srbz Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Ordinært 15. april men du kan søke på opptak utenom dette hvis du tjenestegjør i Hæren. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Personlig passer Esk 2 med midt i blinken Gøy å se at det er noen som allerede er der. Var selv vognfører på Titus, men det var jo leeenge før man fikk leo 2. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Og ikke minst! setermoen har beste maten i militæret! period!når jeg var der var det EKSTREMT dårlig mat der..Splitterny kantine som ble bygget ferdig i 2004 (året jeg var der) og maten er VIRKELIG ikke noe å klage på. Mer variert utvalg skal du lete lenge etter. Selv tjenestegjorde jeg i ESK5, de som driver CO for hele PBN, en setter opp et telt på øvelser og koker kaffe og har egentlig en fryktelig avslappende tjenste og kan sitte å prate drit med Kapteiner, majorer og det som ellers skulle være ESK5 står for forsyning av resten av PBN og det blir mye kjøring av drivstoff og annet slikt, er noen som får lappen på lastebil, en på truck og selvsagt beltevogn også da. Vil en ha en litt tyngre tjeneste så er nok STORM-eskadronene tingen å gå for, også hvis en vil være i tilknytning til Leo. Er btw en Leo i ESK5 også men den var det djææævelsk konkuranse om da jeg var der om å få være med på. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 og kan sitte å prate drit med Kapteiner Skal heller ikke se bort i fra at man møter en og annen Rittmester. Ellers var det alltid like hat hver gang esk 5 leverte drivstoff på jerrykanne. Fylle en bunnskrapt tank, som rommer tusen liter, med kanner à 20 liter, det blir fort noen tunge vendinger - for ikke å snakke om alt sølet og bakrusen man fikk av drivstoffdampen. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Skal heller ikke se bort i fra at man møter en og annen Rittmester. Ellers var det alltid like hat hver gang esk 5 leverte drivstoff på jerrykanne. Fylle en bunnskrapt tank, som rommer tusen liter, med kanner à 20 liter, det blir fort noen tunge vendinger - for ikke å snakke om alt sølet og bakrusen man fikk av drivstoffdampen. Du skal være glad en tok seg bryet med å fylle alle de "%"# kannene for dere og rusen...vel...den kunne en gjerne være for uten, men hey...en møtte på den over alt...sov jo til og med parafins-gasser så.. Endret 10. mai 2008 av b-real Lenke til kommentar
Horge Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Du skal være glad en tok seg bryet med å fylle alle de "%"# kannene for dere La oss oppsummere med at tankbil var vinn-vinn. Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Personlig passer Esk 2 med midt i blinken Gøy å se at det er noen som allerede er der. Var selv vognfører på Titus, men det var jo leeenge før man fikk leo 2. Titus er der fortsatt, men det er nå en Leo2 som har overtatt det navnet. Per dags dato er det 4 Leo2'r der oppe, men venter på flere etter sommeren. Og ikke minst! setermoen har beste maten i militæret! period!når jeg var der var det EKSTREMT dårlig mat der..Splitterny kantine som ble bygget ferdig i 2004 (året jeg var der) og maten er VIRKELIG ikke noe å klage på. Mer variert utvalg skal du lete lenge etter. Selv tjenestegjorde jeg i ESK5, de som driver CO for hele PBN, en setter opp et telt på øvelser og koker kaffe og har egentlig en fryktelig avslappende tjenste og kan sitte å prate drit med Kapteiner, majorer og det som ellers skulle være ESK5 står for forsyning av resten av PBN og det blir mye kjøring av drivstoff og annet slikt, er noen som får lappen på lastebil, en på truck og selvsagt beltevogn også da. Vil en ha en litt tyngre tjeneste så er nok STORM-eskadronene tingen å gå for, også hvis en vil være i tilknytning til Leo. Er btw en Leo i ESK5 også men den var det djææævelsk konkuranse om da jeg var der om å få være med på. Esk5 er lagt ned på Setermoen, det er KavEsk som har tatt over for StabsEsk'en og StidsEsk 5. Det er kunn Esk 2 som har Leopard nå, de andre Esk'ene har såvidt jeg vet Cv90'r og andre lettere kjøretøy. De nåværende Esk'ene er: Esk 2 - Stridsvogn Esk 3 - Storm Esk 4 - Storm Esk 6 - Kampstøtte Kavesk Endret 10. mai 2008 av EggMan88 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Ja, forsvaret skal vel i praksis legges ned, så hva skal en med stridsvogner? Lenke til kommentar
Horge Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Titus er der fortsatt, men det er nå en Leo2 som har overtatt det navnet. Per dags dato er det 4 Leo2'r der oppe, men venter på flere etter sommeren. Godt å høre at godvogna har fått nye krefter. Titus og Tornado var de overlegent beste vognene i Leo1-tiden, så jeg tar det for gitt at det fremdeles er tilfelle. Per dags dato er det 4 Leo2'r der oppe, men venter på flere etter sommeren. Det er kunn Esk 2 som har Leopard nå På den spøkefulle siden kan man konstatere at de beholdt den beste av stridsvogneskadronene. Ja, forsvaret skal vel i praksis legges ned, så hva skal en med stridsvogner? Men det er helt klart at det ikke kan være overflod av kompetent mannskap fremover. Hvis det nå kun er fire Leo2 i aktiv tjeneste, så utdannes det altså bare 12 vernepliktige i Nord-Norge hvert år...? Ikke at jeg ligger våken om nettene, men det er jo direkte tragikomisk. Greit nok at mitt kull for lengt er overflødiggjort nå som Leo2 tar over, men det har jo av og til slått meg at sett opp mot hvor mye ressurser som de brukte på å utdanne oss, så er det litt snodig at de aldri har gjort noe forsøk på å holde litt av kunnskapen ved like. Jeg har aldri vært på rep, og det er mange år siden jeg fikk brev om at de ikke kom til å trenge meg i fremtiden heller. Sant nok ble jeg innkalt til en vinterøvelse et par år etter at jeg dimitterte, men da skulle de ha meg til å kjøre MB-felt for et stabskompani i tre uker. Da sendte jeg et hyggelig brev i retur om at jeg var under utdanning, men at hvis de forventet at jeg noen gang skulle gidde å møte opp igjen, så fikk de jaggu sette meg på et ordentlig sett med belter. Vi er såpass få som utdannes på stridsvogn hvert år, og kostnaden per hode må jo være enorm, så i kraft av å være skattebetaler kan jeg ikke si at jeg blir beroliget over hverken de militære eller kostnadsmessige vurderinger som lå til grunn for at jeg skulle ratte en MB. Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Titus er der fortsatt, men det er nå en Leo2 som har overtatt det navnet. Per dags dato er det 4 Leo2'r der oppe, men venter på flere etter sommeren. Godt å høre at godvogna har fått nye krefter. Titus og Tornado var de overlegent beste vognene i Leo1-tiden, så jeg tar det for gitt at det fremdeles er tilfelle. Vanskelig og si hvem som er de beste vognene nå, hehe, men vi får vell ta det som en selvfølge at 91-A blir god vogna med tanke på at det er der jeg er skytter ^^ Lenke til kommentar
Horge Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 91-A blir god vogna Med all null respekt å melde, men det er jo den minst viktige aktive vogna av alle. Greit nok at rittmesteren er fus i alt og kaptein* i resten på skytebanen, men Alladin risikerer jo parkeringsbot når krigsleken drar seg til på øvelse. * <trommevirvel>ordspill</trommevirvel> Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Esk5 er lagt ned på Setermoen, det er KavEsk som har tatt over for StabsEsk'en og StidsEsk 5. Det er kunn Esk 2 som har Leopard nå, de andre Esk'ene har såvidt jeg