Gå til innhold

Innkalt til Panserbataljonen med start januar 2009.

Anbefalte innlegg

Lette det opp C-130ene er ikke i drift, 5 styker blir shippa til USA til flygravlunden de har i ørkenen, en havner på museum her i landet..

Blir chartret fly med et eller annet tvilsom flyselskap..

Og hvorfor i alle dager er det ingen av artilleri folka som svarer, har på følelse av at folk bare blir sendt dit, at ingen vil dit...

Som sagt.. spørsmål om Artbn blir stilt i Artbn-tråden du har opprettet... Ikke i denne. Det blir bare rot når det blir snakk om Artbn i en PBN-tråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men vi får velge hvilken eskadron vi vil være i først :thumbup: Plutselig havner du i esk 6.

Hvis så er tilfellet må jeg ringe inn og få byttet. Jeg vil gjerne komme inn dit jeg ønsker, og hvis det minsker sjansene mine at jeg kalt inn en dag senere, så skal det byttes.

Lenke til kommentar
Men vi får velge hvilken eskadron vi vil være i først :thumbup: Plutselig havner du i esk 6.

Hvis så er tilfellet må jeg ringe inn og få byttet. Jeg vil gjerne komme inn dit jeg ønsker, og hvis det minsker sjansene mine at jeg kalt inn en dag senere, så skal det byttes.

Hehe.. neida... slik jeg har skjønt det så har alle like store sjanser. De som ønsker å få prøvd seg i esk 3 (f eks), får gjort det. Eneste som skjer, er at det blir større konkuranse om plassene, men det har jeg ikke noe imot. Men prøv uansett å få bytta så reisen "alle vi" opp på samme dag :)

Lenke til kommentar
Vi har laget en lukket facebook-gruppe for oss som skal inn i PBN i januar 09. Og til alle som er veldig skeptisk til facebookgrupper (jeg er selv en av de), så kan jeg berolige med at den mest graderte informasjonen som kommer til å komme på gruppen, er bilder fra eventuelle treningsturer før opptak, og litt tips og slikt når det gjelder trening, forbredelser osv. Altså, en gruppe hvor man kan bli litt kjent med kommende medsoldater før innrykket. Søk på Panserbataljonen 09, så er det bare å melde seg inn.

Bra initiativ! Skal sjølv inn i Januar og har "requested to join" facebookgruppa

PS: Har folk begynt å trene med sekk, osv for lengst? er det det i heile tatt nødvendig om du er i "ok form"? Tenker sjølv at det ikkje er negativt jaffal, og skal byrje med ein fjelltur i veka med to andre fra området her som også skal inn i Pnb januar. Skal for øvrig inn i Stormeskadron 4 (ifølge det som stod på vedleggsarket som fulgte med innkallinga)..

Endret av krissn
Lenke til kommentar
Vi har laget en lukket facebook-gruppe for oss som skal inn i PBN i januar 09. Og til alle som er veldig skeptisk til facebookgrupper (jeg er selv en av de), så kan jeg berolige med at den mest graderte informasjonen som kommer til å komme på gruppen, er bilder fra eventuelle treningsturer før opptak, og litt tips og slikt når det gjelder trening, forbredelser osv. Altså, en gruppe hvor man kan bli litt kjent med kommende medsoldater før innrykket. Søk på Panserbataljonen 09, så er det bare å melde seg inn.

Bra initiativ! Skal sjølv inn i Januar og har "requested to join" facebookgruppa

PS: Har folk begynt å trene med sekk, osv for lengst? er det det i heile tatt nødvendig om du er i "ok form"? Tenker sjølv at det ikkje er negativt jaffal, og skal byrje med ein fjelltur i veka med to andre fra området her som også skal inn i Pnb januar. Skal for øvrig inn i Stormeskadron 4 (ifølge det som stod på vedleggsarket som fulgte med innkallinga)..

Du sal ikke inn i Stormesk 4. Du er kalt inn til PBN. Så velger du under innrykket hvilken eskadron du ønsker å være i under rekrutten. Etter rekrutten blir du evaluert og du vil enten fortsette i den eskadronen du har vært i, eller så vil du bli flyttet til en annen, som regel da esk 6. Vedlegsarket om esk 4 tror jeg bare er med fordi man ikke har fått inn esk 4 i selve brosjyren. Veldig rart at det er på eget ark, men sånn er det. Jeg fikk også det slik.

Lenke til kommentar

Trene med sekk osv.? Nei, og det kommer jeg ikke til å gjøre heller. Jeg spiller fotball opptil flere ganger i uken og blir det lite fotball så tar jeg meg en joggetur. Fjellturer liker jeg, men skal vente litt til fotballsesongen er over. Jeg kommer kanskje, bare kanskje til å trene litt armhevninger før jeg drar inn. Det er det eneste. :)

Hva med dere andre? Mye trening?

