LL Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Hvilken kjøling trenger et peltier element? Holder det med en kjøleribbe + vifte eller er det vannkjøling som er tingen? Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Det er vannkjøling som er det store når du bruker peltier element, men det finnes kjøleribbe som har montert peltier element ferdigmontert. Er ikke sikker på hvor efektiv det er. Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Du har den MCX462PLUST som fungerer sikket greit. Det som er sikkert er at CPUen din kommer til å bli kaldere enn med vanlig luftkjøling. Njaal Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Kjøleribbe + vifte kan funke... hvis du ikke er glad i ørene dine. (Eller er døv). (Stooor Swiftech ribbe m/adapter og et par-tre Delta120mm vifter eller noe) Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Skal han ha det på CPU da? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 De beste HSFene er ikke noe dårligere enn vannkjøling i kjøleevne så luft+TEC går det. Det som gjør vann overlegent er forholdet mellom kjøling og støy. Se på nevnte MCX462PLUST. Swiftech sier at du må ha en vifte som minimum flytter 68CFM, anbefalt er 80CFM. Ta en titt på 80mm vifter og du ser raskt at MCX462PLUST ikke er for de som vil ha en stille maskin Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 De beste HSFene er ikke noe dårligere enn vannkjøling i kjøleevne så luft+TEC går det. Det som gjør vann overlegent er forholdet mellom kjøling og støy. Se på nevnte MCX462PLUST. Swiftech sier at du må ha en vifte som minimum flytter 68CFM, anbefalt er 80CFM. Ta en titt på 80mm vifter og du ser raskt at MCX462PLUST ikke er for de som vil ha en stille maskin Er enig at det blir ikke akkuratt stille med 80mm vifte. Men hvis han bruker disse, 80->120mm og 120mm vifte så burde det bli et akseptabelt nivå på støyen! Njaal Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Må ha gode kraftige vifter i kabinettet også. All varmen peltier-elementet gir fra seg (og det er ganske masse varme) må jo helt ut. I tillegg vil jo PSU gi fra seg mer varme. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 "]Er enig at det blir ikke akkuratt stille med 80mm vifte. Men hvis han bruker disse, 80->120mm og 120mm vifte så burde det bli et akseptabelt nivå på støyen! Njaal Problemet er at en fanadapter vil øke mottrykket markant så mye at en slik 120mm neppe blir god nok. For å kjøle ned en så tett kjøler som swiftech sin kreves det en vifte med høyt turtall slik som Delta FFB0812EHE har med sine 5700RPM. mindre vifter er som regel bedre til å arbeide under mottrykk og når du legger på en trakt så blir det jo enda værre for en store vifta. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 "]Er enig at det blir ikke akkuratt stille med 80mm vifte. Men hvis han bruker disse, 80->120mm og 120mm vifte så burde det bli et akseptabelt nivå på støyen! Njaal Problemet er at en fanadapter vil øke mottrykket markant så mye at en slik 120mm neppe blir god nok. For å kjøle ned en så tett kjøler som swiftech sin kreves det en vifte med høyt turtall slik som Delta FFB0812EHE har med sine 5700RPM. mindre vifter er som regel bedre til å arbeide under mottrykk og når du legger på en trakt så blir det jo enda værre for en store vifta. Man kan sette flere like vifter oppå hverandre for å øke trykket. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Man kan sette flere like vifter oppå hverandre for å øke trykket. man kan det, men noe sier meg at når har fått 120mm viftene til å kjøle ned ribba tilfredstillende så er det blitt både dyrt og poenget med å velge 120mm, nemlig at det skulle være stille er borte. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Så spørs det hva som bråker mest; Én delta80mm, eller 2 "vanlige" 120mm vifter. Har selv en delta 80mm vifte, og den bråker mer enn alle de andre viftene i PC'n TILSAMMEN! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Så spørs det hva som bråker mest; Én delta80mm, eller 2 "vanlige" 120mm vifter. men er 2 "vanlige" 120mm vifter like effektivt som 1 delta 80mm? Jeg tviler Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Så spørs det hva som bråker mest; Én delta80mm, eller 2 "vanlige" 120mm vifter. men er 2 "vanlige" 120mm vifter like effektivt som 1 delta 80mm? Jeg tviler Det kommer an på mottrykket. Enermax 120mm vifta mi flytter faktisk mere luft enn den kraftigste Delta80mm vifta. Ved lavt mottrykk selvfølgelig. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Det kommer an på mottrykket. Enermax 120mm vifta mi flytter faktisk mere luft enn den kraftigste Delta80mm vifta. Ved lavt mottrykk selvfølgelig. Vel er snakker vi jo om montert på en Swiftech MCX462PLUST + adapter for 120mm viften (80mm viften kan jo rett på ribba). Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Ville tro at det kan fungere bra med mitt system da jeg har en 220V vifte montert til å suge gjennom en 80-120mm adapter på en Swiftech 462+ Men jeg kommer ikke til å bruke peltier på luftkjølingen min da jeg ikke tror det er like effektivt som ved vannkjøling. Det er klart at det vil bli rimeligere da en trenger mindre komponenter i et vifte system enn i et vannkjølingsystem, men tviler på at det er verd det, da swiftech er "de eneste" som har en slik løsning (rett meg om jeg tar feil). Samt at det er svært få vifter som klarer å levere 80CFM ved et rimelig akseptabelt støynivå. Prøvde først å kjøre mitt system med en Titan Alu fan satt til å suge men den likte ikke å kjøre gjennom 80-120mm adapteret, så jeg gikk tilbake til min 220V etri vifte, og tempen sank ganske mye. Problemet her er at viftene har nesten identiske CFM tall, men takler ikke adapteret like godt. Jeg er nok ikke den eneste som har irritert seg over Titan Alu viftene i så måte, da de tross alt er oppgitt til å levere 79CFM ved 12V. I praksis virket en 80mm titan Alu vifte nesten like godt som titan alu 120mm via 80-120! Håper andre produsenter er bedre til dette (regner med at Papst er endel bedre da de er vesentlig dyrere). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå