Gå til innhold

Hjelp! Amatør vil ha rimelig men bra speilreflekskamera :)

Anbefalte innlegg

Ok :) Tror jeg ender opp med Pentax K100D Super. Høres ut som et veldig bra kamera til en lav pris. Det koster visst 3295kr på clas ohlson....mens det nest billigste er på netonnet (4495kr) 3295kr er jo superbillig :O

Får vel kanskje ikke kjøpt det før om en mdn eller to. Er litt blakk for tiden :p Og da er vel sikkert tilbudet deres over, men jeg regner med at prisene faller andre steder også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grattis!

Men en uke på å lære det fullt ut? Optimist! ;) Jeg jobber fortsatt med saken etter ganske nøyaktig tre år.

Og du, det er bare å sette det på grønnskolling-modus til du er komfortabel med det grøvste. Neste steg etter det er å bruke A-modus (blender-prioritet) for å lære seg å få en viss kontroll på dybdeskarpheten.

Lykke til med fotograferingen!

Lenke til kommentar

Stemmer. Speilet har skylda. Selve speilet flipper lynkjapt mellom å rette lyset mot søkeren og å rette lyset mot sensoren når du tar et bilde.

Det _finnes_ speilreflekskameraer som lar deg bruke skjermen som søker, men løsningen er ganske treig inntil videre. Jeg har den selv på Olympus E-510'en min og den er ikke så veldig grusomt nyttig. Skal man drive med fin-fotografering så får man jo god nytte av den, da. Jeg kan forstørre bildet slik at jeg virkelig kan finjustere fokus mens kamera står på stativ.

De løsningene som finnes går ut på at lyset går til sensoren, som sender data live til skjermen. Og når du trykker ned utløseren, så går først speilet til "nøytral" (altså slik at du ser i søkeren), og så tar det bilde på vanlig måte (frem og tilbake med speilet), og så tilslutt så stiller speilet seg åpent igjen slik at du får tilbake bildestrømmen på skjermen.

Dessverre må speilet også gjennomgå denne prosedyren for å gjøre autofokus, for autofokus-sensorene ligger etter speilet, oppe mot søkeren. Kun et kamera finnes som kan fokusere mens det er i live view-modus.

Nå vet du det også..

Lenke til kommentar
ok :) ja, er klar over at man må titte inn i søkeren. Men hvorfor går det ikke an å få livebilde på skjermen på speilreflekskamera egentlig? Har alltid lurt litt på det. Har det noe med speilene å gjøre?

Nyere kamera som feks Canon 40D, Canon 450D, Nikon D300 har dette.

Lenke til kommentar
Kun et kamera finnes som kan fokusere mens det er i live view-modus.

Nå vet du det også..

Nja. Både Nikon D3, D300 og Canon EOS 450D har mulighet til å benytte seg av kontrastbasert fokus i liveview-modus, men i alle tre tilfellene er dette relativt tregt i forhold til den vanlige fasedetekterende sensoren. Nikon velger å kalle dette for "stativmodus" nettopp fordi det er for tregt til vanlig bruk. I tillegg har alle tre husene mulighet for å bruke en løsning der man vipper ned speilet for å fokusere.

Dessuten har Sony Alpha 300 og 350 et alternativt liveview-system med en separat bildebrikke som sitter i søkeren. Ved å vri på ett av speilene som utgjør pentaspeilet leder man lyset vekk fra okularet og inn på denne bildebrikken. Dermed kan speilet holdes nede og den fasedetekterende autofokusmekanismen kan fortsette å jobbe. Ulempen er at denne løsningen ikke lar seg implementere i et kamera med pentaprisme-søker.

Lenke til kommentar

Det er et fotokompendie du kan laste ned fra forumet og lese deg opp på. Det er ganske mye info på en gang så det lønner seg å ta frem jevnlig og prøve ut ulike ting derfra etter hvert som du blir interessert i mer. Leser man alt på en gang uten noe særlig grunnlag fra før blir det for mye til at det fester seg til hjernebarken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...