Lenke til kommentar

Trene med sekk osv.? Nei, og det kommer jeg ikke til å gjøre heller. Jeg spiller fotball opptil flere ganger i uken og blir det lite fotball så tar jeg meg en joggetur. Fjellturer liker jeg, men skal vente litt til fotballsesongen er over. Jeg kommer kanskje, bare kanskje til å trene litt armhevninger før jeg drar inn. Det er det eneste. :)

Hva med dere andre? Mye trening?

Nja.. prøver jo å få trent så mye som mulig, men det er egentlig bare for å få tiden til å gå frem mot innrykk. :)

Jeg skal ta meg noen turer i skogen med sekk for å bli litt vant til det, så kommer jeg til å kjøre litt ekstra på kondisen, og sjekke styrken innimellom. Så lenge jeg har god kontroll på den, stresser jeg ikke så alt for mye på styrkedelen.

Lenke til kommentar

Jeg trener ofte med sekk. Pappa bor ca 5 km unna der jeg jobber, og er hos han annenhver uke. Kombinerer da det med å gå med sekk bort til mamma, som bor 150 m unna jobben min. I dag gikk jeg i to timer med sekk før jobb. Det er ikke så ille som jeg trodde det ville være egentlig. Siden jeg ikke har mp3 spiller for øyeblikket, gudene vet hvor jeg har gjort av den, så får jeg god tid til å fundere over ting :p Trenger virkelig å bygge opp formen min, den er ikke så bra. Men skal nok klare meg lett igjennom førstegangstjenesten. Syns bare det er greit å ha litt ekstra kondis, så det ikke blir altfor slit i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Du sal ikke inn i Stormesk 4. Du er kalt inn til PBN. Så velger du under innrykket hvilken eskadron du ønsker å være i under rekrutten. Etter rekrutten blir du evaluert og du vil enten fortsette i den eskadronen du har vært i, eller så vil du bli flyttet til en annen, som regel da esk 6. Vedlegsarket om esk 4 tror jeg bare er med fordi man ikke har fått inn esk 4 i selve brosjyren. Veldig rart at det er på eget ark, men sånn er det. Jeg fikk også det slik.

Åja, hehe. sjølvsagt. Begynte å lure då stormesk 4 ikkje var inkludert i brosjyren. Litt nedtur, då.. for vart ganske gira når eg oppdaga at tre kompiser og var "kalt inn til samme eskadron".

Korleis blir du evaluert? nokon som veit? vil det seie at dess bedre du klarer deg på testar under rekrutten, dess større sjanse har du til å kunne velge den eskadr. du ønsker, eller bestemmer befalet for deg uansett?

Endret av krissn
Lenke til kommentar

Hehe.. jeg begynte også å lure da jeg så at esk 4 var på eget ark, men skjønte for at det ikke hadde noe og si. Du blir evaluert hele tiden, så det er viktig og gi alt fra første stund :) Selvfølgelig er det ikke negativt om du gjør det bra på de fysiske testene, men husk at det er mer som teller. Befalet gjør en helhetsvurdering, og slik jeg har forstått det, så teller instillingen din vel så mye som karakteren på de fysiske testene. Husk at styrke og kondisjon kan som regel trenes opp, mens instillingen er det verre med. Vis at du er motivert for en hard tjenesten, gi alt hele tiden, så skal du nok se at det blir stormesk 4 på deg alikavell. Jeg SKAL inn i esk 3, så vi snakkes sikkert der oppe:) Når skal du møte opp på Sessvollmoen?

Endret av thomsi1607
Lenke til kommentar
Hehe.. jeg begynte også å lure da jeg så at esk 4 var på eget ark, men skjønte for at det ikke hadde noe og si. Du blir evaluert hele tiden, så det er viktig og gi alt fra første stund :) Selvfølgelig er det ikke negativt om du gjør det bra på de fysiske testene, men husk at det er mer som teller. Befalet gjør en helhetsvurdering, og slik jeg har forstått det, så teller instillingen din vel så mye som karakteren på de fysiske testene. Husk at styrke og kondisjon kan som regel trenes opp, mens instillingen er det verre med. Vis at du er motivert for en hard tjenesten, gi alt hele tiden, så skal du nok se at det blir stormesk 4 på deg alikavell. Jeg SKAL inn i esk 3, så vi snakkes sikkert der oppe:) Når skal du møte opp på Sessvollmoen?

Aha, takker for informasjonen, opplysande!:) Innstillingen står det i alle fall ikkje noko på! Kva er eigentleg hovudskilnaden på esk. 3 og 4 forresten? Og kvifor vil du absolutt inn i 3? Eg har lest på mil.no at esk. 3 satsar på å sende fleire til utlandet, osv.., men føler det står veldig lite spesifikt på dei sidene bortsett frå det, litt difust på ein måte.

Uansett; det virkar som at esk.3 og 4 er "der det skjer", kan det stemme? Kva er det i så fall ein IKKJE vil komme inn på?:p (dersom ein vil ha mest mulig action og aktivitet/ få mest mulig ut av året).

Ja, vi snakkes nok oppi nord:) Skal inn den 7. kl 10.00

Lenke til kommentar

Aha, takker for informasjonen, opplysande!:) Innstillingen står det i alle fall ikkje noko på! Kva er eigentleg hovudskilnaden på esk. 3 og 4 forresten? Og kvifor vil du absolutt inn i 3? Eg har lest på mil.no at esk. 3 satsar på å sende fleire til utlandet, osv.., men føler det står veldig lite spesifikt på dei sidene bortsett frå det, litt difust på ein måte.

Uansett; det virkar som at esk.3 og 4 er "der det skjer", kan det stemme? Kva er det i så fall ein IKKJE vil komme inn på?:p (dersom ein vil ha mest mulig action og aktivitet/ få mest mulig ut av året).

Ja, vi snakkes nok oppi nord:) Skal inn den 7. kl 10.00

Jeg skal også inn 7, men klokka 08:30. Hipp hipp hurra.

Du får jo action i alle eskadroner. Men du må holde deg unna staben. I disse stillingene er det bare kontorarbeid og annet dritt. Les den infoen du fikk med inkallensen. Det var mye fin info om alle eksadronene der. Grunnen til at jeg vil inn i esk 3, er at dette er den opprinnlige stormesken, jeg har familie som har vært der ("tradisjon"), og at de rett og slett har det tøffeste eskadronsmerket:) Ja.. de sender folk til INTOPS, men det gjør også de andre eskadronene, men ønsker man å dra ut, burde man satse på ensten esk 3 eller esk 4.

Lenke til kommentar
men ønsker man å dra ut, burde man satse på ensten esk 3 eller esk 4.

Eller kampstøtteeskadronen, eller kavalerieskadronen, eller sanitets-, css- eller sambandsbataljonen.

Er du en god soldat og ønsker int-ops, kommer du deg til utlandet. Enkelt og greit. Det er større jag om plassene i de typiske "int-ops-kompaniene" (eskadronene), så det du sier er ikke nøedvendigvis helt riktig.

Lenke til kommentar
men ønsker man å dra ut, burde man satse på ensten esk 3 eller esk 4.

Eller kampstøtteeskadronen, eller kavalerieskadronen, eller sanitets-, css- eller sambandsbataljonen.

Er du en god soldat og ønsker int-ops, kommer du deg til utlandet. Enkelt og greit. Det er større jag om plassene i de typiske "int-ops-kompaniene" (eskadronene), så det du sier er ikke nøedvendigvis helt riktig.

Nå er jo dette den tråd for de som skal inn i PBN i januar, så blir litt feil og foreslå sanitet, css eller sambandsbataljonen.

Men ja, alle eskadronene bidrar til en viss grad under oppsettningen av en kontigent. Esk 6, stiller vel kanskje med en bomberkastertropp ellerno, mens kavesk stiller med noen skarpskyttere og noen andre motiverte fotsoldater, men til syvende og sist er det esk 3 og esk 4 som stiller mesteparten av kontigenten. Jeg vil ikke akkurat si at det er større jag om plassene i stormeskene, fordi i kavesk så er det stor konkuranse om å bli skarpskytter og det er vanskeligere å komme med pga mye færre stillinger. Esk 3 og 4 trener målrettet mot stridssituasjoner og scenarioer som man kan komme opp i i INTOPS så jeg står på mitt og anbefaler stormeskene for de ønsker internasjonal tjeneste. Husk at det er bare bra om det er flere som kjemper om de sammen plassene. Da klarer man forhåpentligvis å skille ut de beste.

Lenke til kommentar

hei!

ny her,da jeg kom inn hit da jeg søkte litt om panser o9!

gleder meg til å treffe alle dere som trener og henger i..(selv er jeg litt slapp enda !) :)

noen som har litt erfaring ang esk2 og vil dele det?

hvordan var det å komme inn dit,fordel med fagbrev som annleggsmaskinrepratør?

Endret av IICN
Lenke til kommentar
hei!

ny her,da jeg kom inn hit da jeg søkte litt om panser o9!

gleder meg til å treffe alle dere som trener og henger i..(selv er jeg litt slapp enda !) :)

noen som har litt erfaring ang esk2 og vil dele det?

hvordan var det å komme inn dit,fordel med fagbrev som annleggsmaskinrepratør?

Velkommen :)

Jeg har ikke noe info om esk 2 bortsett fra det jeg har lest av info på mil.no, og den infoen jeg fikk i posten. Er alltids en forden om du har fagbrev, da militæret alltid ser etter utdannede folk som kan fikse på maskinene der oppe. Sikkert kjempe morsomt det! Hvordan ligger du ann med treningen og slikt frem mot opptak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...