vet Cv90'r og andre lettere kjøretøy. De nåværende Esk'ene er: Esk 2 - Stridsvogn Esk 3 - Storm Esk 4 - Storm Esk 6 - Kampstøtte Kavesk Damn. Det var triste nyheter Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 91-A blir god vogna Med all null respekt å melde, men det er jo den minst viktige aktive vogna av alle. Greit nok at rittmesteren er fus i alt og kaptein* i resten på skytebanen, men Alladin risikerer jo parkeringsbot når krigsleken drar seg til på øvelse. * <trommevirvel>ordspill</trommevirvel> Minst aktive vogna blir antageligvis 92-A mtp at det er Co vogna, under et angrep står den igjen i bakgrunn og ordner med vedlikehold og slikt. Alle vognene spiller sin rolle så er ikke mulig og plukke ut den beste vogna. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Minst aktive vogna blir antageligvis 92-A mtp at det er Co vogna, under et angrep står den igjen i bakgrunn og ordner med vedlikehold og slikt. Alle vognene spiller sin rolle så er ikke mulig og plukke ut den beste vogna. I denne sammenheng teller nok ikke 92 med som vogn. Beste vogna kan jo enkelt plukkes ut, det er bare å bestemme objektive kriterier. Ettersom observasjons- og skyteferdigheter ikke er vognas fortjeneste, og sterkt farget av at jeg var vognfører , så er det selvfølgelig toppfart og akselerasjon som blir de avgjørende faktorer. Mest aktive vogn kan også måles objektivt, og med mindre stridsvognstaktikk har blitt radikalt endret med Leo2, så er vel fremdeles 91A den vogna som ser minst action på øvelse. Allerede på Napoleons tid var det uvanlig at sjef løp foran inn på slagmarken med vimpelen høyt hevet. På skytebanen blir dette forholdet selvfølgelig reversert, for da blir rittmesteren en stor unge og gjør nettopp det - løper først inn på slagmarken med rødt flagg vaiende fra tårnet. Godvogna må derimot måles subjektivt, og da er det selvfølgelig Titus som går av med klar seier. Det lyser jo også lang vei, for hvis esk 1 har parkert for godt, så er det jo bare 222 som står igjen med trippel i dekkmerket. Dessverre var det jo skralt med digitalkamera på den tiden, så jeg har jo alt for få bilder, men se så kule vi var. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Syns vi nesten skal ta ett lite opprop jeg:) Hvem på forumet skal inn i Pbn i januar? Noen forventninger, erfaringer, treningstips etc som dere gjerne vil dele med fremtidige medsoldater? Lenke til kommentar
ModdeRusk Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Personlig passer Esk 2 med midt i blinken Gøy å se at det er noen som allerede er der. Var selv vognfører på Titus, men det var jo leeenge før man fikk leo 2. Titus er der fortsatt, men det er nå en Leo2 som har overtatt det navnet. Per dags dato er det 4 Leo2'r der oppe, men venter på flere etter sommeren. Og ikke minst! setermoen har beste maten i militæret! period!når jeg var der var det EKSTREMT dårlig mat der..Splitterny kantine som ble bygget ferdig i 2004 (året jeg var der) og maten er VIRKELIG ikke noe å klage på. Mer variert utvalg skal du lete lenge etter. Selv tjenestegjorde jeg i ESK5, de som driver CO for hele PBN, en setter opp et telt på øvelser og koker kaffe og har egentlig en fryktelig avslappende tjenste og kan sitte å prate drit med Kapteiner, majorer og det som ellers skulle være ESK5 står for forsyning av resten av PBN og det blir mye kjøring av drivstoff og annet slikt, er noen som får lappen på lastebil, en på truck og selvsagt beltevogn også da. Vil en ha en litt tyngre tjeneste så er nok STORM-eskadronene tingen å gå for, også hvis en vil være i tilknytning til Leo. Er btw en Leo i ESK5 også men den var det djææævelsk konkuranse om da jeg var der om å få være med på. Esk5 er lagt ned på Setermoen, det er KavEsk som har tatt over for StabsEsk'en og StidsEsk 5. Det er kunn Esk 2 som har Leopard nå, de andre Esk'ene har såvidt jeg vet Cv90'r og andre lettere kjøretøy. De nåværende Esk'ene er: Esk 2 - Stridsvogn Esk 3 - Storm Esk 4 - Storm Esk 6 - Kampstøtte Kavesk Kavesk er Esk 1, vi er en helt vanlig Esk akkurat som de andre. Tropp 1: Patruljefolk m/ skarpskyttere Tropp 2: Pansret oppklaring, patruljelag oppsatt på CV90. Tropp 3: Sensortropp oppsatt på en CV90. Det er ESK 6 som ordner forsyninger og sånn dritt. Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Syns vi nesten skal ta ett lite opprop jeg:) Hvem på forumet skal inn i Pbn i januar? Noen forventninger, erfaringer, treningstips etc som dere gjerne vil dele med fremtidige medsoldater? Jeg skal inn da! Forventer egentlig en litt mer seriøs tjeneste enn så mange jeg har hørt om. Jeg vil få noe ut av det. Ikke bare sitte et år på ræva. Også forventer jeg at jeg vil komme i ennå bedre form etter tjenesten. Selvom jeg vil bruke tiden fremover nå på kondisjon og styrke, mest kondisjon da det er der jeg sliter. Gleder meg skikkelig! Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Syns vi nesten skal ta ett lite opprop jeg:) Hvem på forumet skal inn i Pbn i januar? Noen forventninger, erfaringer, treningstips etc som dere gjerne vil dele med fremtidige medsoldater? Jeg skal inn da! Forventer egentlig en litt mer seriøs tjeneste enn så mange jeg har hørt om. Jeg vil få noe ut av det. Ikke bare sitte et år på ræva. Også forventer jeg at jeg vil komme i ennå bedre form etter tjenesten. Selvom jeg vil bruke tiden fremover nå på kondisjon og styrke, mest kondisjon da det er der jeg sliter. Gleder meg skikkelig! Høres bra ut! Jeg er også en av de som ønsker å ta tjenesten seriøst. Mange gjør kanskje ikke det fordi de ser på militæret som ett bortkasta år som de heller ville brukt til å reise/studere etc etc, men jeg ser på førstegangstjenesten i Pbn som en fin ingangsport til videre tjeneste i forsvaret. Hvor det blir vil tiden vise:) Du har masse tid til å trene opp kondisjonen før januar:) Bare husk å trene på litt lengre distanser i tillegg, slik at du ikke bare blir en jævel på 3000 meter, men også blir skikkelig seig slik at du takler de lange marsjene:) Har du tenkt litt på hvilke av eskadronene du ønsker å prøve deg på? Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg tenker jeg tar joggeturer på 45-60 min. Også blander jeg inn litt intervaller samt at jeg skal gå noen lengre turer med sekk. Også må jeg jo teste meg på 3000m en gang i blant. For å se progresjonen! Jeg har tenkt på KavEsk. Har tenkt på Fjernoppklaring som et mulig neste steg i forsvaret, så litt erfaring rundt oppklaring er jo ikke dumt. Du har tenkt på storm, tar jeg ikke helt feil? Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 2. juni 2008 Del Skrevet 2. juni 2008 Jeg tenker jeg tar joggeturer på 45-60 min. Også blander jeg inn litt intervaller samt at jeg skal gå noen lengre turer med sekk. Også må jeg jo teste meg på 3000m en gang i blant. For å se progresjonen! Jeg har tenkt på KavEsk. Har tenkt på Fjernoppklaring som et mulig neste steg i forsvaret, så litt erfaring rundt oppklaring er jo ikke dumt. Du har tenkt på storm, tar jeg ikke helt feil? Jeg har tenkt litt på både storm og kavesk. Jeg ønsker å dra utenlands etter førstegangstjenesten og kanskje søke meg videre til TMBN og mek infanteri der, så da er nok storm veien å gå for meg. Men jeg er fortsatt usikker, så samtalene med befal og andre representanter fra de forskjellige eksadronene under inrykket kommer nok til å ha mye å si for mitt valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå