive kontrakt for utenlandstjeneste uavhengig av hvilken av de to eskadronene han har vært i. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Kavesk har ved flere anledninger stått som hovedleverandør til Afghanistan, og det er med en drøss med oppklarningssoldater på hver eneste utenlandsmisjon. Det du lærer i kavesk er minst like relevant for det oppdraget som løses i Afghanistan per i dag, som det du lærer i storm. Du vil ikke få opplæring på tyngre våpen (muligens MG i pansret oppklarning), og det er en del mindre offensiv strid, og det er litt mindre trening på typisk offensiv strid, men du vil i kavesk få en svært grundig opplæring i alt du trenger for å dra til utlandet, og vel så det. For å si det sånn, om samme personen (med samme holdninger og personlige egenskaper) er i storm og i kavesk, vil han få (eller ikke få) mulighet til å skrive kontrakt for utenlandstjeneste uavhengig av hvilken av de to eskadronene han har vært i. Hvor har du det at Kavesk har ved flere annledninger stått som hovedleverandør? Etter det jeg kjenner til så har alltid Esk3 eller Esk 4 stått som hovedleverandør, så har de hadde med folk fra andre "støtteenheter". Men som du sier. Absolutt ingen hindring å komme seg ut til IntOps om man er i kavesk. Ville kanskje også sett på det som en fordel å ha vært i IntOps før man drar til spesjegeropptak. Mye viktig erfaring man sitter igjen med etter endt utenlandsmisjon. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Fra mil.no. Noen av oss er ikke så grusomt preget av propagandaen fra stormerne som du er, vet du. http://www.mil.no/fol/afg/start/styrken/ Kavalerieskadronen er heller ikke et "støtteelement" for storm i noen større grad enn storm er støttelement for esk2 sine stridsvogner. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Fra mil.no. Noen av oss er ikke så grusomt preget av propagandaen fra stormerne som du er, vet du. http://www.mil.no/fol/afg/start/styrken/ Kavalerieskadronen er heller ikke et "støtteelement" for storm i noen større grad enn storm er støttelement for esk2 sine stridsvogner. Jeg er på ingen måte preget grusomt av propagandaen fra stormerne så er det sagt! Når PBN har stilt kontigenter de siste årene er det vel storm som har sendt flest personell? Og ja.. Fult klar over det med støtteelement, men f eks når esk 4 hadde kontigenten så reiste jo blant annet skarpskyttere fra kavesk ut med esk4 merket på skulderen. Vil jo da kalle disse støtteelementer, selv om jeg syns det er ett litt negativt ladet ord. Vi har bruk for alle i en utenlandskontigent. Om det er ingeniører, samband, medic, skarpskyttere, MG, PV eller de propaganda pregede stormerne Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Hva med å lese artikkelen jeg sendte? Den gjengen som patruljerte gatene i Kabul for noen år siden (hovedelementet Norge stilte da, var vel i 2003-2004) reiste under kaveskmerket. Edit: Og kavesk er den eskadronen i PBN så vel som 2BN som tilpasses mest til utenlandstjeneste per i dag. Stormerne har sitt opplegg de driver med, som for all del er utrolig kult, men Storm er kjent for å være de mest offensive avdelingene Norge har og har hatt, både i evne så vel som "spirit", og det er ikke nødvendigvis det som trengs til de bidragene Norge stiller med i utlandet. Det som drives med i utlandet er patruljevirksomhet, patruljevirksomhet og atter mer patruljevirksomhet (den militære delen, de norske styrkene driver jo også med veldig mye typisk "sivilt" arbeid), offensive operasjoner er det veldig lite av, og det blir definitivt ikke mer av det nå som Tyskland har overtatt QRFen. Kavesk i 2BN reiser sannsynligvis ut 2010, så du skal ikke se bort fra at kavesk i PBN reiser ut i nærmeste framtid. Endret 23. oktober 2008 av Herrbrun Lenke til kommentar
pansergutt Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Kavesk har ved flere anledninger stått som hovedleverandør til Afghanistan, og det er med en drøss med oppklarningssoldater på hver eneste utenlandsmisjon. Det du lærer i kavesk er minst like relevant for det oppdraget som løses i Afghanistan per i dag, som det du lærer i storm. Du vil ikke få opplæring på tyngre våpen (muligens MG i pansret oppklarning), og det er en del mindre offensiv strid, og det er litt mindre trening på typisk offensiv strid, men du vil i kavesk få en svært grundig opplæring i alt du trenger for å dra til utlandet, og vel så det. For å si det sånn, om samme personen (med samme holdninger og personlige egenskaper) er i storm og i kavesk, vil han få (eller ikke få) mulighet til å skrive kontrakt for utenlandstjeneste uavhengig av hvilken av de to eskadronene han har vært i. det var bra.. hvor hardt ken jeg forvente at kavesk er iforhold til spesialjeger? noen som har eksempler på harde øvelser i kavesk? mvh pg Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Kavesk vil ikke være i nærheten av spesjegeropptaket. Ingenting er egentlig i nærheten av spesjegeropptaket (muligens unntatt en del andre opptak...), spesielt siden store deler av det gjøres alene. Men kavesk marsjer mye med sekk, og det er lite som er så tungt i lengden som å gå på natoplank i 2 meter snø med en recon pack med 40kg i på ryggen. Storm har en veldig tung tjeneste i leir, og på øvelse er selve angrepet deres GRUSOMT tungt (selv om du ikke merker det pga adrenalinen), men de sitter veldig mye baki stridsrom og sover. Det gjør ikke kavesk på langt nær like mye, spesielt ikke LTK-troppene. Så på bataljonsøvelsen(e) vil kavesk ha det veldig, veldig tungt. Du vil sannsynligvis få grundigere kartopplæring og generelt lendeforståelse, observasjonsteknikk, veivalg etc. i kavesk fordi dette er mye viktigere når du skal gå patrulje enn det er for et infanterilag. Kavesk er veldig hardt, men kan egentlig ikke sammenlignes med spesjeger. Det bare er litt mer sammenlignbart enn storm. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Kavalerieskadronen er heller ikke et "støtteelement" for storm i noen større grad enn storm er støttelement for esk2 sine stridsvogner. <flamebait> Hæ? Alle er støtte for Esk 2. </flamebait> Vi er allerede der! 222-4 Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 hei!jeg skal inn i panser i januar. og jeg lurte på hva som er den hardeste eskadronen? er det esk 3eller4?har også hørt at kavaleri er ganske hardt. grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg vurderer å søke på spesial jeger utdanning etter førstegangstjenesten esk 3 og kavesk er de hardeste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå